Gå til innhold

Innkjøp av babyklær.... Erfaringer??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Jeg er en førstegangsfødende mor, og er veldig usikker på hvor mye jeg trenger i forskjellige størrelser og hva skal jeg ha når den lille er nyfødt. Er veldig usikker... Men blir str. 50 fort lite, og bør jeg satse på 56 og litt andre størrelser??

Fant denne listen over babytøy jeg burde ha når den lille kom på høsten:

4-6 langermede bodyer

4-6 kortermede bodyer

2-3 stk. bodyer i ull

2-3 strømpebukser i ull

1-2 bukse og jakke i ull

3-4 stk. sparkebukser

2-3 pysjer

1-2 ull luer

1 vindtett lue

1 kjøredress

1-2 stk. jakker i bomull

Håper noen med erfaringer kan bidra litt her!! Får nok også en del av besteforeldre og venner, samt har noen tantebarn som jeg sikkert arver litt etter!! :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei:)

Med førstemann begynte jeg rett på 56, hadde allikevel mest i 62. De vokser jo så himla fort :) Kjøpte lite klær annet enn bodyer. Fikk masse av venner og familie. Brukte heller tid og penger på kluter, håndklær og sånne andre "kjedelige" greier. En tynn kjøredress eller todelt strikkesett er veldig greit å ha. Anbefaler å kjøpe i ull, mine er født på sommeren, og er ingenting som puster så bra som ull!

Minsten her ble født i uke 36, så da var alle klærene vi hadde altfor store første ukene. Har derfor en god del i 50 som jeg kan bruke denne gangen og. Mulig mini her blir noe prematur, så regner med at 50 i bodyer blir gode å ha :)

Gleder meg til å ta frem babyklærene :)

Skrevet

Takk for svar. Veldig kjekt å få litt erfaringer, men blir jo litt overveldet av alt som skal kjøpes men også veldig koselig da!! :) Ja, man får jo veldig ofte masse klær, og ingen gir jo bort de kjedelige greiene... :) Men jeg synes jo alt er moro å kjøpe, koselig å sakte, men sikkert fylle opp skuffer og skap!! Og så blir utgiftene litt fordelt. Håper jeg kan få ei på jobben til å strikke et sett til meg i ull, synes de er så fine. Men bedre at klærne er litt store enn at man aldri får brukt de. Håper mini kommer når han skal og ikke er alt for liten. :)

Skrevet

Hvilken størrelse du trenger er avhengig av hvor stor babyen er. Mine gutter har vært ganske store, mellom 3900g og 52 cm og 4440g og 54 cm, så 50 ble lite, men str 56 brukte vi i 3-5 uker før vi gikk opp i str 62. Får du derimot en baby på f.eks 3200g og 48-49 vil h*n nok drukne litt i str 56 og trenger litt plagg i str 50 også. Se litt på hvor stor du var når du var født, og mannen din, ofte blir første babyen noe i mellom dette.

Jeg kommer til å ha noe sånt som dette til vesla som kommer i august (alt i str 56):

3-5 kortermede bodyer

3-5 langermede bodyer

2-3 gensere/"jakker"

3-4 pysjamaser

5-6 bukser/sparkebukser

1-2 luer

1 utedress/kjøredress, tynn

4-5 par sokker

siden det antagelig blir jente ser jeg også for meg

2-3 strømpebukser

1-2 kjoler

Mulig det også blir 4-5 plagg i stre 50 dersom JM på slutten mener at vesla kommer til å bli middels stor.

Dette kommer vi til å skaffe selv slik at det er ferdig vasket før fødselen. Min erfaring at det meste man får er str 62 og str 68 av barselgaver, er sjeldent folk gir så mye i str 56. Mer klær kjøper vi evt inn senere :-)

Ellers kan jeg gi noen generelle tips som jeg selv har erfart (er ikke sikkert alle er enig i dem da):

*Glidelåser er genialt på pysjamaser (fort å bytte bleie på naten når man er trøtt)! MEN pass på at det er et tøystykke over øverste delen av glidelåsen slik at den ikke gnager på halsen til babyen, dette gjelder alle baby og barneplagg med glidelås på

*Hetter er veldig søtt, men stort sett utrloig upraktisk på inneklær, pass på at du kan ta av hetter på kjøredresser.

*Sparkebukser med fot på kan være upaktisk fordi de ofte sklir av fotenog babyen gjerne vokser ut av foten før resten av plagget.

*Bodyer bør ha knapper på skulderen eller brystet. er knappene på ryggen blir det jo ubehagelig for babyen (synes jeg) og med "konvolutt" åpning blir det fort veldig åpent og nakent i halsen.

Skrevet

Jeg spurte på butikken den gang jeg skulle ha nummer en. der fortalte de meg at str56 var beregnet på fortidligfødte

Skrevet

Unnskyld meg, men da tror jeg nok ikke de hadde helt peiling, hehe... Størrelsen er jo laget etter babyens lengde, og de fleste babyer er mellom 48 og 54 cm når de blir født, noen kortere og noen lenger, men snittet er vel 50-51 cm. Så da sier det seg selv at str 56 ikke kan være ment for premature som kanskje bare er 45-47 cm lange. Har en venninne som fikk tvillinger i uke 34, og de druknet i str 50 ;-) Her har som nevnt guttene mine vært store, men til og med han på 4440 g og 54 cm brukte str 56 i ca 5 uker (noen plagg kortere og noen lenger, størrelsene er litt ulike fra butikk til butikk).

Skrevet

Jeg kjøpte vel ca halvparten av hva dem anbefaler å ha, fordi jeg hadde hørt at man får så mye klær i gave. Og det stemte. Jeg hadde litt i strl 50 og mest i 56. Men snuppa fant ut at hun ville se dagens lys i uke 35, så vi måtte begynne på strl 44. Vi brukte derfor både 50 og 56 ganske lenge. Men man finner jo ut hva man trenger når babyen er født. Det viktigste er å ha såpass at man klarer seg de første dagene, så kan man heller kjøpe det man trenger.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...