Anonym bruker Skrevet 7. april 2009 #1 Skrevet 7. april 2009 jobber på sykehjem, synes det blir mye tråkking og løfting i jobben, har ofte vondt i ryggen når jeg er ferdig og er ekstremt trøtt og utslitt etter arbeidsdagen. klarer nesten ikke ta hånd om familien jeg har når jeg kommer hjem. heldigvis har jeg mannen min men er veldig sårt og ikke ha noe overskudd til andre ting etter arb, tid, gråter ofte av utmattelse på kvelden og jeg vet det er på igjen morgenen etter. greia er jo at jeg ikke har noen "diagnose", har jo ikke bekkenløsning eller ekstrem svangerskapskvalme. jeg er veldig glad i jobben min, så det er ikke det, men den sliter meg rett og slett ut. i tillegg studerer jeg deltid. er bare 20 uker på vei, men det tar greit på med en 2 åring i trassalder og en krevende jobb samt studier. what to do?
Anonym bruker Skrevet 7. april 2009 #2 Skrevet 7. april 2009 Det høres veldig kjent ut.... Jeg har vært på det stadiet der jeg føler jeg er rett ved å bryte sammen, og det høres det ut som du er også. Først og fremst så bør du kanskje snakke med arbeidsgiveren din om å tilpasse arbeidet med tanke på at du er gravid. Man skal blant annet ikke trenge å løfte så mye da. I tillegg kanskje du kan sykmeldes 20% eller noe? Men det som hjelper meg mest når jeg har det sånn, er å få snakket ut ordentlig med samboeren og "syte" skikkelig - og få en skikkelig "pep talk" etterpå. For å si det lett - bare prøve å fokusere annerledes. Når du er ferdig på jobb - IKKE tenk på at du må på jobb neste dag. Da blir man bare mer sliten og lei. Prøv å tenk positive tanker før du legger deg, tenk på fine minner og fine ting som kan skje framover. Når du er på jobben, eller om morgenen, tenk på ting du kan glede deg til. F.eks at når du er ferdig på jobb skal du spise god mat, eller at du får se igjen barnet ditt eller lignende. Når du har lunsj - ta deg ordentlig fri. Gå ut en tur i frisk luft f.eks.. Bare noen forslag Ikke alltid ting blir bedre av å gå hjemme..
___ Skrevet 7. april 2009 #3 Skrevet 7. april 2009 Du kan jo droppe studine for en stund. Ingen kan forvente at du greier både studier og full jobb sammen med familieliv mens du er gravid, men jeg tror ikke du kan regne med at du kan fortsette å studere mens du lever av sykepenger. Så vidt jeg vet er det noen regler om at man ikke kan påta seg mer enn det man makter i tilleg til full jobb. Ellers bør du prate med arbeidsgiver for å få en tilrettelegging mens du er gravid. Det er mange som trenger å få litt andre arbeidsoppgaver siste halvdel av svangerskapet.
Gjest Skrevet 7. april 2009 #4 Skrevet 7. april 2009 Hør med legen om det er mulig å få 20% sm. Rart hvor mye en dag i uken har å si for formen. Og dropp deltidsstudiene. Jeg syns ikke det er realt ovenfor arb.giver å studere dersom du ikke greier å jobbe fullt. Selvsagt noe annet dersom der er arb.giver som ønsker du skal studere.
Anonym bruker Skrevet 7. april 2009 #5 Skrevet 7. april 2009 problemet er jo at jge ikke jobber fullt, jobber kun 3 dager i uken, de to andre dagene er jeg på skolen og leser hjemme på "fritiden", er ikke noe alternativ å droppe studiene, er ferdig i juni, så det er uaktuelt. føler jeg har tatt meg fullstendig vann over hodet. trenger jo de pengene jeg får ved å jobbe 60 prosent. uff, dette er vanskelig. jeg får bare jobbe så lenge jeg orker. blir kanskje bedre når jeg har siste eksamen i juni. tenker bare litt svart her nå, er fryktelig sliten og har en eksamen om kort tid. jaja. er nok vanskelig å tilrettelegge på jobb, da vi ofte bare er 2 på hver avdelig og må stelle beboerene sammen el alene. men takk for hyggelige svar jenter:) forresten det jge studerer har ikke noe med det jge jobber med nå, er en helt annen bransje:)
Gjest Skrevet 7. april 2009 #6 Skrevet 7. april 2009 Skjønner godt dilemmaet ditt med tanke på at du er ferdig med studiet i juni. Men fra arbeidsgivers side syns jeg det blir vanskelig å forsvare en sykemelding, da særlig om du hadde klart jobben hadde det ikke vært for studiene. Men vil uansett råde deg til å diskutere hvordan du har det med legen din, og høre hva vedkommende mener.
Anonym bruker Skrevet 7. april 2009 #7 Skrevet 7. april 2009 på skolen sitter jeg jo på en stol. er oppe og spiringer hele dagen på jobben. hadde jo klart jobben hvis jeg hadde hatt en kontor jobb f eks.
Anonym bruker Skrevet 7. april 2009 #8 Skrevet 7. april 2009 Selv om det høres vanskelig ut for deg å få jobben til å tilrettelegge det, ville jeg allikevel ha snakket med dem om det. Sier du ikke i fra, er det ikke sikkert de tenker over det engang.. og kanskje de har løsninger som ikke du har tenkt på Ville gjort det først og fremst, og hørt med samboeren din om du ikke kunne fått sovet ut i helgen og f.eks sluppet "morgenstyret", kunne ta deg en laaang dusj uten å tenke på å måtte forte deg fordi ungen din venter på deg og kanskje gått en tur alene i det fine været og bare vært deg selv. Eller kanskje det du trenger er å ha det litt morsomt? Kanskje få en barnevakt og ta dere en tur på kino? For meg går det i hvertfall veldig mye på psyken.. hilsen første anonym igjen
Anonym bruker Skrevet 7. april 2009 #9 Skrevet 7. april 2009 Selvfølgelig kan man bli sykmeldt fra jobben selvom man studerer i tillegg! Det er jo ikke studiene som krever tråkking og løfting som du blir sliten av, det er jobben. Tror nok de fleste sjefer på sykehjem er vant til at gravide blir sykmeldte etterhvert fordi det er en jobb med mye løfting ol og bør skjønne hvorfor du har behov for å bli sykmeldt fra jobb og ikke studiene. Snakk med legen din og hør om du kan bli sykmeldt så du bare jobber 2dager i uka eller om du kan få litt kortere dager.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå