Luddes mamma Skrevet 7. april 2009 #1 Skrevet 7. april 2009 I dag var det endelig tid for å få svar på de utallige blodprøvene fra utredningen. Det var svar som ventet... Fikk igjen påvist koaguleringsproblem APC-resistens (Leiden mutasjon på norsk) med ytterligere forhøyninger i noen faktorer som kan forverre sitasjonen. Ellers så alle andre tester - hormoner, kromosoner, imun osv. bra ut. (Fikk streng beskjed om å ikke bruke p-piller eller noen behandlinger med f.eks østrogen). Fikk en resept på Fragmin (sprøyter) som jeg skal begynne og ta fra dag 1 ved graviditet, samt en variant av albyl-e.. Er ganske lettet over å ha fått et svar, og en plan for hva som skal gjøres om jeg blir gravid igjen. Men først må vi ta en besluttning om vi skal forsøke igjen...
melina, glad mamma Skrevet 7. april 2009 #2 Skrevet 7. april 2009 Hei hei luddes mamma! Så bra at du har fått et svar og noe å forholde deg til om du blir gravid igjen! Må være en lettelse å vite grunnen til alle abortene. Nå får dere tenke på dere selv litt, og kose dere i påsken. Skjønner at dere vil tenke litt på om dere vil prøve igjen. Er jo en påkjenning dette her. MEN om du blir gravid igjen, er i alle fall sjansene store (jeg har i alle fall veldig tro på det når en får riktige medisiner). Ønsker deg og familien en fin påske ) Klem fra meg )
Luddes mamma Skrevet 7. april 2009 Forfatter #3 Skrevet 7. april 2009 Hei melina venter tvillinger Takk for det! Selv om jeg har vist om Leiden Mutasjonen i mange år, var det greit å få det bekreftet, pluss å vite at jeg har ytterligere faktorer som gjør at jeg er i faresonen. Syns det er litt rart at jeg ikke fikk noen medisiner når jeg var gravid med sønnen min. Jeg fortalte jo om Leiden da også, men uten noen spesiell respons. (Det viser litt om hvor lite almenleger vet.. )Nå vil de at jeg evt tar Fragmin i flere uker etter en evt. fødsel. Lille "ludde" føles som et mirakel. Så utrolig bra at du er godt på vei med tvillinger! Det behøves litt gode historier her inne ;-) Ønsker deg og din familie også en god påske! Klem
L prøver igjen har blitt mamma Skrevet 16. april 2009 #4 Skrevet 16. april 2009 Så flott at du endelig har fått svar! Håper virkelig det ordner seg nå Jeg holder en knapp på at medisinene vil gjøre utslaget! Er sånn selv i min egen situasjon, har bedt legen min om å gi meg det som er! Men fragminsprøyter har jeg ikke fått tilbud om! Kan du gi meg litt info om det? Og har dere kommet nærmere en beslutning om dere skal gjøre et nytt forsøk? Venter i spenning
Luddes mamma Skrevet 17. april 2009 Forfatter #5 Skrevet 17. april 2009 Ja, det føles deilig å ha fått et svar. Har nå en resept på fragmin som jeg kan hente ut om jeg blir gravid, og kan få lyn-kurs i å sette sprøyter på den lokale legekontoret... Jeg spurte om Albyl-e, når jeg fikk resepten på framgin, og hun sa trodde mer på Fragmin for meg. Hun sa noe om at fragmin gikk mer på bla. vener enn Albyl-e og var derfor bedre for meg... Men jeg kan ha misforstått henne. Fant noen linker på nettet i sverige om Fragmin. http://www.familjeliv.se/Forum-7-137/m30559618.html http://www.fass.se/LIF/produktfakta/artikel_produkt.jsp?NplID=19880318000040&DocTypeID=3&UserTypeID=0 Vi har tatt en time-out t.o.m mai... Vi snakker mye om risikoen ved at det kan skje igjen, og hva som vil skje med vår psyke om det skulle skje... Jeg gikk langt ned i grøfta sist gang, og vil nok gå minst like langt om vi skulle miste igjen... Tror nok vi forsøker igjen, men vi skal tenke litt til, og drikke mye vin ;-) Jeg vil gi beskjed når jeg evt begynner med nye forsøk! Hvordan går det med deg om dagen? Klem
L prøver igjen har blitt mamma Skrevet 19. april 2009 #6 Skrevet 19. april 2009 Takk for infoen! Skal høre med legen min om hva som passer for meg i mitt tilfelle:) Med meg er det bare bra for tiden, men rart å være prøver igjen! Forsøker å være så positiv som mulig, men er litt redd også. Har bestemt oss for å prøve bare denne måneden (siden jeg blir så fort gravid), og blir vi ikke gravide, skal vi ta oss en velfortjent sommerferie uten bekymringer (og med masse god vin) Så forsøker vi igjen til høsten. Men forhåpentligvis sitter det denne gangen:) Må nesten le av meg selv, sitter og kjenner etter symptomer på en graviditet hele tiden, selv om det er veldig tidlig! (er puppene mine ømme mon tro? Er jeg veldig sulten eller litt kvalm???) He he:) Skal holde deg oppdatert jeg! Hold kontakten du også Klem
Endelig_mamma<3 Skrevet 28. april 2009 #7 Skrevet 28. april 2009 Hei luddes mamma. Det er kjempe flott at du har fått svar på prøvene og at de fant noe. Har tre svangerskap bak meg som alle endte i MA, så fikk jeg utredning, og vi valgte å vente med prøvinga til svarene kom. Vi fikk svar og jeg hadde leiden mutasjon, jeg skulle begynne på albyl-e når jeg ble gravid.. Det ble sånn tørr, tørr ikke prøve, men vi slo til igjen og som alle de andre gangene så satt den så og si med en gang. Jeg tok test og den var positiv og da begynte jeg på albyl... Har også hatt hyppig oppfølging med ul frem til uke 14 og jeg gikk på crinon, progesteron tilskudd, just in case, de første 3 mnd. Var sykmeldt i 4 mnd for det hjalp i hvertfall meg.. Nå er jeg i uke 35 og skal slutte på albyl-e om 2 uker... Har en aktiv krabat i magen og det er helt fantasisk. Veien har vært J....... lang, men nå er jeg her og min anbefaling er å ikke gi opp. Ta det du kan få av hjelpemidler og spør gjerne om mer.. Masse lykke til, vet hvordan du har det og det er ikke enkelt, men stå på og gi ikke opp. ( enkelt å si, men....)
Luddes mamma Skrevet 29. april 2009 Forfatter #8 Skrevet 29. april 2009 Hei Guttebaby_i_magen<3 Så godt å høre en positiv historie her inne!! Ganske mange av oss som har leiden mutasjon... Har du det hetrosygot eller homosygot? Var det de 4 første mnd. du var sykmeldt? Hva var grunnlaget du fikk det på? Jeg spurte nemlig om man ble sykmeldt om man skulle bli gravid igjen, og fikk nei som svar av den legen. Lykke til med fødselen og det som kommer ;-)
melina, glad mamma Skrevet 29. april 2009 #9 Skrevet 29. april 2009 Hei luddes mamma :-) Angående sykemelding så har legene et skriv der det står om habituell abort. Der står det at de skal være liberale med sykemelding. Det står her på denne siden: http://www.legeforeningen.no/id/106386.0 Min lege viste ikke om dette, men da jeg viste ham denne siden, fikk jeg sykemelding fra dag en. Skal være sykemeldt helt til fødsel. Han skrev diagnosen høyrisiko svangerskap. Håper du ikke får problemer med det om du blir gravid igjen. Det er en stor påkjenning bare det å bli gravid, så jeg tror det er viktig å få ro i starten, og så lenge en har behov for det. Lykke til :-)
Endelig_mamma<3 Skrevet 29. april 2009 #10 Skrevet 29. april 2009 Hei Luddes mamma. Du kan tro jeg har trålet disse sidene opp og ned for positive historier tidligere, bare for å få et lys i denne trange tunnelen, men nå er jeg heldig å kan fortelle en selv og håper en dag du også kan det. Jeg har hetrozygot, den mest vanlige, fikk jeg beskjed om og egentlig ikke den med best grunn til å få noe for, men nå har jeg det og se hvordan det gikk:) Terskelen for å få sykmld er VELDIG lav for meg, har jeg magevondt og er urolig ringer jeg legen og hun gir meg 100% på dagen, ikke noe om og men.. Har en fantastisk lege, som har i tillegg til overlegen jeg har hatt, gjort en fantastisk innsatts og jobb for at jeg skal ha det trygt og godt gjennom dette svangerskapet. Har hatt mange flere kontroller enn vanlig. Grunnlaget mitt ble beskrevet som truende abort og magesmerter. Den påkjenningen det er for oss med gjenntatte aborter og bli gravide igjen er ikke bare , bare og det finnes mange av de J.... legene som er leger kun for penga og status, ikke i den forstand at de vil hjelpe, mange som ikke eier empati.. Skaff deg en ny lege eller bare fortell hva dette gjør med deg og din jobb innsats.. tankene er i hvertfall ikke på jobb! Masse lykke til og ta det du har krav på. "den som gir seg er en dritt", har jeg lært;)
Luddes mamma Skrevet 29. april 2009 Forfatter #11 Skrevet 29. april 2009 Hei Tusen takk for svar begge to : ) Melina venter tvillinger! - takk for linken til legeforeningen! Guttebaby i magen - Jeg har også hetrozygot. Utredningslegen min sa det var rart at jeg ikke hadde fått fragmin etter fødselen med ludde. Da har kvinner størst fare for å få propp. Ja, har merket det med mangelen på empati blandt noen leger... Det er vel med de som alle andre. De som aldri har hatt problem med aborter/bli gravide, kan aldri helt fatte hva det dreier seg om. Ha en fin langhelg! Jeg skal pusse opp hytta...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå