Gå til innhold

Hvordan få barnet til å sove flere timer i døgnet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hun er 15 måneder. Tidligere sov hun fra ni til syv, og mellom en og to timer i barnehagen. Så begynte vi å legge henne klokken åtte slik at hun skulle få en time ekstra, men det resulterte i at hun våknet klokken seks i stedet.

Begynte å legge henne klokken ni igjen, men problemet er nå at hun fortsatt våkner klokken seks! Hun sutrer og gråter når hun våkner, men det er umulig å få henne til å sove lengre, tiltross for at jeg tror hun trenger mere søvn. Er redd for å legge henne klokken åtte igjen, da jeg ikke vil stå opp klokken fem!

Hun har aldri trengt så mye søvn, men jeg føler at den søvnen hun får nå er alt for lite.

Hun sovner greit om natten, det er bare det at hun ikke sover nok.

Trenger sårt noen råd.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ville ha begynt å lagt henne litt tidligere om kvelden, men ta det pø om pø. Begynn med å legge henne 15 min tidligere i noen dager, så enda 15 min tidligere osv. Det gjorde vi med sønnen min, og det fungerte veldig bra. Han legger seg nå ca kl 19, og sover til kl 6. Det har han gjort siden han var ca 6-7 mnd. (Han er snart 20 mnd) Må vel også si at jeg personlig syns at det er for sent å legge en baby kl 21.....

Skrevet

Litt sent, ja. Særlig siden hun våkner såpass tidlig. Er redd for at hun skal våkne enda tidligere hvis hun legger seg tidligere også, det er det som er problemet.

Hun la seg kvart på ni igår, og vi fikk henne (etter 15 minutter med stryking på ryggen...) til å sove 10 minutter til. Hun var mindre sutrete idag tidlig, så det hjalp med ekstra hvile. Vi får kanskje fortsette sånn, og håpe at det virkelig er noe idet med at søvn avler søvn...

Skrevet

Jeg mener at det er for sent å legge henne kl 21. De fleste småbarn har en indre rytme som fungerer best når de legges tidlig og våkner tidlig. Og de fleste er slik at jo senere de legges, jo tidligere våkner de. Stikk i mot hva man skulle tro så vil hun sannsynligvis sove lenger/bedre dersom hun legges tidligere. Men Rom ble ikke bygget på en dag vet du, det tar litt tid. Jeg vil anbefale deg å følge rådet du fikk litt lenger opp her, la leggetiden krype gradvis nærmere og nærmere dagsrevyen og sett som mål at hun skal være i seng 19.00-19.30. Jeg tror nesten jeg tør å vedde på at i løpet av 3 uker så vil hun være tidligere trøtt om kvelden og mer opplagt om morgenen! Lykke til!

PS: Pass også på at sovingen på dagtid ikke er for sent på dagen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...