Anonym bruker Skrevet 6. april 2009 #1 Skrevet 6. april 2009 Har et vennepar av oss. Dem har tre barn i alderen 3 - 7 Det ser ikke ut der inne, er rot og ting overallt. Dem kjefter mye på barna, men er ikke direkte sleme med dem. Barna dems har flere ganger i det siste spurt om og få spise middag her, fordi dem liker våres mat bedre. Har flere ganger lagt merke til at dem begynner og lage mat på kvelden før unga legger seg, for så og gi unga brødskiver mens maten står i ovnen og så legger dem unga og spiser mat selv. Når dem lager middag til allesammen så er det som regel spagetti og kjøttdeig eller potetstappe og pølser, nesten aldrig noe mer ordentlig og veldigt skjeldent grønnsaker. Unga har ingen faste rutiner, dem står opp når dem vill og ser på tv eller leker til mor står opp. (eller når foreldrene står opp i helgene da siden da er far også hjemme) På kvelden så kan klokka som regel bli både 21 og 22 før dem legger unga. Hender ofte at dem reise bort på besøk hos folk bare for og drikke kaffe så sent som i 20 - 21 tiden om kvelden og blir jo da borte et par timer. Barna er ofte sure og klager mye på kvelden, foreldrene sier da at dem er overtrøtte fordi dem har vært oppe siden tidlig. Men likevel så har dem ikke tenkt på og legge dem tidligere. Det er katastrofe hver kveld når dem skal legge seg. Blir fulgt inn i senga og bredd over. Men så begynner løpinga opp og suttringa over og måtte legge seg. Foreldrene kan da sitte på stua og bare rope til dem og legge seg igjen før dem tilslut går og brer over dem igjen. En helg her så skulle mannen min og far i denne familien ta et par øl sammen og spille litt data spill og kose seg. Jeg ble da spurt om jeg ville bli med til dem, men jeg valgte og bli hjemme. Det viste seg da og ha vært riktig valg, siden det hele endte med at mannen min og han andre drakk noen øl hver seg og ble sånn passe fulle, og mor der drakk nesten en flaske vin. Mens unga var hjemme og lå og sov! Kunne ha skrevet i det uendelige føler jeg nesten. Men får vel stoppe her. Føler bare at jeg synes ting der er sånn på kanten. Men samtidlig så synes jeg jo ikke barna har det så dårlig at jeg vil gripe inn. Men får noen ganger likevel dårlig samvittighet over og ikke gjøre noe. Spesiellt de dagene når ting liksom ser ut til oog ha toppet seg litt. Vet ikke helt hva tanken bak dette inlegget er. Ville bare få ut litt.
Anonym bruker Skrevet 6. april 2009 #2 Skrevet 6. april 2009 1. Mye lettere å lese for andre om man kan å skrive korrekt norsk 2. Du må ha enormt mye fritid som får med deg så mye av hva naboen driver med. Kanskje du burde få deg en hobby? Begynne og strikke? Se en film? 3. Den måten du oppdrar dine krapyl på, er ikke den eneste riktige.
Anonym bruker Skrevet 6. april 2009 #3 Skrevet 6. april 2009 Du kan rådføre deg anonymt med barnevernet, du trenger ikke å anmelde.
Anonym bruker Skrevet 6. april 2009 #4 Skrevet 6. april 2009 Personlig ser jeg ingen ting her som ville fått meg til å reagere noe spesielt. Ser ungene ut til å ha det vondt? Noen som er blyge/"redde"? Alkohol og barn er ingen god kombinasjon, og er vel det eneste jeg evnt ville bekymret meg for. Selv mor til tre.
Anonym bruker Skrevet 6. april 2009 #5 Skrevet 6. april 2009 En del v det du beskriver er vel ikke normalt. Men hva er normalt? Men jeg kjente det stakk litt når jeg tenker på de barna.. Men ikke sikkert de helt vet hvordan de skal være foreldre? Ikke sikkert de gjør dette med overlegg, for det er jo ikke direkte mishandling heller. Kanskje de trenger veiledning i det å være foreldre? Lære å sette barna først?
Anonym bruker Skrevet 6. april 2009 #6 Skrevet 6. april 2009 Hvis det du skriver stemmer så er det tydelig at det er mange på gode rutiner og aktiviteter i det hjemmet der! Det er to ting du kan gjøre: 1) ta det direkte opp med foreldrene i denne familien 2) sende bekymringsmelding til barnevernet, men da skal du har GOD grunn til å tro at barna lider, og at det går utover helsa deres med tanke på søvnrutinger og dårlig mat. Et tredje alternativ er å la det gå forbi i stillhet, og heller bruke energien på å ikke irritere deg over dette!
Anonym bruker Skrevet 6. april 2009 #7 Skrevet 6. april 2009 Oi, sitter du mye hos dem på kveldene? Dersom vi har besøk er det søkk umulig å få ungene i seng, og da blir de overtrøtte. Kanskje dette egentlig er et tegn på at du burde la dem ha kveldene sine ifred - ikke føler jeg at vi kan bruke 45 min på legging heller dersom noen sitter i stua og venter. Konklusjonen min er et at det er fryktelig ufint å dra på besøk til folk med barn like rundt sengetid.
Anonym bruker Skrevet 6. april 2009 #8 Skrevet 6. april 2009 Vi bor i leilighet rett vegg i vegg. Omgås endel sammen og så får man jo med seg ting når man bor såpass nærme og faktiskt prater sammen flere ganger om dagen. Men som en av dere har svart så trenger dem nok litt veiledning i det og ha barn og rutiner og sånn. Men dem ser det ikke selv og mener selv at alt står rett til. Dem har hatt barnevernet på seg angående en sak for noen år siden. Men klarte og bli ferdige med det for drøyt et år siden. Men det eneste barnevernet gjorde den gangen var og komme på noenn hjemme besøk (avtalte) og kalte dem inn på noen møter. Dem pratet da ikke med barna om hvordan dem hadde det eller noen rundt familien. Bare med familien. Så dem avsluttet saken tilslutt da allt så greit nok ut når dem var på besøk. Men jeg tror at dem hadde hatt godt av og få kontakt med barnevernet igjen, men nå for og få hjelp til daglige rutiner og barneoppdragelse. Sist gang var det liksom bare angående det at eldste barnet ble flyttet fra sin far (som er totalt uansvarlig og leverte bort barnet for og få ut og drikke hele tiden) til sin mor. Så dem gikk liksom ikke inn så dypt den gangen, siden det ikke var noen bekymrings melding inne i bildet.
Miss Misantrop Skrevet 6. april 2009 #9 Skrevet 6. april 2009 Syntes det meste havnet innen for normalkategorien. Men dette kjenner du best på selv. Det er nok ikke lett å legge unger når fedrene sitter å spiller tv spill og drikker. Det er heller ikke lett å legge når man har besøk. Dette med mat har familier litt forskjellig kultur på, og så lenge de får næringsrik mat behøver det strengt talt ikke komme i form av middagsmat. Normalsekken er for meg ganske stor og det er mange veier som fører til Rom. God natt.
Anonym bruker Skrevet 6. april 2009 #10 Skrevet 6. april 2009 Vet du hva? Selv om DU ikke synes det er godt nok, så er det nok greit. Ikke alle er like nøye med rutiner. Jeg ser dem som er flinkere enn meg, og dem som er dårligere enn meg i å være foreldre. Det betyr ikke at noen av dem gjør det helt elendig, bare forskjellig. Og å drikke alkohol når barna ligger og sover ser jeg ikke som noe stort problem. De blir jo edru, men fyllesyke dagen etter når barna våkner. Men det er jo ikke omsorgssvikt akkurat.
Anonym bruker Skrevet 6. april 2009 #11 Skrevet 6. april 2009 Det var ingen som sa at fedrene satt og drakk når ungene skulle legges. Ungene hadde lagt seg før dem satte seg for og spille og ta noen øl. Det jeg reagerte på i den situasjonen var at begge foreldrene drakk seg fulle. Hvem skulle ha passet på hvis det hadde skjedd noe? Og ingen av dem klarte og passe på dagen etter. Far var borte fra ganske tidlig den morran og utover dagen. Mor var så fyllesyk at hun bare gikk rundt i natt klær og klaget over vondt i hodet og klaget på barna. Jeg skjønner ikke hvordan noen kan synes at dette høres normalt ut. Og skjønner heller ikke hvordan noen kan synes det er greit og normalt og gi barrna brødskiver til middag mens man selv lager seg ordentlig mat. (som biff, lassagne og lignende.) Skjønner heller ikke at dere kan mene det er normalt at det flyter ting overallt og er et konstant rot der. Kan jo blandt annet fortelle at det som regel står fulle benken i oppvask. Gjerne fra både to, tre og fire dager siden. Trodde egentlig jeg var ganske "normal" som reagerte på disse tingene jeg. Men virker jo som fleste parten av dere her inne har det like ille hjemme siden dere synes det meste jeg reagerer på er normale ting.
Anonym bruker Skrevet 6. april 2009 #12 Skrevet 6. april 2009 oi, glad ikke du er venninne vår. Virker som du har for mye fritid. Pass deg selv. Ikkeno av det du forteller er unormalt,
Anonym bruker Skrevet 6. april 2009 #13 Skrevet 6. april 2009 Jeg har vel ikke for mye fritid selv om jeg vet ting om en familie vi omgås veldigt mye. Snakker som sagt sammen flere ganger hver dag og bor nermeste naboer. Barna våres leker sammen. O.s.v Er man bare litt våken i hverdagen sin så er dette sånne ting man får med seg lett. Hvertfall dersom man faktiskt har litt hukommelse og husker ting man blir fortalt fra foreldrene selv o.s.v Ærligtalt kan jeg ikke forstå at dette skulle være normale forhold i en familie.
Anonym bruker Skrevet 6. april 2009 #14 Skrevet 6. april 2009 Kanskje ikke normalt, eller gjennomsnittlig. Men hvorfor skal alt være normalt? Jeg tenker at det kan godt komme flotte resultater ut av familier som tenker og prioriterer anledes. Men dette med alkohol liker jeg ikke. Mannen drakk kanskje ikke så mye? Ravenes fulle syntes jeg ingen skal bli når de passer barn. Dette med oppvask og rot skader strengt talt ingen.
Anonym bruker Skrevet 6. april 2009 #15 Skrevet 6. april 2009 Helt fra grunnen av; HVORDAN lider barna under dette? Hva eksakt ser du som skikkelig omsorgssvikt? Hva er det som i dine øyne gjør at du mener dette er ekstremt? Hvordan påvirker det barna? Har de det helt forferdelig? Burde de hatt andre omsorgspersoner? Jeg spiste ingen grønnsaker som barn. Likte det ikke. Jeg har et barn som ikke liker middag. Kun brød. Jeg har et barn som kun liker middag, og spiser ikke brød. Jeg vet dette, og gidder ikke prøve å tvinge i dem det de ikke liker. Jeg tar meg noen øl om kvelden av og til, selv med barna i seng. Jeg klarer oppgaven like godt som ellers dagen etter. Jeg lar dem av og til, eller ofte være oppe litt for lenge, jeg røyker inne. Og vet du; alt dette vet barnevernet om;) Og tenk; jeg har barna her enda;) Jeg er ingen perfekt mor, men livet innebærer at ikke alle har det likt. Hva vet du om at det du gjør for dine barn er det beste en kan gjøre? Kom deg ned av din høye hest, stikk fingern i jorda. Alle er ulike, men få mishandler barna. De gjør ofte bare det samme som deres foreldre gjorde. Og når det ikke opp til din standard, så er det bare synd for deg.
Anonym bruker Skrevet 6. april 2009 #16 Skrevet 6. april 2009 Et lite utdrag fra inlegget over angående alkoholen. Så får du et bilde av hvorfor jeg synes det blir for dumt. Det var ingen som sa at fedrene satt og drakk når ungene skulle legges. Ungene hadde lagt seg før dem satte seg for og spille og ta noen øl. Det jeg reagerte på i den situasjonen var at begge foreldrene drakk seg fulle. Hvem skulle ha passet på hvis det hadde skjedd noe? Og ingen av dem klarte og passe på dagen etter. Far var borte fra ganske tidlig den morran og utover dagen. Mor var så fyllesyk at hun bare gikk rundt i natt klær og klaget over vondt i hodet og klaget på barna. Ellers så synes jeg det blir foor dumt at barn skal gå til naboen og be om middag fordi dem selv må spise brødskiver til middag og heller vil ha ordentlig middag. Enda verre er det da når foreldrene står og lager mat til seg selv om kvelden mens barna sitter og spiser brødskiver og må legge seg. Og så fort unga er i seng. (gjerne mens barna fortsatt driver og løper opp og ikke vil sove) så setter seg foreldrene og spiser sin ordentlige middag. Jeg kan ikke se annent en at det skal være galt. Og det skjer ikke bare en gang i løpet av lang tid, det skjer mange ganger i løpet av kort tid. Gjerne flere ganger i uka. Og jo jeg synes at rot og oppvaske er et problem når barna ikke kan gå og ta seg drikke engang uten at dem enten må vaske opp glasset selv eller mor må gå og vaske opp et glass for at dem skal få drikke og så setter det på benken sammen med all annen oppvask igjen. Som jeg skrev lenger opp. Står som regel oppvask for både 2, 3 og 4 dager på benken omtrent til en hver tid. Har også vært et par ganger hvor barna ikke har fått gått på barnehage fordi dem ikke har hatt rene klær. Men som jeg har skrevet alledere lenger opp så er det ikke så ille at jeg synes barna har det så dårlig at dem burde forflyttes, men heller at foreldrene trenger hjelp og veiledning.
Anonym bruker Skrevet 6. april 2009 #17 Skrevet 6. april 2009 Du mener jo tydeligvis at dette er alt annet enn normalt, så hvorfor gidder du ta det opp til debatt? Ingen av oss kjenner dem eller deg, og ingen av oss får fullt overblikk over situasjonen basert på det du skriver. Dersom du er bekymret for barna får du vel kontakte barnevernet - der, nå sa jeg det. Fornøyd?
Anonym bruker Skrevet 6. april 2009 #18 Skrevet 6. april 2009 Hadde egentlig ikke tenkt og starte noen debatt overhodet. Ville bare skrive av meg litt. Men siden alle plutselig mente allt jeg skriver er normalt begynnte jeg og lure fært. Er det virkelig sånn som dette i de fleste hjem?
Anonym bruker Skrevet 6. april 2009 #19 Skrevet 6. april 2009 Poenget er ikke hvordan det er i de fleste hjem, poenget er at folk er forskjellig og at det du skriver ikke ser ut til å være omsorgssvikt.
Anonym bruker Skrevet 6. april 2009 #20 Skrevet 6. april 2009 jeg har heller ikke sagt at det er omsorgsvikt. Men at jeg synes det er helt på kanten og at dem trenger hjelp og veiledning. Men ble så overrasket over at det virket som ingen andre mente det.
Anonym bruker Skrevet 6. april 2009 #21 Skrevet 6. april 2009 Du burde bruke mere tid på å finpusse skriveferdighetene dine enn å inspisere hjemmet til naboen og føre protokoll over hvor mange dager oppvasken har stått på benken. Hvordan vet du at de flere ganger i uka lager biff til seg selv og serverer barna brød? Jeg synes det høres litt creepy ut at du er så opphengt i livet til naboene dine...
Anonym bruker Skrevet 6. april 2009 #22 Skrevet 6. april 2009 Jeg er da ikke opphengt i noe som helst. Men jeg får med meg ting fordi dem sier det og fordi jeg ser det selv. Som sagt før så prater vi sammen flere ganger daglig og er inne hos hverandre hver dag også. Både på dagtid og kveldstid. Selvfølgelig legger jeg merke til når barna sitter og sier at dem også vil ha sånn mat som foreldrene spiser, og blir skuffa fordi dem bare får brødskive. Det er liksom ting man legger merke til og spesiellt når barna titt og ofte spør om og få spise her. Skrive ferdighetene mine gidder jeg ikke diskutere engang, for det blir for dumt. Det spiller da ingen rolla om jeg ikke kan skrive norsk korrekt? Så lenge jeg klarer og skrive så folk forstår så er det vel greit? Du klarer jo og lese det jeg skriver så. Hvis ikke så hadde du jo ikke klart og svare.
Anonym bruker Skrevet 6. april 2009 #23 Skrevet 6. april 2009 Selv om nabobarna nettopp har spis hjemme, så vil de ha middag her;) Slik var min beste venninne d jeg var liten, opgså. Og jeg VET at hun fikk middag hver dag. Og om jeg velger å spise noe på kvelden, så vil barna ha om de oppdager at jeg lager kvelds til bare meg;) Her har foresten oppvasken stått i mange dager ofte.... Det ser jeg ikke på som omsorgssvikt, da flere jeg vet om gjør det samme.
Anonym bruker Skrevet 6. april 2009 #24 Skrevet 6. april 2009 Jeg syntes ikke det later til at de trenger hjelp og veiledning. Så pass får en tåle. Men hold ukikk i tilfelle tilstanden forverrer seg. Oppvask som står er helt vanlig bortover. Jeg er med i jehovasvitner og ser ganske mange sluskete hjem. Folk har det ikke så strøkent som man skulle tro.
Anonym bruker Skrevet 6. april 2009 #25 Skrevet 6. april 2009 Ja vi kan da kose oss alene etter barna har lagt seg vi også. Men dem får da alltid middag uansett. Her er det snakk om at jeg med all sikkerhet vet at barna da ikke har fått middag. Og jeg vet at dem ber om mat her fordi dem sjeldent spiser middag hjemme. Dere må jo være helt like ille selv som ikke forstår hva jeg mener er galt her.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå