L-O-V-E&prinsen+spireimagen:) Skrevet 6. april 2009 #1 Skrevet 6. april 2009 Har lest utrolig masse av det du har skrevet og jeg syns du er utrolig fornuftig! Jeg satt/sitter fortsatt med de samme tankene som du ang ferber, og hvis du kanskej har lest noen av de innleggene jeg har skrevet så vet jeg også hva jeg snakker om... Husker veldig mange her inne og andre bekjente + sykehuset når vi var innlagt der for søvn problemene ga oss bare EN mulighet og det var å la han gråte... Ingen kom med noen andre alternativer, og det reagerte vi sånn på... eller vi sysn det var så rart! Må innrømme at jeg til tider ha vært så sliten at jeg har sett dobbelt. I flere mnd sov jeg 2 timer usammenhengende om natta, og husker jeg var så sliten at jeg var kvalm... men har aldri klart å la han gråte seg i søvn! Jeg syns det høres helt grusomt ut... Og jeg vet ALT om vugging/byssing/bæring, både jeg og gubben er EXPERT det;) hehe... Da vi var innlagt på sykehuset da han var 9 mnd (henvist fra fastlegen) så følte både jeg og sambo på det presset om gjennomføring av denne gråtekuren... De hadde han først på observasjon og lurte på hvordan vi i himmelens navn klarte å fungere siden han var så sykt mange ganger våken i løept av natta (etter denne natta ble gutten vår UTROLIG engstelig, redd, sutrete osv)... Vi ville ha han inn der for å utrede om det var noe som feilte han, men de kunne ikke finne noe... (vi hadde prøvd mye alternativt også uten hell).. Uansett etter observasjonen hadde legen planen klar. Ungen skulle være på sykehsuet til dem også skulle de ordne dette påstå de... og han snakket bare varmt om ferber... bla bla... både jeg og gubben syns dette ble helt feil å skulle overlate han til vilt fremmede om natta (vi hadde aldri hatt noen andre til å passe han heller) så vi nektet å gjennomføre opplegget... Jeg argumenterte med at jeg syns han hadde tynn argumentasjon på denne "teorien" og han ble usikker med en gang jeg begynte å spørre han ut... jeg ville jo tross alt vite hva de skulle gjøre/hvordan de ksulle gå frem med MITT barn! Istedet så satte jeg og gubben opp en plan om hvordan vi skulle få søvnen på rett kjøl og her er hva vi gjorde: 1: Kiropraktor: 15 behandlinger og en helt ny unge... han hadde låsninger i ryggen/nakken (delvis kiss syndom) pga han satt fast under fødsel... så man skal ikke ta alt legene sier for god fisk!!! Jeg husker jegh sa til fastlegen på 6 ukers kontrollen at ungen har vondt når han ligger, og vil ikke sove mer enn 15 min av gangen... han bare sa at "jo han er veldig stiv i hoftene og ryggen, men det ersikkert ikke noe" kiropraktoren var rystet!!! 2: kosklut til alle sovestundene 3: avvente han med puppen om natta 4: eget rom vegg-vegg med oss med døra oppe og et nattlys på... 5: Bruke masse tid i senga på dagen, han fikk leke der osv... senga ble for han en POSITIV plass å være 6: faste rutiner på soving om dagen- la han ut i vogna uten vugging... mett og go, kosekluten, sutt også lå han der il han sovnet... (jeg hadde alltid trodd at han MÅTTE vugges i søvn) 7: faste ritualer på kvelden, bade, kose, lese, synge noen natta sanger, si god natt bildene av oss på beggen...alt inne på hans rom, vi ordna oss en liten kosekrok med puter osv som han trives godt i... 8: La han i senga, og hvis han ville holdt vi han i handa til han sovnet... I begynnelsen tok dette 1 time, men etterhvert ned mot 5 min... Etterhvert så kunne vi legge han våken i senga og han godtok at vi gikk ut og kom tilbake hvis han begynte å gråte... 9: Om natta hadde vi en amdrass på rommet hans, som vi la oss på rett nedfor senga... først prøvde vi å roe han ned I SENGA, hvis det ikke gikk så la vi han på madrassen sammen med meg/gubben. (dette slutta vi med bare etter noen mnd, for han våknet mindre og mindre) Nå når han er 18 mnd så gjør vi det samme og han har trygge gode rammer... vi trenger ikke å sitte sammen med han til han sovner, og han har gode soveblunder på dagen som før bare varte 20 min... Jeg er så utrolig mye mer klokere når vi skal få neste, og jeg var å utrolig usikker på dette med ferber... leste masse og det stridet helt omot min natur... og vi har hatt så utrolig mye igjen for arbeidet nå! Har en venninne som angrer på at hun gjennomførte ferber, og jeg er glad jeg slipper å sitte med den følelsen iallefall... Jeg mener at ferber VIRKELIG er siste utvei, men vet også at dette er veldig omstridt debatt... Barn er utrolig følsomme og man skal tenke seg godt om før man gjennomfører et slikt opplegg! Er litt enig i en som skreiv i en tråd her at det er LITT latskap, for det er MER arbeid å gjøre det slik som vi har gjort... Men som gubben sier; det var virkelig verdt det:) Så til deg Yo:) Endelig noen som tenker litt sånn som oss, vi har følt oss litt ensomme:)))
Yo&La+spire Skrevet 6. april 2009 #2 Skrevet 6. april 2009 Hehe...fikk litt vondt i magen med en gang eg såg navnet mitt i tittelen på innelgget. Forventer nesten bare kjeft her inne eg:) Men kjente igjen nicket ditt så da turde eg å ta en kikk;) Så bra at dere stod på og ikke gav opp! Leger har ikke alltid fasitten på alt, og foreldre vet oftest best;) Vi har selvfølgelig hatt våre runder med lite søvn også, det har vel alle...i mer eller mindre grad da...og ja, det er tøft! Kjenner godt den kvalmen som kommer når man har sovet aaaaltfor lite og bare går og venter på kvelden og at ungen skal sovne, hehe...Men heldigvis finnes det alternativer til Ferber, og mange andre metoder fungerer veldig godt. Man må kansje ta seg tid til å finne ut hva som passer en best, og det tar kansje litt lenger tid, men man har mye igjen for å skape trygghet rundt leggetid for barnet sitt! Eg var også usikker på hva vi skulle gjøre når D ikke ville sove....Hva er riktig? Hvilke metoder fungerer? Hva er konsekvensene? Heldigvis valgte eg å følge hjertet mitt og det er eg glad for....Skulle eg hørt på hs og andre hadde eg hatt mye dårlig samvittighet idag når eg vet hva eg vet...Det tar ikke mye tid å surfe gjennom nettet og finne alternativer og lese litt om konsekvensene av skrikekurer (iallefall ikke når man får servert linkene på sølvfat her inne av Calypso;), men desverre er det nok mange som ser på Ferber som det eneste og riktige alternativet. Som du sier, det er litt er arbeid, men absolutt verdt det;)
Turbomamma<3<3<3 Skrevet 6. april 2009 #3 Skrevet 6. april 2009 Må bare kommentere at dette var hyggelig lesing! Veldig fint å lese om din erfaring med et barn som hadde søvnproblemer.
2 hjertegull :) Skrevet 9. april 2009 #4 Skrevet 9. april 2009 Åh, jeg vil også kommentere Så koselig å lese deres historie.. Og så flott at du fulgte mammahjertet ditt, og ikke godtok dette de ville på sykehuset! Jeg hadde heller ALDRI godtatt det.. På det du skrev forsto jeg at dere skulle sove hjemme,og bare gutten deres på sykehuset? Så skulle de fikse det? Stemmer det? Hvis det stemmer så er jeg egentlig ganske rystet.. Hadde aldri overlatt min datter til fremmede, leger eller ikke leger, når det er en situasjon hun i utgangspunktet ikke er trygg i.. Men selv hvis jeg misforsto og dere skulle vært der dere også, så var det sikkert meningen at det var legene som skulle gå inn til han ved bruk av ferber, og det også er jo helt horribelt, når det er mennesker han ikke kjenner.. Nei, takk og lov at du har en selvstendig tanke! Ble veldig glad over å lese dette.. Ja det er mye arbeid, men såååå verdt det.. Selv skal jeg innrømme at vi prøde èn kveld, med kun 1 minutt mellom,i ca ti minutter, før jeg faktisk kapitulerte fullstendig.. Dette var etter myyye mas fra HS, og en ganske desperat situasjon.. Jeg prøver på ingen måte å forsvare meg selv, men jeg angrer noe så vanvittig! Etter denne kvelden la jeg meg med henne i vår seng hver kveld en laaang periode.. For min egen samvittighets skyld faktisk! Det var helt grusomt,og jeg skulle så gjerne ha det ugjort.. Jeg håper i og med at det ikke ble systematisk over flere kvelder og ikke så lenge at det ikke har gjort ubotelig skade.. Jeg krysser fingrene for det, og håper jeg klarte å rette det opp.. Uansett, det var jo ikke vår historie som var greia her.. Ville jo egentlig bare kommentere at jeg synes det var utrolig bra at du ikke lot deg overbevise!!
Yo&La+spire Skrevet 9. april 2009 #5 Skrevet 9. april 2009 Tihi, den første positive søvntråden her inne;) Tror eg holder meg til denne fra nå av... mammamia; Jenta di har det helt sikkert fint:) Men så utrolig synd at du opplevde mas fra HS om dette da! Så fint det hadde vert om HS kunne vise flere (sunne) alternativer og forklare litt om konsekvensene av hver enkelt (det som er forsket på da, er jo mye man ikke vet). Så kunne hver enkelt bestemme hvilken måte de ville bruke...Skal innrømme at eg er ganske skeptisk til det hs sier, selv om eg liker damene vi går til veldig godt...eg er vel litt av den typen som sier at "jo, det går kjempefint med legginga", selv om det ikke er sant, og så prøver eg å finne en løsning selv, hehe... hehe, ble egentlig litt rar denne tråden på en måte...fikk inntrykk av at vi er litt sånn "ja, endelig noen veldig få som ikke lar ungene skrike seg i søvn!!!" Men eg vet faktisk ikke om noen andre en noen her på DIB (og før i tida da) som bruker ferber eller lignende...alle eg vet om in real life synes det høres kjempefælt ut....er kansje ikke så vanlig som en kan få inntrykk av her... Men ganske mange har fått det anbefalt av foreldre/besteforeldre eller HS. Gjentar eg; det er absolutt verdt det å bruke litt lenger tid på å skape en trygg leggesituasjon og etablere noe som varer! Skal ærlig innrømme at eg ser ikke en eneste fordel med ferber, ikke noe en ikke kan oppnå med en hvilkensomhelst annen, tryggere metode. Man må bare ta seg tid til å finne en som passer seg og sitt barn! (joda det kan ta litt lenger tid, men det er uannsett ikke snakk om år eller...mange oppnår like raskt resultater med opp-ned eller hysj metoden som med ferber)
Anonym bruker Skrevet 9. april 2009 #6 Skrevet 9. april 2009 Bare en liten kommentar - det er selvfølgelig ingen som bruker Ferber eller tilsvarende på et barn de vet har vondt. Har brukt skrikekur på småtten og det fungerte helt supert. Men det var trass-og-oppmerksomhetsskriking, ikke redsel eller sykdom eller våt bleie eller sultenskriking, det hører man forskjell på. Sier ikke at det fungerer for alle men sønnen min flirer når han ser senga og legger seg rett ned og sover så han har neppe tatt noe skade av det. Det betyr selvsagt ikke at det er det riktige for alle, men ville bare si at jeg tror du har misforstått noe hvis du tror man bruker Ferber på opplagt syke barn.
Yo&La+spire Skrevet 9. april 2009 #7 Skrevet 9. april 2009 Eg vet veldig godt hva ferner går ut på, og det skal ikke brukes på syke barn nei...like fullt ville eg aldri brukt denne metoden på itt barn. De eventuelle konsekvensene/skadene av Ferber og gråtekurer syns ofte ikke før senere, så sent som i tenårene. For meg spiller det ingen rolle hvorfor dattera mi gråter. Gråter hun for kos, nærhet, oppmerksom, sinne osv, så vil eg like fullt vere der for henne og ta følelsene hennes på alvor. Det handler om å møte barnets følelser, uannsett hvilke følelser det er og vise at mamma og pappa er her, selv om du ikke er syk, sulten, redd osv. Eg synes ikke man skal overse et barn fordi man mener at følelsene det uttrykker ikke er "viktige nok", visst du skjønner (vanskelig å forklare)....barn opplever følelser annerledes enn oss, og det som kan oppleves som trass/oppmerksomhetsgråt for oss, kan vere et behov for en bekreftelse på kjærlighet for barnet og på at foreldrene er der uannsett (noen som eg er opptatt av å vise min datter).
2 hjertegull :) Skrevet 9. april 2009 #8 Skrevet 9. april 2009 Takk Yo&La Jeg håper jo alt er i orden selvfølgelig Men det som irriterer meg mest er at HS skal maaaaase så vannvittig..Fordi det "står i boka"... Vi legger henne ikke før kl 21.00 på kvelden, og HS synes jo selvfølgelig det er aaaaalt for seint..Men hvis vi legger henne tidligere så får hun mange opp¨våkninger,vi får ingen alenetid på kvelden,og hun står opp før fuglen fiser om morgenen,og det går ikke.. Når vi legger henne kl ni,så er hun passe trøtt, sover hele natten i egen seng,og står opp kl 7,halv åtte.. Passer oss og vår familie utmerket! Men nei, "dere må se om dere får henne i seng tidligere!".. Det MÅ vi alldeles ikke Vi MÅ ingenting Skjønner jo at de bare vil hjelpe, men jeg skjønner ikke at de er så lite opplyste.. Det burde jo vært obligatorisk at Helsesøstre rundt om i landet fikk kjennskap til nyere forskning, og mulige senskader.. Jeg tok det ganske hardt med henne etter at jeg hadde forsøkt.. Men da var det jo min feil, fordi jeg ikke holdt ut.. Hadde jeg holdt ut i de timene det måtte da, så hadde det heeelt sikkert fungert.. Jada, sikkert, men jeg hadde ikke klart å leve med meg selv.. Hadde det ikke vært for Calypso inne på småtroll 0-1 da jeg hørte til der,så hadde jeg sikkert ikke visst hvem Margot Sunderland er, eller hva Ferber metoden egentlig går ut på, og hadde nok tatt mye mer HS sier for god fisk. Jeg er av den typen som tidligere stolte blindt på leger og slikt, men det har endret seg etter jeg fikk barn. Det er ikke meg selv det går ut over, men mitt forsvarsløse lille barn som ikke kan si ifra, og jeg skylder henne å tenke sjæl!! Forresten, så kalte ikke HS det for ferber.. Hun ga meg bare oppskriften. Hvis jeg da ikke hadde vist hva det var, så hadde det jo samtidig vært vanskelig å skulle sjekke noe selv. Nei,vi bruker ikke helsestasjonen til noe annet enn måling og veiing og vaksiner lenger..
Hilde&Roy Skrevet 11. april 2009 #9 Skrevet 11. april 2009 Hvor står det om de eventuelle senskadene av ferber? ble nyskjerrig nå Roy
Yo&La+spire Skrevet 11. april 2009 #10 Skrevet 11. april 2009 sovlillebaby.com er en fin side å starte med. Her står det litt om ferber og effektene av å forlate et barn gråtende alene (som ferber jo går ut på). askdrsears.com er også en god side. Margot Sunderland har skrevet mye bra, og 'Den store boken om barnet' av dr. miriam stoppard har et kapittel som heter "Gråt og trøst" (eg har bare lest utdrag men det handler altså om å reagere når babyen gråter) Kan finne mer senere også, men har litt dårlig tid nå. Calypso har skrevet og lagt ut endel linker tidligere visst du leter litt. Søking på nettet gir også mange svar. Sidene eg har nevnt linker videre, og oppgir også mange bokkilder. Du kan søke opp bøker og artikler på nettet også, kansje de ligger ute.
L-O-V-E&prinsen+spireimagen:) Skrevet 13. april 2009 Forfatter #11 Skrevet 13. april 2009 Så bra likte det jeg skrev:) Vel så det var en som skrev om at hun hadde brukt ferber på barnet sitt med suksess.. Vi var veldig fortvilet og som hun over her skrev hadde vi EKSTREMT mye mas fra HS om at dette var det rette å gjøre... Vi hadde leger som fortalte oss at NEIDA ingenting feiler barnet ditt... det er KUN stahet liksom... Ei venninne av meg skjønte heller ikke hvorfor vi ikke prøvde det, hun mente jeg måtte stole mer på fagfolkene.. Jeg må ærlig talt si at JA han var plaget, men i tillegg så gjorde disse plagene at han FIKK et dårlig søvnmønster... Han var VANT til å våkne om natta! Jeg syns faktisk at man skal ta all gråting på alvor... Jeg gjør iallefall det, jeg har enda tilgode at hans kriker når det IKKE er noe som plager han... Enkelte netter husker jeg at jeg tenkte at "hva er det nå liksom".... Og hvordan vet DU at ikke noe plager DITT barn med mindre han/hun kan snakke? Jeg syns det blir feil å si at man hører det på gråten... sutring blir noe annet, men GRÅT skal man ta på alvor. det er min mening! Calypso du har gjort en fantastisk jobb med å legge ut linker ang dette temaet:) skryt til deg=)
Yo&La+spire Skrevet 13. april 2009 #12 Skrevet 13. april 2009 Må bare si en ting til her nå...hehe... På helsenett ble det for en stund siden lagt ut en artikkel om søvn, som anbefalte ferber og "gråt det ut" - teknikken. De har fått utrolig mye negativ tilbakemelding (selvfølgelig! Horribelt at et seriøst nettsted ikke klarer å skrive bedre enn dette), og en av dem var "Jeg håper at vi snart slutter å akseptere "skrikekurer" som en løsning på søvnproblemer, slik man for en generasjon eller to siden sluttet å akseptere fysisk avstraffelse som løsning på adferdsproblemer!" Synes dette var veldig bra sagt. De aller fleste ting er individuelle og hver familie må finne ut hva som fungerer for dem. Men så finnes det noen ting som er galt for alle, fordi de gjør mer skade enn godt. Fysisk avstraffing av barn er en av dem, og å la barnet gråte alene er en annen. Mange argumenterte tidligere med av fysisk avstraffing burde vere lov, fordi barnet lærer fortere hva som ikke er lov, man får et rolig (kuet) barn som har respekt (er redd for) for voksne og gjør ikke opprør. Mange av de samme argumentene blir brukt av de som er for skrikekurer (psykisk avstraffing)....
Yo&La+spire Skrevet 13. april 2009 #13 Skrevet 13. april 2009 Må bare legge til at eg kritiserer på ingen måte de som har forsøkt ferber i desperasjon, etter å ha fått det anbefalt eller fordi "de ikke visste". Informasjonen er altfor dårlig rundt dette tema, og når ferber blir presentert som "eneste" alternativ hos HS er det ikke rart at noen forsøker. Heldigvis er det også de som stoler nok på seg selv til å avbryte når de føler det ubehagelig. Det er mangelen på informasjon som er kritikkverdig! Eg synes det er trist at mange fremdeles anbefaler skrikemetoder og mener at disse er et like godt alternativ til andre metoder. Og det eg ville si med innlegget var at om noen år så vil det antakligvis vere like tabu å forlate et gråtende barn som å klapse til det.
L-O-V-E&prinsen+spireimagen:) Skrevet 17. april 2009 Forfatter #14 Skrevet 17. april 2009 ser at jeg var helt i villa sist jeg svarte=) hehe... Under oppholdet mente legen at vi skulle bo på pasient hotellet, mens han skulle sove på avdelingen... :/ Jeg syns det var ille nok å være borte fra han den natta har var til observasjon, da fikk jeg IKKE være der... Jeg hadde ikke lyst, men eneste grunnen var at jeg skulle vise de at jeg snakke sant... FOR de trodde meg rett å slett ikke De var rimelig ydmyk dagen etter da:D Jeg syns det er så bra at det blir litt debatt om hvordan vi foreldre behandler barna våre både i forh til leggesituasjoner, og i det daglige... For hærregud det er mange "gale" folk der ute... ser stadig vekk foreldre som feks lugger, og hyler til ungene sine feks når vi er på butikken... graverende!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå