BarniHodet og enihverarmkrok Skrevet 8. april 2009 #1 Skrevet 8. april 2009 Noen her som har tatt vaksina mot toxoplasmose? Jobber sammen med en haug av gynekologer, og ei av dem nevnte at det ville vaere lurt aa vaksinere mot toxoplasmose hvis det allerede naa i en blodproeve ville vise seg aa vaere negativ og fordi jeg har katt i hus... (innekatt med sandkasse) Noen her som har hoert noe saant der hjemme? Man maa da i tilfelle vente i 6 mnd med aa bli gravid (noe jeg sikkert maa likevel, men liker ikke tanken paa det) Thanx! (Og stor klem til deg, Froekna!
Heldig mamma til ♥to gutter♥ Skrevet 8. april 2009 #2 Skrevet 8. april 2009 Dette synes jeg høres rart ut. Er ganske sikker på at det ikke finnes noen vaksine mot toxoplasmose. Det er nemlig en parasitt og jeg har aldri hørt om noen vaksine som er effektiv mot parasitter. Men mulig det er noe nytt som jeg ikke har hørt om?
bella med boble i magen Skrevet 8. april 2009 #3 Skrevet 8. april 2009 Jeg har ikke hørt om denne type vaksine.. Jeg har også katt i hus (men han har ikke kasse inne da).. og blodprøvene mine viste neg. Det virker ikke som legen er noe stressa på dette og dessuten er dette en test de er usikre på om de skal fortsette med - da det er få som får infeksjonen under svangerskapet (ifølge min lege). Jeg har bare tatt litt avstand fra katten - noe som gjør at han selvfølgelig gjerne vil kose og når han var syk i vinter var det kjæresten min som måtte ordne opp.
imoen Skrevet 8. april 2009 #4 Skrevet 8. april 2009 Har ikke hørt noe om det. Min lege var ikke bekymret for at jeg har katt. Han ba meg være forsiktig i forhold til fremmede katter, og la mannen tømme kattekassen. Det er uansett veldig få toxotilfeller i Norge, og stort sett kommer det ikke fra katteavføring, men jord og andre kilder. Må du tømme kassen selv, er det bare å bruke hansker og å vaske seg på hendene etterpå. Du kan fint omgås din egen katt som vanlig ellers. Kose med den og forholde deg til den som du ellers ville gjort.
BarniHodet og enihverarmkrok Skrevet 8. april 2009 Forfatter #5 Skrevet 8. april 2009 Tusen takk, dere! Det er bare saa forvirrende og frustrerende, for det er saa utrolig mange protokoller og metoder som er totalt forskjellige, nesten motsigende mellom her(Spania) og hjemme! Men jeg maa si jeg stoler mere paa kriteriene der hjemme, ikke fordi de ikke er flinke her, -lang ifra, men fordi jeg vet de ligger foran naar det kommer til obstetrikk. Jeg ble jo litt redd da, naar hun legen sa dette, og det virka som om at hun helst ville foretrukket at jeg avliver katten tvert, saann i tilfelle! *huff*... Takker og bukker iallefall!
Grigri m/3 gutter Skrevet 8. april 2009 #6 Skrevet 8. april 2009 Jeg tror heller ikke det er noe vaksine. Jeg bor i Frankrike og har måttet tatt blodprøve hver mnd mens jeg var gravid pga jeg ikke er immun. Det er ikke verre enn det, kjipt, men greit nok. De er veldig nøye med alt av undersøkelser og prøver og sånt. Jeg vet ikke hvordan Spania er i forhold, men du kan trygt bli gravid og beholde katten din, bare vær påpasselig med kattedoen og vask grønnsaker godt osv.
Heldig mamma til ♥to gutter♥ Skrevet 9. april 2009 #7 Skrevet 9. april 2009 Toxoplasmose er mye mer utbredt i Spania enn det er her i Norge, så mulig det er derfor de er mer opptatt av å unngå kontakt med katter der. I Norge er sjelden katter infisert, men er nok hyppigere i Spania. Ville tro at det uansett er relativt trygt å holde katt så lenge man unngår kontakt med avføring og er påpasselig med håndvask. Du har sikkert lest om Toxoplasmose på nettet, men her er en link som er ganske informativ: http://www.fhi.no/eway/default.aspx?pid=233&trg=MainLeft_5799&MainArea_5661=5799:0:15,1904:1:0:0:::0:0&MainLeft_5799=5544:56115::1:5800:119:::0:0 http://forum.snartmamma.com/showthread.php?t=234954
gammel røy Skrevet 9. april 2009 #8 Skrevet 9. april 2009 Hei, Toxoplasmose får man av en parasitt, så tviler på at det finnes en vaksine- ivertfall ikke en du kan ta når du allerede er gravid (bør jo utsette deg for parasitten da). Toxo er bare farlig om du får det når du er gravid. Jeg har katt og reiser mye, har aldri fått parasitten. Men jeg er ikke glad i å grave i hagen etc. som kan være faremoment. Har katt, men er nøye å bruker hansker når jeg bytter sand i kattedoen når jeg er gravid. Jeg har reist endel under mine graviditeter, og da har jordmor vært nøye med å ta ekstra blodprøve (tas 3 uker etter reise). Får man toxo kan de behandle den under graviditeten, og finner man ut tidlig at man er infisert bør det ikke være noen stor fare. Det finnes en infoside her en plass på barnimagen der jordmor gir informasjon om toxo. Lykke til!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå