Gå til innhold

Hvor trygt er egentlig samsoving i sykehussengen( på barsel)?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg tenker for det første på sengen - som på KK i Bergen i hvert fall ikke er så egnet. ( Stort mellomrom mellom "sprinklene".)

Og for det andre - man er jo gjerne svært trøtt etter fødsel( kanskje flere netter uten ordentlig søvn.)

For det tredje: En er gjerne svært varm av seg etter fødsel- svetter mye.

Jeg hadde baby oppe i sengen med meg ( hun var mye våken og gråt mye på nettene). Jordmødrene anbefalte da dette. Tror det var 3.natten: Våknet av et hyl fra baby! Baby var klissvåt av egen og min svette- og hun var SÅ varm!! Jeg ble livredd, og fikk henne straks opp av sengen og kledd av henne- det bedret situasjonen. Det gikk bra. Men har tenkt på det i ettertid. Er det egentlig forsvarlig? ( Må si at jeg savnet litt avlastning på nettene, etter en strabasiøs fødsel/keisersnitt.)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er jo bare å legge et teppe, pute eller noe annet mot sprinklene. Har aldri hørt om barn som har fallt gjennom sprinklene. Det er jo ikke så mye en sover på barsel uansett, og barna er jo ofte så utslitt at de sover godt i sengen sin.

Jeg har hatt ks selv, og en vaginal fødsel. Etter ks svettet jeg mye mer. Det virket som kroppen ikke hadde kvittet seg like godt med vann som en fullført vaginal fødsel. Synes ikke det du forklarer virker uansvarlig. Etter ks tok de gjerne babyen om natta slik jeg fikk sove uten å våke over barnet, og de kom med gutten min med en gang han våknet eller var urolig.

Skrevet

Jeg hadde min i senga på sykehuset. Det føltes helt feil å legge henne alene i den plastikksenga etter at hun hadde ligget i magen min i 9 månder. Dessuten hadde jeg hatt keisersnitt og klarte ikke å bevege beina så jeg var avhengig av å ha babyen nære. Det var uaktuelt å ha babyen på et annet rom.

Hun roet seg fint hos meg så det føltes riktigst. Jordmoren sa det var trygt, og at selv om samsoving øker faren for krybbedød skjer ikke krybbedød de første ukene (det var det hun sa).

Det største faren var vel at hun kunne trille ut av sengen. Jeg tok opp sengehesten og laget et lite rede med beskyttelse av tepper og puter sånn at hun ikke kunne ramle ut. Så la jeg meg selv så langt ut til den andre siden av senger jeg kunne komme. Da unngikk jeg at det ble for varmt.

Jeg sov ikke så veldig godt, for jeg var redd for å rulle over babyen etc, men babyen roet seg. Jeg hadde nok ikke det store behovet for hvile mange mammaer som har vært gjennom en fødsel har siden jeg hadde hatt et kort og lite dramatisk keisersnitt.

Skrevet

Fikk beskjed om at jeg burde ha henne i sengen. Så vil nok tro det er trygt=)

Skrevet

De anbefalte det med begge mine. Jeg hadde tatt ks med begge og var avhengig av å ha de nær meg (klarte ikke å reise meg det første døgnet). Brukte en dyne til meg og en egen dyne til babyen. Ved siden av sengen (bak babyen) sto nattbordet og blokket for at de skulle rulle ned, var ikke sengehest på min seng noen av gangene.

Skrevet

ble anbefalt det. føltes riktig å ha dem hos meg.. med første hadde vi jo dobbelseng så det med sprinkler hadde jo ikke noe å si:)

de pakker jo inn babyene noe veldig til å begynne med.. faren er jo faktisk at de skal bli kalde og ikke motsatt.. de har jo vært inne i magen hvor det er godt og varmt!:)

Skrevet

Med min første så hadde eg han i senga på sjukehuset. Jm kom inn og sa bare "nei se som han koser seg". Han ville ikkje sova i den senga når eg la meg i senga mi så da tok eg han opp og han sov, han sov i senga våre når me kom heim også. Eg svetta ein del etter han fordi eg hadde så mykje vann i kroppen.

Med min andre så hadde eg ho ikkje i senga fordi ho ikkje ville sova der, ho var veldig klar med ein gong at ho ville ligge aleine når ho skulle sova. Etter ho så svetta eg nesten ingenting og hadde heller ikkje så mykje vann i kroppen.

Så det at ein svettar etter at ein har født varierar veldig da, svetta lenge etter førstemann men var heilt vanlig varm etter nr 2 og ikkje noko meire svetting enn normalt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...