Anonym bruker Skrevet 7. april 2009 #1 Skrevet 7. april 2009 Mannen min har en datter med en annen kvinne enn meg, datteren er 5 år. Moren til barnet gjorde det slutt med mannen min før barnet ble født. Han valgte likevel å bli i landet (hun er engelsk) for å se om det muligens fantes en sjanse. Moren ville ikke ha noe med ham å gjøre og han står ikke oppført som far på papirene fordi da ville hun miste stønadene sine. Mannen min betalte henne likevel penger hver måned (jeg vet ikke hvor mye,kanskje 2-3 hundre pund pr mnd. Etter å ha bodd i England i rundt ett år uten å få lov til å se datteren sin noe særlig mer enn et par timer annen hver uke valgte han å flytte (økonomiske situasjonen var veldig dårlig der, dårlig jobb, ingen venner osv). Han møter meg og velger å flytte til norge sammen med meg (han er ikke norsk). Vi er gift og har to barn nå snart 4 år senere. Moren til barnet har nektet å snakke med ham på telefonen og egentlig ikke vært noe samarbeidsvillig i det heletatt. Han har ikke sendt noen penger dit siden vi flyttet hit. Rett og slett fordi vi har så dårlig råd og litt fordi hun får jo disse stønadene fordi far er "ukjent". Nå har vi litt bedre råd og vil veldig gjerne bidra, men ikke hvis hun plutselig etter noen år nekter for at vi har betalt noe som helst (hun vil ikke ha penger på konto pga hun er redd for at det blir oppdaget av myndighetene sånn at stønadene blir stoppet, hun vil altså ha penger i konvolutt). For meg som er mor nå selv så vil jeg ikke risikere at hun nekter for at vi har gitt noen penger også plutselig kommer krav om etterbetaling av bidrag. Det vil jo gå ut over alt vi har (kanskje ego, men vil ikke betale dobbelt opp). Jeg ser for meg dna tester og rettssaler osv. Skjønner du hva jeg mener?
Anonym bruker Skrevet 7. april 2009 #2 Skrevet 7. april 2009 Altså, hva ville du ha gjort er mitt spørsmål. Send penger i konvolutt slik som mor vil, spart opp penger på konto til datteren og gitt henne på 18-års dagen? Jeg ser for meg at disse konvolutt pengene går rett i lommen på moren og på festing osv. Men jeg vet jo ikke
Anonym bruker Skrevet 7. april 2009 #3 Skrevet 7. april 2009 Men har dere satt dere inn i reglene i England? Hvor mye stønad får man egentlig som alenemamma med en 5-åring med ukjent far? Kan jo hende at hun rett og slett lyver til dere!
Anonym bruker Skrevet 7. april 2009 #4 Skrevet 7. april 2009 Jeg leter og leter etter info, men finner ingenting egentlig. Saken blir jo ikke lettere av at barnet er engelsk, faren bor i Norge men kommer fra et annet land igjen. Skal vi følge engelske regler, norske (i og med at det er her han bor) eller følge reglene i det landet han kommer fra? Ikke lett altså Jeg aner ikke hva hun får i stønad, mannen min vet heller ikke. Tenker du at hun kanskje lyver ang om har er far eller ikke? Jenta er veldig lik mannen min, så barnet er nok hans altså.
Anonym bruker Skrevet 7. april 2009 #5 Skrevet 7. april 2009 Siden barnet bor i England så er det engelske regler. Ville ha kontakta noen som kjenner til England, f.eks. den britiske ambassaden. Er bare å sende en mail, koster ingenting å prøve. Eller så finnes det kanskje noen engelske forum slik som dib man kan prøve å spørre i. Tror faktisk også det finnes folk her som har peiling. Tenkte at hun løy om å miste stønader. Men det kan faktisk være slik at når far blir kjent og det viser seg at han bor i utlandet så har hun hverken krav på penger fra ham eller fra den britiske staten. Da må hun ta sjansen på at når hun skriver ham opp som far så betaler han faktisk frivillig. Kanskje hun rett og slett ikke tør det, men er avhengig av økonomisk hjelp.
Kjøttpølsa Skrevet 7. april 2009 #6 Skrevet 7. april 2009 Hvorfor tror alle at en mor som mottar bidra fester bort pengene? Tar hun ikke av seg barnet uansett om pengene kommer eller ikke? Dvs at om hun bruker de på vin eller øl så blir jo det et fett, barnet går vel ikke nakent eller uten mat? Ta dna og få alt på papirene selv rettsak mener jeg.
Anonym bruker Skrevet 7. april 2009 #7 Skrevet 7. april 2009 Hun har alltid nektet å føre ham opp som far, han bodde i England frem til datteren var ca 1 år. Hadde han fått lov til å være far og ikke bare en som gav henne penger en gang i måneden hadde han sikkert bodd der ennå! Veldig god ide å prøve å finne en engelsk side som denne, eller ambassaden:)
Anonym bruker Skrevet 7. april 2009 #8 Skrevet 7. april 2009 Fordi hun er en skikkelig partydame og fordi hun allerede mottar stønad fra staten, skal hun ha dobbelt opp liksom, er det rettferdig? Hadde barn og mor bodd i Norge så hadde det blitt en del enklere i forhold til dna prøver osv, ser jeg for meg da
Kjøttpølsa Skrevet 7. april 2009 #9 Skrevet 7. april 2009 Siden du allerede vet så godt hva dama gjør og bruker penger på så er det vet ikke noe problem for deg å finne ut hva stønader hun får og hvordan reglene er i england? Dobbelt opp? Man får "dobbelt" opp i norge også når faren ikke betaler for seg, det vil ikke si det er rettferdig mye? Men det vet du kanskje ikke noe om? Ut i fra det du sier(noe du sier anntar jeg du sikter på i blinde) så burde far ordne dna og få det på papirene. Det er nok ikke værre enn å kontakte en advokat.
Anonym bruker Skrevet 7. april 2009 #10 Skrevet 7. april 2009 Som jeg har skrevet tidligere så har jeg forsøkt å finne info på nettet. Jeg har ikke klart å finne noe som kan gi oss svar ennå. Derfor spør jeg her inneom råd? Er det lov kjøttpølsa? "Man får "dobbelt" opp i norge også når faren ikke betaler for seg, det vil ikke si det er rettferdig mye? Men det vet du kanskje ikke noe om?" Hva mener du her? nei, jeg aner ikke hvordan bidragsreglene er her i Norge for det har jeg aldri hatt noe behov for. Hadde far fått lov til å være far så hadde han betalt hver cent og mer enn det. Han har ikke fått lov til å treffe datteren sin mer enn noen timer i måneden. Faren, min mann, vil ikke ta kontakt med advokat for han er redd for at han "ødelegger" noe for moren hva angår penger. Det er jeg personlig uenig i men jeg mener selv at her har ikke jeg noe jeg skulle ha sagt. Hvor mener du jeg sikter i blinde egentlig? Vet du, i disse myspace og facebookdager er det faktisk ikke så utrolig vanskelig å vite hva folk gjør.
Kjøttpølsa Skrevet 7. april 2009 #11 Skrevet 7. april 2009 Hehe, ja og du skal ikke tro alt hva du leser? Eller er du se og hør fan? Dobbelt opp i norge? Hva da, 600? 900? Eller 1200? Hvis faren er redd? Hvis faren er så redd som du utgir på vegne av mora og du tenker på all festingen hennes så kanskje dere burde gå for omsorgen da. Du snakker om ting du ikke vet, det mener jeg og ikke kom med facebookdokumentasjon for den funker ikke.
Anonym bruker Skrevet 7. april 2009 #12 Skrevet 7. april 2009 Jeg regner da ikke med at damen legger ut ting om seg selv som ikke er sanne. Det ville vært veldig merkelig syntes jeg i såfall. Hva har se og hør med dette å gjøre? Må si du har en merkelig måte å tolke ting på. Skjønner fortsatt ikke hva du mener jeg skal syntes om bidragene her i Norge, for som sagt så har jeg ikke peiling og har heller ikke noen grunn til å ha peiling. Damen må da få lov til å feste om hun vil det, men jeg vil ikke forsørge det, jeg er ikke bekymret for hverken hennes eller datterens helse i det heletatt. Tror hun er en god mor jeg. Poenget er at hun får ekstra penger fra staten fordi hun ikke har oppgitt far. Jeg regner med at hun får mer av staten nå enn hva hun ville ha fått hvis barnefar var oppført. Ellers ville hun jo ha oppført ham som far. For meg føles det ikke riktig å gi henne penger i en konvolutt hver måned for å så risikere at staten krever inn de samme pengene senere fordi vi ikke har noe bevis på at vi har betalt. Skjønner du nå kjøttpølsa? Skal jeg ta det en gang til?? Jeg vil ikke betale to ganger. Ikke vil vi prøve å ta barnet fra moren heller, jeg tror det ville vært utrolig traumatisk og ødelggende for barnet om det skjedde. Moren er helt sikkert en god mor.
Kjøttpølsa Skrevet 7. april 2009 #13 Skrevet 7. april 2009 Nei og siden du ikke ønsker å betale to ganger, hva burde man gjøre da? Advokat som kan finne ut regelverket for dere. Siden du annser henne som god mor for sitt barn, hvorfor drar du inn festing?
Anonym bruker Skrevet 7. april 2009 #14 Skrevet 7. april 2009 Ja, kjøttpølsa, kanskje vi burde snakke med en advokat, kanskje h*n ville ha funnet ut noe for oss. Hvorfor i allverden går det ikke an å skrive det på litt mer hyggelig måte? Feks : "jeg vet ikke hva reglene er jeg, men kanske dere kunne ha funnet en advokat som vet litt om dette eller som kan finne ut hvilke regler som gjelder, lykke til" Du skjønner kjøttpølsa...folk gidder ikke ta deg seriøst når du er så sint. Hvorfor er du så sint egentlig? En god mor kan da feste. Man er ikke noen dårlig mor fordi man fester, hun er ung og singel og må få gjøre som hun vil. Jeg er rimlig sikker på at hun ikke er dritings rundt barnet og at hun (barnet) faktisk er i trygge hender når moren fester. Vet at de begge tilbringer mye tid hos barnets besteforeldre så sannsynligheten for at barnet er der når moeren fester er stor. Poenget er at jeg ikke ønsker å bidra til hennes festing. Og spørsmålet mitt var egentlig : Ville du ha satt av penger hver måned som barnet kunne få når hun ble myndig eller sendt penger i konvolutt til moren.
Kjøttpølsa Skrevet 7. april 2009 #15 Skrevet 7. april 2009 Hehe....sint? Vil be deg om å styre unna psykologiemnet:-,) Poenget er at uensett hva dere velger å gjøre så har ikke du eller din mann noe med om hun tar seg en fest, det vil ikke si at dere bidrar til festingen selvom dere gir penger. Tror du hun da ville ha drukket mer med at dere bidrar....kan jeg da spørre om? Siterer "Og spørsmålet mitt var egentlig : Ville du ha satt av penger hver måned som barnet kunne få når hun ble myndig eller sendt penger i konvolutt til moren." Da ville jeg ha svart: Hadde ikke advokat kommet frem til en god løsning for dere alle så ville jeg ha satt av penger. Da ville dere ha hatt de om han pluttselig skulle blitt skyldig i bidrag også.
Anonym bruker Skrevet 7. april 2009 #16 Skrevet 7. april 2009 Jeg styrer helt klart unna psykologiemnet. Trenger ikke å ha studert noe særlig for å se at du er litt sint altså. Så lenge han ikke står oppført som far så mener jeg helt klart at vi har noe med hav pengene går til jo. Men der kan vi jo være enige om å være uenige. Om du ville ha gitt konvoluttpenger så får det være deg om det. Jeg vet ikke om hun ville ha drukket mer, men kanskje kjøpt seg litt kulere støvletter eller spist på litt bedre steder, kanskje spandert litt mer på andre. Slike ting. Og før du sier noe - damen mangler ingenting, er ikke en sliten alenemor som ikke klarer å få endene til å møtes- hvordan vet jeg dette? Uten at jeg vifter i løse luften, som du sikkert tror, så vet jeg at hun stort sett får hva hun vil av sine foreldre. Ja, vi heller i mot det å sette av en sum i måneden til jenta. Tror det vil fungere best for oss, og for datteren.
Kjøttpølsa Skrevet 7. april 2009 #17 Skrevet 7. april 2009 Siden jeg fikk sex og alt jeg ville ha i helgen så er jeg langt i fra sint lille venn:-,) Faktisk veldig oppegående frisk og piff. Så om jeg ikke glatt er enig med alt du skriver så trenger jeg faktisk ikke være sint skjønner du. Problemet med slike som deg er at dere kjører hode for mye på hva andre gjør med pengene, dere ikke har noe med hva hun bruker de pengene til SÅ lenge barnet har det som trengs. Altså, hadde hun mottat bidrag fra far så hadde dere ikke hatt noe med hva hun bruker de pengene til så lenge barnet har det som trengs.
Anonym bruker Skrevet 7. april 2009 #18 Skrevet 7. april 2009 dakar, fikk du deg endelig litt sex:) Ja hvis det ikek skjer så ofte så skjønner jeg at du er glad. Men du virker litt sint, det må jeg ha lov til å si gamla! Men du er jo hverken enig eller uenig med meg i nesten noenting, du skriver masse rart om bidrag i norge, at man er dårlig mor om man fester, se og hør osv. Det har jo ingenting med saken å gjøre. Som jeg skrev ang de konvoluttpengene...jeg betaler ikke ut penger som jeg ikke har noe bevis på at jeg ikke har betalt (litt omformulert). Hadde han vært far på papiret hadde pengene gått glatt ut fra vår konto og inn på hennes uten at ett eneste spørsmål hadde vært stillt.
bixit Skrevet 7. april 2009 #19 Skrevet 7. april 2009 Ærlig talt kjøtthue, det er et helt kurant spørsmål HI kommer med her og jeg for en skjønner bekymringen hennes! -Jeg vet heller ikke hvordan reglene er borti der, HI, men om jeg var dere ville jeg foreløpig satt av pengene. Synes ikke man skal sende penger i konvolutt og når ikke ting foregår "over bordet" gjelder det å være på vakt. Mannen din vil sitte fint i det om det kommer for en dag, og det gjør du og dine små også. Om hun ønsker å lure til seg penger, så får hun gjøre det på egenhånd og ikke be om hjelp til det av dere. Synes forøvrig man kan spekulere fælt i moralen til denne moren da hun faktisk snyter staten, det er vel ikke så fælt, eller hva kjøtthue?
Kjøttpølsa Skrevet 7. april 2009 #20 Skrevet 7. april 2009 Når man klarer å lire fra seg i en og samme setning om "bidrag", "mor fester for mye" og i tillegg ikke er bekymret for omsorgen. Da er vel ikke problemet større enn å kontakte advokat vedr problemet? Jeg annser mannen her like lite moralsk som mora, man er to om barn og avgjørelser eller?
Anonym bruker Skrevet 7. april 2009 #21 Skrevet 7. april 2009 Hi hi, kjøtthue:) Ja, jeg tror (helt sikkert)vi kommer til å sette av penger til datteren hver måned og heller gi henne når hun blir myndig. Jeg er rimelig sikker på at hun får alt hun trenger nå uansett, altså at de ikke akkurat lider noen nød. takk for svar!
Anonym bruker Skrevet 7. april 2009 #22 Skrevet 7. april 2009 Ehm...hvor har jeg skrevet at mor fester for mye? jeg har skrevet at mor fester mye, men ikke -for- mye. Som sagt er denne moren ung og singel og hun må jo få lov til å feste. Er det plutselig ikke lov når man har blitt mor? Har jeg missforstått? Mannen min er svak, det skal jeg inrømme, men dårlig moral har han ikke. Han prøve det han kunne, fikk seg ikke god nok jobb, fant ikke noe skikkelig sted å bo, hadde ingen venner i england, fikk ikke lov til å besøke datteren sin. Klart han kunne ha gått til advokat den gangen, men uten noe som helst støttende nettverk, ingen penger og at han i tillegg er litt litt svak så var ikke det særlig lett for ham. Han valgte å reise for å prøve å tjene mer penger, så møter han meg, vi forelsker oss og vi velger å få barn. Det riktige da ble å flytte til Norge. han kan rett og slett ikke pendle frem og tilbake til England kun for å møte en lukket dør, det har vi ikke råd til.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå