Anonym bruker Skrevet 7. april 2009 #1 Skrevet 7. april 2009 Datteren vår er født i januar 2008, hun fikk sitt første påske egg i fjor med drops, kjærlighet osv. oppi (som vi gjemmer til hun blir større som et minne) Nå vil samboeren min at hun skal få et lite påske egg, som hun kan lete etter selv. Han mener at vi kan legge en banan, kjeks osv oppi, og i tilegg litt sjokolade. Dette synes ikke jeg noe om. Synes heller hun kan få frukt osv... Har dere noen tips?
Gjest Skrevet 7. april 2009 #2 Skrevet 7. april 2009 Dette må jo dere bestemme selv. Her er minstemann 21 mnd og har to storebrødre, så vi opplever det samme somd e fleste flerebarnsforeldre; at man kan holde det eldste barnet unna snop osv lenge, men at det er nærmest umulig ovenfor nysgjerrige småsøsken som ser hva det/de eldre barnet/barna får. Så her blir det påskegg med litt sjokolade og smågodt til minstemann, akkurat som til brødrene, men i mindre mengde da så klart! Ser jo at de to minste klarer seg akkurat like bra som eldste selv om de ble introdusert for snop myyyye tidligere enn ham ;-)
Trollet&lilletrollet08 Skrevet 7. april 2009 #3 Skrevet 7. april 2009 Lillesnupp skal få påskeegg med små leker,såpebobler o.l Legger kanskje oppi en liten sjokoladebit også. Hun ble født rett over påske i fjor,så synes det er litt gøy å markere hennes første påske.
Trollet&lilletrollet08 Skrevet 7. april 2009 #4 Skrevet 7. april 2009 Du kan jo også legge oppi noe praktisk. Klær,hårspenner o.l
StineMor_2007_ Skrevet 7. april 2009 #5 Skrevet 7. april 2009 datteren min fikk påske egg i posten fra mormoren og morfaren.. opi der var det hårbøyle ,hårstrikk og spenner, en eske med smurfedrops, eventyrsjokolade, kjeks pose og noen jokolade penger... Jeg syntes det var for mye godt oppi der.. så hu får ikke mye av det.. sparer det.. hu er 17 mnd.. men jeg syntes det var koslig at hu fikk et påske egg da=)
Anonym bruker Skrevet 7. april 2009 #6 Skrevet 7. april 2009 Hvorfor synes du ikke noe om det? Og la hun få smake litt godteri den ene dagen kan da ikke være noen krise.
Barbafin Skrevet 7. april 2009 #7 Skrevet 7. april 2009 Vi har aldri hatt noen tradisjon med påskeegg, men jeg vil tro det blir litt snop likevel. Han får både sjokolade og is, men ikke hver dag (bare lørdag) og ikke så mye selvsagt. Småen er veldig glad i frukt og spiser mye av det ellers i uka. Satser på at han skal lære seg å spise snop i kontrollerte mengder heller enn å ikke skulle få noe.
Anonym bruker Skrevet 7. april 2009 #8 Skrevet 7. april 2009 Jenta vår på 20mnd har ingen eldre søsken, så hun vet ikke hva påske er enda, så vi kommer til å drøye med påskeegg til neste år tenker vi. Påskeaften er en helt vanlig da for henne enda, så her blir det nok frukt som vanlig. Det å lete etter påskeegg som hun ikke vet hva er enda tror jeg ikke hun hadde fått noe glede ut av enda alikevel, men det er jo ikke skadlig heller da, tror bare at jenta mi hadde glemt hva ho dreiv på med ved første snacks-stopp
Anonym bruker Skrevet 8. april 2009 #9 Skrevet 8. april 2009 Det er jo bare noe dere må bli enig om hvordan ni skal gjøre det. Personligen syns ikke jeg en liten født i 2008 trenger påske egg. Hun vet jo ikke om det er påske eller ikke og da blir det på en måte dere som dytter deres ting over på henne. Jeg har en gutt født i 2005 som smakte sin første sjokolade da han var 3 år. Før det visste han ikke hva det var og savnet heller ikke det. Nå er han så pass gammel at han vet hva andre får og da syns jeg det blir mer naturlig å gi ham ting. Lillebroren er 1,5 år og han har spist is og kake alrede p.g.a at han har en storebror og det blir vanskeligt å ikke gi ham ting. Men påske egg med snop og sjokolade kommer ikke lillebror å få. Ikke fordi jeg syns det er så "bad" å gi ham det men for meg er det helt unødvendigt at et så litet barn får noe de ikke vet hva er en gang. Vi må ikke dytte våre uvaner på barna våres. Det er vi som har ansvar for deres tenner og deres helse.
annki83 Skrevet 8. april 2009 #10 Skrevet 8. april 2009 datteren min er født desember 2007 så hun er jo ca like gammel som din er. i fjor fikk hun ett bitelite påskeegg me to smokker oppi. bare fordi storebror syns at hun også skulle få noe godt. i år har begge barna fått påske egg me masse sjokolade av tante. greit nok syns jeg.. hun spise veldig lite snop til vanlig. så hun får litt sjokolade av gangen fra påskeegget sitt. regner me å ha det en stund. skulle jeg laget påske egg til henne selv hadde hun fått en nok fått en eventyr sjokolade å noe bokstavkjeks. eller noe sånn. finnes jo masse god tørka frukt eller sundere kjeks du kan legge oppi vis du ikke vil hun ska få sjokolade.
Kanutten83 Skrevet 8. april 2009 #11 Skrevet 8. april 2009 Det må dere nok bestemme selv:) Her får guttungen på straks 18 mnd påske egg med et kinderegg, kjærlighet på pinne og en kuli i:) Hadde han vært i stand til å spise frukt, rosiner o.l hadde han fått det i steden, men han klarer ikke de minste biter engang. Dessuten har vi fått beskjed om at hvis han klarer å spise kindereggbiter og suge på kjærlighet er det helt topp og er med på å lære ham å spise annet enn flytende:)
Anonym bruker Skrevet 8. april 2009 #12 Skrevet 8. april 2009 Dere må nesten selv bli enige om hva dere ska gjøre, møtes på halvveien Her får mini på 22 mnd påskeegg for første gang Vi har kjøpt ett lite som vi putter noen seigemenn, melkesjokolade og noen kjeks i. Da blir nok han storfornøyd og de to eldre søskene får ha sine egg i fred
Anonym bruker Skrevet 8. april 2009 #13 Skrevet 8. april 2009 Her får selvsagt datteren min på 22 mnd påskeegg med godis i. Nå får dere gi dere med dette godtehysteriet, alt med måte! Barn må få smake annet enn det dere har lest er furnuftig på DIB for å få et naturlig forhold til det. Hva tror dere skjer når de blir eldre??
Gjest Skrevet 9. april 2009 #14 Skrevet 9. april 2009 Jenta mi er straks 13 mnd og får et lite påskeegg av meg: Fyller det med noen melkesjokoladebiter, en kindermaxi og litt barnekjekser:) Hun får ikke akkurat godteri hver dag, så litt i påska skader ikke. Hun synes det er stas og har oppdaget hva som er godt:o)
Anonym bruker Skrevet 9. april 2009 #15 Skrevet 9. april 2009 Jeg syns ikke det er noen her som har godtehysteri:) Det pleier være mye verre her på dib. Men å si at en på 22 mnd får godteri fordi hun skal få et naturligt forhold til det, er bare tull og vas. Hvor mangen barn har du? Tror du at et barn som får godteri første gangen da hun er 2 år eller 5 år får et "unormalt" forhold til godteri? Og hva er det du legger i begrepet naturlig forhold til godteri? Jeg kan love deg (som du sikkert vet hvis du har eldre barn) at når barnet blir 2-3 år blir godteri en naturlig del av hverdagen. Det serveres godteri og kaker i barnehager og i bursdagsselskap. Så du trenger ikke servere godteri til små barn fordi du er redd det ikke skal få "et naturligt forhold" til det. Det er bare tull og en måte å forsvare hvorfor du velger å gi ditt barn godteri:) Hilsen en som ikke er hysterisk og som har gitt sin egne datter godteri da hun var 17 mnd!
Anonym bruker Skrevet 9. april 2009 #16 Skrevet 9. april 2009 Dette har ingenting med temaet å gjøre, men å gi en gutt på 18mnd kinderegg og kjærlighet på pinne skjønner jeg ikke noe av, det står jo til og med merka utenpå at barn under tre år ikke skal ha det pga kvelningsfare, og i tillegg sliter denne gutten med å tygge biter! Kinderegg kan jeg forstå siden dere kan ta fra han leka, men på et halvt sekund kan kjærligheten løsne fra pinnen å sette seg i halsen!
Anonym bruker Skrevet 10. april 2009 #17 Skrevet 10. april 2009 Tror du misforstår meg litt anonym 23.03, Jeg har ikke noe behov for å forsvare at jeg gir barnet mitt godteri, vi har et godt kosthold så det bekymrer meg svært lite. Jeg har 3 barn og ingen av mine barn har godteri som en naturlig del av hverdagen sin... Her spiser vi godteri på lørdag og til fest og mine barn blir ikke helt ville når de får godt av den grunn, de vet at godteri har sin tid. Det jeg mener er at ingen barn skades av å spise små mengder godteri en gang inne i mellom. Feks de tåler et påskeegg fylt med godis framfor bananer og hårstrikker.
LilleToa <3 AugustBaby på vei! Skrevet 10. april 2009 #18 Skrevet 10. april 2009 min jente på snart 15 mnd har fått påskeegg av farmor, med en hel pose NonStop oppi... hun får selvfølgelig ikke alt på en gang, går an å spare det til en annen lørdag men jeg synes at de kan få påskeegg, det er jo stas for dem!!! går an å fylle på kjeks eller fruktbiter litt sjokolade kan vel ikke skade? hun kommer til å få et påskeegg av oss også, og jeg velger å legge oppi en liten pose med kjeks, kinderegg og så litt gummibiler. kanskje en liten leke også jeg husker vi hadde det kjempe kjekt ¨på påskeaften når vi var små, vi storkoste oss med påskeegg! så hvorfor skal ikke da min datter få? er bare kos... men selvfølgelig trenger det ikke være noe godteri oppi.
Anonym bruker Skrevet 10. april 2009 #19 Skrevet 10. april 2009 Lillegutten vår på 20 måneder skal få påskeegg for første gang i morgen, og jeg gleder meg ;D Vi skal binde en blå snor rundt det, å gjemme egget et "lurt sted". Snora går fra egget, og til rommet hans. Tror det kan bli stas for han å følge snora... evnt. dra i snora ;D I påskeegget hans blir det noen bokstavkjeks, en liten melkesjokolade og en lekebil. Gir han snop med god samvittighet
Anonym bruker Skrevet 10. april 2009 #20 Skrevet 10. april 2009 Det var da veldig da. Ja en kjærlighet kan løsne fra pinnen men det skjer ytterst sjelden. Pluss at siden han ikke er vant til de vil han nok som jenta mi ikke suge så lenge på den og det er derfor lite problem. En annen ting er de sikkert ikke går fra han alene med kjærligheten. jenta mi er to år og får kjærlighet innimellom som lørdagsgodt. Hun må sitte rolig i en stol til hun er ferdig med den, siden jeg ikke vil hun skal falle og få både kjærlighet og pinne langt nedi halsen, og jeg er tilstede så skulle den løsne så kan jeg hjelpe henne å få den opp igjen, på samme måte som om ho setter en pølsebit, en eplebit eller noe annet i halsen. Og gutten må sikkert som mi ha hjelp til å få fram kinderegget, Jeg pleier å ta av papiret dele egget i to og fjerne boken med leken inni. Ho er så opptatt av sjokoladen at ho ikke legger merke til boksen, ikke vet ho hva den er heller. Til påska i år får ho ikke egg da men ho får en kinder sjokoladekanin. Samme sjokoladen som kinderegg bare litt mer sjokolade og forma som en kanin. Da følger det ikke noen leke med. Og til Mamman til gutten det er snakk om,å flott om han får i seg noe "fast føde" da. Lykke til :-)
Anonym bruker Skrevet 10. april 2009 #21 Skrevet 10. april 2009 Vi velger å ikke introdusere påskeegg, lørdagsgodter og pakkekalender til jul, før gutten vår er stor nok til å skjønne hva det gjelder. Skjønner den der med at dersom eldre søsken får, så må lillen også få noe. Men så lenge mini her synes at toppen av lykke er en skål med druer, så kommer ikke jeg dragende med en sjoklade nei:) (Dersom vi har selskap eller er på besøk, så får han selvsagt smake på det vi andre spiser)
mia76 Skrevet 11. april 2009 #22 Skrevet 11. april 2009 Jeg er helt enig med deg anonym 22:24. Det syns jeg er det mest foruftige. Sånn har vi også gjort og det var faktiskt ikke noen problemer med å holde sånne ting vekk før han blev 4 år. Han får fortsatt ikke lørdagsgodt og han har aldri spurt heller. Lillebroren har spist litt mer godt men vi holder ham langt unden smågodt og siden storebror kun spiser det i bursdager og jul, påske så har ikke det vært problem heller. Men for all del. Det finnes ikke noe riktigt eller galt. Alle gjør de de syns er best for sine barn.
mamma'n til knerten Skrevet 13. april 2009 #23 Skrevet 13. april 2009 Frøkna vår på 17 mnd fikk påskeegg med en liten leke i ho da. Jeg synes ikke ho bør få godt enda. Men det er nå meg. JEg kjenner flere som gir barna sine på samme alder påskegg.
Amalie79 Skrevet 15. april 2009 #24 Skrevet 15. april 2009 Jenta vår på 21 mnd fikk påskeegg av bestemoren sin. Jeg har aldri sett henne så overrasket og paff da hun åpnet egget og fant alle favorittene sine på én gang: druer, rosiner, bokstavkjeks og ROSA hårstrikker (ja,hun har allerede en forkjærlighet for rosa..). så på det, så på oss, så på det, så på oss,så på det, så på oss... Skal jeg få ALT DETTE på én gang, og hvordan i all makka pakka havnet det inni her? Priceless!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå