Gå til innhold

Er det vanlig at

Melkekua +3 rosa ulldotter

Anbefalte innlegg

Skrevet

de fleste barna kan lese og skrive når de begynner på skolen?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Eller er det mange av dere som har hatt barn som først har lært det etter de har begynt på skolen.

Min 6 åring har ikke begynt å lese eller skrive ennå. Og jeg har fryktelig dårlig samvittighet fordi jeg ikke har jobbet mer med henne. Har en følelse at det er mange barn som kan det ved skolestart.

Har deres barn kunnet det?

Skrevet

nå er mine barn bare 1 og 3 år, så ingen av de kan lese og skrive :)

Men nevøen min, som nå er 11 år, kunne ikke lese og skrive da han begynte på skolen.

Skrevet

Min kunne ikke, men han lærte det på vårparten i 1. klasse.

Skrevet

min pode er bare litt over 5 mnd, men jeg kunne både å lese og skrive før jeg begynte på skolen. men jeg hadde hjemmeværende mor med masse tid :)

Skrevet

Nei, det er ikke vanlig, men noen kan det. Det som er vanlig er at de kan kjenne igjen(lese) navnet sitt, og skrive det, samt gjenkjenne noen andre enkle ord og kanskje også stave/skrive et par enkle ord, f.eks til, fra, mamma, pappa osv.

Skrevet

Ok. Hun kan jo både skrive og lese navnet sitt, og noen små ord. Så da ligger hun i allefall ikke etter da. ;) Jeg husker at jeg kunne lese ved skolestart, men nå er de jo et år yngre. Og det året gjør jo mye.

Skrevet

7 åringen min lærte å lese da han var 4-5. Har en 5 åring nå, som begynner i 1.kl til høsten og han kjenner igjen mange bokstaver og skriver enkle ord med de bokstavene han kan. Håper han har lært seg alle bokstavene til han begynner på skolen.

Skrevet

90% av 1.klassingene kan skrive og "lese" navnet sitt. Stor fordel at de kan det når de begynner, men ikke et must ;o)

Det som er en fordel, er å trigge interessen deres for å lære å lese/regne før de begynner. Da går det som oftest veldig greit å lære å lese.

Skrevet

Hun kunne å skrive navnene våre når hun startet.

Skrev sitt eget da hun var 3,5år gammel.

Men det er jo ikke det samme som at hun kunne å skrive!!

Det gjekk vell mer på gjennkjennelse og herming.

På samme måte som at barn lærer å tegne former og vite hva de heter, så kunne hun tegne/skrive navnene våre på oppfordring.

Hun både var og er veldig glad i bokstaver, elsker å lese og skrive.

Lærte seg rimelig fort å lese og skrive skikkelig i løpet av 1.klassen.

Sammen med de andre.

Jeg synes ikke du har noe å ha dårlig samvittighet. De barna som kan mer en de andre på skolen har lett for å falle av.

De opplever stoffet som kjedelig, "sover" i timene og når det kommer til det punktet at de ikke kan fra før av og må følge med har de mistet oppmerksomheten. Dette skjer desverre veldig ofte. Særlig om foreldre og lærere ikke er bevist på det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...