Lillemarit Skrevet 6. april 2009 #1 Skrevet 6. april 2009 Jeg har en gutt i barnehagen som er akkurat blitt 18mnd... Var på foreldresamtale der i uken og vi fikk sjokk!! De vil melde opp guttn vår til PPT!!!!! Dette begrunner de med: -han tygger bare skive og frukt med de 8 tennene han har fremme i munnen. (på den ene siden har han 2 jeksler, andre siden kommer de opp snart, er rødt og hovent der) -han peker ikke på ting han vil ha -han leker ikke sammen med andre barn. Sitter og leker med lekene selv, er ikke opptatt av å leke sammen med de andre barna. -når de skifter bleie på han og holder han i hendene drar han ikke kroppen sin opp selv (det slutter helsesøster å gjøre når barna er 6mnd, det er en refleks barna her) -Han ramler når han går og kryper -han snakker ikke i barnehagen -når de spør hvor stor han er har han bare strukket hendene i været 4 ganger.... -han reagerer ikke på navnet sitt. -de mistenker at han har "tunellsyn" siden han ramler når han går.... -og siden han ramler når han går antydet ped.leder at vi kunne snakke med lege om han skulle henvises veidere for å finne uut hvorfor han ramler.... Jeg synes det er bra at barnehagen tar takk i ting de mener man kan få hjelp til, MEN!!!!! Guttenn vår- snakker hjemme, reiser seg fra stellebordet akkurat som han vil.... Han ramler når han er trøtt, men ikke bare uten grunn, han er en aktiv gutt som ikke vil sitte på fanget. vil ikke sitte å peike i bøker. Han peker vel og merke ikke på det han vil han, men når han det ikke selv så er det bare å trave videre til neste ting.... Jeg har vært hos helsesøster for en uke siden og hun sier at alt er het topp meg gutten, kun kommenterte at jeg har en aktiv gutt ja. Har også vært hos lege for å sjekke synet, han sier at alt er helt flott, ser ut som om at han ser og hører perfekt. ser akkurat hva han vil og går målrettet mot det. Jeg nevnte også det med å henvise han videre pga av at han detter når han går... legen så bare på meg og sa at det kan han overhode ikke gjøre.... Tunellsyn har ikke gutten, ikke dårli syn, går rundt her på kontoret og har ikke ramlet en eneste gang. om jeg hadde henvist han videre hadde jeg blitt stemplet som en inkompetent lege. gutten deres er jo bare 1.5 år og han er jo helt normal. om han ikke peker så er det normalt. det kommer.... Men hva kan jeg si til barnehagen. Jeg har jo mistet tillitten til dem at de kan vurdere barn..... Jeg er selv lærer og har vært med på å melde elever opp til PPT: Da er det først samtale med foreldrene om hva vi skal trene på. Om ikke det gir resultater etter så så lang tid så meldes de opp..... Men jeg trodde at når de er 1.5 år så er jo nesten alt normalt. Og som legen sa til meg, så lenge du vet at gutten deres gjør dette hjemme og er på linje med andre barn så er det dere som kjenner barnet deres best.... litt langt, men har noen andre erfaringer??+
saa09 Skrevet 8. april 2009 #2 Skrevet 8. april 2009 Hei, jeg tenker at du bare skal la barnehagen bruke sin tid og sine ressurser på å henvise til ppt hvis de synes det er nødvendig. Det er alltid trist og vansklig å akseptere at noen andre kanskje ser noe annet enn foreldrene. Ppt er jo absolutt ikke noe negativt, det viser jo bare at barnehagen vil ha flere synspunkter og at de kanskje trenger veiledning, og ikke minst hjelp til å ta tak i det som han evt sliter med i bhg og ikke på hjemmebane.
Lillemarit Skrevet 8. april 2009 Forfatter #3 Skrevet 8. april 2009 joda jeg er glad at barnehagen melder barn til ppt, har ingen problem med at det er mitt barna som skal meldes opp. men jeg synes det er så tynt grunnlag. Særlig når vi hjemme og andre venner og familie ikkje kjenner igjen ongen i denne beskrivelsen... og så skal det vel sies at barnet er i barnehagen i 6 timer om dagen, hvor han sover 3 av de......
mamma1980 Skrevet 8. april 2009 #4 Skrevet 8. april 2009 jeg skjønner deg veldig godt du som skrev innlegget. ikke alle som jobber i barnehager er "kompetente" til det dem skal gjøre. jeg har selv hatt "problemer" i en barnehage. de ser ikke på det vi foreldre sier men ser på ting som dem vil se. det er sånn barnehager er har jeg erfaring på. j jeg har en hyper gutt som er en apekatt omtrent her hjemme, og liker ikke å sitte i ro i det hele tatt, bytter aktivitet hele tia +++tegnene på hyper stemmer. familie og venner samt slekt sier som meg at mulig ungen er hyper eller noe.noen i familien min har en hyper unge og min var verre enn dems sa dem. men barnehagen sier at han ikke har det ... men hva vet barnehagen...ungen er jo aktiv med andre unger hele tiden der jooo!! jaja ikke til å bli klok på! hadde jeg vært i din situasjon hadde jeg nok latt ppt og barnehagen sammarbeide, MEN du har da lov å si noe om saken det holder ikke mål det barnehagen styrer med ang barnet ditt. hmmm..herlighet
ღminmaibabyღ Skrevet 9. april 2009 #5 Skrevet 9. april 2009 jeg syntest det var litt tidlig men... hadde jeg vært deg så hadde jeg tatt tak i ting selv. La en fysioterapaut se på han og få en vurdering. Det er vel noe med at grov motorikk og språk som henger sammen (ikke skyt meg nå hvis jeg tar feil). Jeg fikk beskjed om at min datter lå etter de andre omtrent 1 år og 9 mnd, nettopp på grunn av dette. Og jeg syntest det var altfor tidlig å snakke om da, men jeg henvendte meg til helsestasjon og fikk full sjekk så og si. Jeg kan ikke fatte hvorfor de vil dra ppt inn i dette, men det har kommet noe greier med at de skal ha så tidlig oppfølging som mulig pga lærevansker senere men jeg vet ikke helt om de kan vurdere dette når gutten din er 1 1/2 år. Jeg hadde villet sagt til barnehagen at du synes det er fortidlig med ppt men at oppfølging med helsesøster og fysioterapaut i første omgang er et bedre alternativ, og at ppt er noe man kan diskutere når gutten din blir litt større og evt ikke viser fremgang (noe han garantert kommer til å gjøre likevel) . Så slipper man å plage ppt med slike ting i første omgang, det er barn som antagelig trenger tiden deres mer en ditt barn akkurat nå så det var min mening, lykke til i hvertfall!
Miss Misantrop Skrevet 10. april 2009 #6 Skrevet 10. april 2009 Du har jo helt tydligvis blitt fullstendig overkjørt. Jeg hadde antagelig byttet barnehage.
☠Diamanda Galas☠ Skrevet 12. april 2009 #7 Skrevet 12. april 2009 I bhg jeg jobber har jeg aldri opplevd at noen har blitt henvist til ppt så tidlig..småbarnsavd pleier å avvente til barna begynner på storbarnsavd før evt en henvisning finner sted..i mange tilfeller går det seg til automatisk, fordi utviklingen og tilpassingen til bhg er individuell hos hvert enkelt barn.det som kanskje gjøres er å sette inn ekstra ressurser for å prøve å legge til rette for positiv utvikling hos barnet når de er så små.. men dersom ppt engang må inn i bildet er de en fantastisk resssurs som hjelper både personalet, barnet og foreldrene;-)
Gjest Antarctica Skrevet 12. april 2009 #8 Skrevet 12. april 2009 Å "meldes" til PPT er ikke som å meldes til politiet! Du snakker som om dette er en ulempe for dere. VÆR GLAD de gjør jobben sin, ser ting fort, reagerer på atferd som skiller ditt barn fra jevnaldrende osv. Mitt yngste er også 1 1/2 år og gjør disse tingene både hjemme og i barnehagen, og jeg ville også ha reagert dersom jeg ble kjent med et like gammelt barn som ikke nudde seg når noen sa navnet hans osv. (På mor og barn -undersøkelsen har de med det spørsmålet allerede når barna er 6 mnd). Ta imot hjelpen, kanskje kan det utgjøre en kjempeforskjell for ham i framtida. Altfor mange klager over handicap som ikke ble sett og gjort noe med i tide, ikke bli en av dem.
Lillemarit Skrevet 12. april 2009 Forfatter #9 Skrevet 12. april 2009 Må bare skyte inn at både lege og helsesøster ikke ser at det er noe "galt" med gutten vår. Alt er som det skal være. en annen ting er at hjemme legger gutten vår seg til formiddagslur senest 09.30.... i barnehagen sier de at han ikke err trøtt for etter lunch ca 11.30 er han da i sengen..... Jeg er helt uenig med dette, men de sier at han ikke vil legge seeg 09.30..... Det er ikke alltit han vil det hjemme heller, men han er jo trøtt og blir lagt da, og sovner inne 5-10 minutter da..... jeg mener de holder han våkken 2 timer for lenge i b.hagen altså... han er i barnehagenn 6 timer om dagen, og da sover han i 2,5-3 timer av den tiden.... Og i tillegg mener jo jeg at han går rundt og er stuptrøtt i 2 av de 3 våkne timene han har i barnehagen...... Kanskje det er derfor ikkje jeg kjenner igjen den gutten de har i barnehagen.... Han er rett og slett 2 timer overtrøtt...... Men nå etter påske skal jeg være en hel dag i barnehagen for å se selv hvordan han er der. like greit det. Ellers så kan jeg ikke bytte barnehage fordi det bare er en barnehage her i kommunen, men så er den gratis da.... Kan nesten ikke vente til jeg får rapporten fra PPT.... Det skal bli spennende!! Særlig siden lege og helsesøster mener at alt er etter normal utvikling med gutten vår..
nandolutt Skrevet 12. april 2009 #10 Skrevet 12. april 2009 Hei. Forstår godt at du reagerer. Det høres veldg rart ut. Men har hørt fra andre at enkelte barnehager fokuserer for mye på at alle barna skal være like. De er litt for rask med å "dømme" ungene. Da min eldste datter begynte i barnehage rundt 3 års alderen kunne hun ikkke si R. Dette la barnehagen merke til med en gang. Og hun fikk time hos logoped. Der var hun en gang . Logopeden syntes hun var for ung til å begynne med øvelser. Hun klarte seg ellers veldig godt. Fikk litt tips. Jeg hadde nok tatt i mot tilbudet. men mest sannsynlig får du bare bekreftet det som du allerede vet. Ikke uro deg. Og lykke til.
cakes Skrevet 13. april 2009 #11 Skrevet 13. april 2009 kanskje de ønsker råd og veiledning på hvordan de kan aktivisere han i barnehagen? hvis han har et helt annet atferdsmønster hjemme. men de punktene b.hagen mener er tilstede er typiske trekk ved autisme, men hvis han absolutt ikke er sånn hjemme så er det jo bare tull. da kan jo dette være tegn på at han ikke helt har finni sin plass i barnehagen eller noe, og hvis personalet trenger hjelp til å finne ut av det så må de for guds skyld gjøre det, tenker jeg. håper dette bare er en overivrig pedagog som gjør unødvendig mye jobb!! lykke til:)
Gjest Skrevet 13. april 2009 #12 Skrevet 13. april 2009 Hei skjønner at du føler deg overkjørt av måten dette blir gjordt på...Men ville skrive til deg hva jeg opplevde i en lignende situasjon. Gutten min var til en slags utredning når han var 18 mndr. Vet ikke om det var ppt eller hva det var, men det var på barnehagens initiativ, men jeg ble da spurt først på en ordentlig måte. Litt av problemene var de samme som din banrehage rapporterer pluss at han hadde større ordforråd når han begyndte i barnehagen enn han hadde når han ble sendt til utredning, de fant ikke helt ut av det annet enn at det mest sansynlig var så mye som skjedde i barnehagen at det ble litt mange intrykk, og da ble han passiv. (Ang. lek med andre barn så lekte han gjerne ved siden av andre barn, men alikavel for seg selv frem til han var litt over to. Først da ble han interrisert i å leke MED andre. ) Han er nå en helt normal og aktiv gutt som snart begynner på skolen og gleder seg til det. Han er meget intelligent og har god kontroll på tall og er nysjerrig på bokstaver. Er helt normal sosialt og har masse venner. Følte litt at mine evner som mor skulle kontrolleres når vi ble spurt om det var greit at han ble videresendt til en utredning, men det var ikke det det handlet om i det hele tatt, det var jo om det var noe gutten min trengte hjelp med, f.eks om han hørte eller så dårlig e.l som er viktig å fange opp så tidlig som mulig. Og etterpå var det veldig godt å vite at han var frisk "i rute". De som utredet han var veldig flinke, både med oss som foreldre, og med gutten vår. Han fikk tid til å bli trygg på dem før de gjennomførte de testene de skulle og han lå tydelig innenfor normalen. Barnehagen hadde fylt ut et spørreskjema, og vi fylte ut et likt om hvordan det var hjemme. Var ganske stor forskjell på disse, men det fikk vi beskjed om at var helt normalt, for det er jo stort sett litt roligere i hjemmet. Håper ikke du lar dette gå ut over selvfølelsen din. Du høres ut som en omsorgsfull oppegående mor! Min opplevelse er hvertfall at ppt er der for å hjelpe barna og ikke for å måle hvor vellykket foreldrene er:)
Miss Misantrop Skrevet 14. april 2009 #13 Skrevet 14. april 2009 I følge mine psykologibøker leker ikke barn med hverandre før de er rundt 3 år. Det kan se ut som om de gjør det, men de leker i virkligheten ved siden av hverandre. Regner med at pedagogiskleder er fullt klar over dette. Man må tåle en variasjonsbredde.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå