Gå til innhold

Melkeallergi? Hjelp!!

Må jeg ha nick? *Nr3påvei*

Anbefalte innlegg

Skrevet

hvordan finner man ut om man har det? blodprøver?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

blodprøve kan vise det ja, men den trenger ikke slå ut heller og så kan du likevel være overømfindtlig for melk. mi datter slo ikke ut på blodprøve og måtte derfor bruke mais-melk og når ho var symptomfri måtte vi et par dager på nan igjen.

Skrevet

Forklarte på helsestasjonen at jeg hadde misstanke om melkeallergi (drakk jeg melk fikk poden kjempe vondt i magen, de dagene jeg ikke drakk melk var han bedre , men ikke bra-sikkert fordi jeg ikke holdt meg unna ost og sauser med melk), og fikk henvisning t spes.

Gikk hjem og startet ordentlig utprøving, og så fort jeg kuttet ut melk i min mat når jeg ammet, så ble magen bedre. Spiste jeg noe med melk eller var så dum å drikke melk så hadde ikke poden det noe godt!

Selv om gutten min slo ikke ut på blodprøver eller prikk test på melk, så fikk han Nutramigen MME på blå resept. Var tilbake etter en stund til oppfølging itilfelle han måtte ha noe som var "renere" enn Nutramigenen. Men det gikk helt fint.

Fikk forresten beskjed av spes at det var flott jeg hadde prøvd ut å kutte melk og gi melk igjen for å se forskjell før jeg kom, så vi kom igang med "behandling" så fort som mulig. De fleste får beskjed om å kutte og prøve å gi melk igjen av spes, før de får Nutramigen (eller annet). Men med vente tid for å komme til spes, så utprøving osv tar jo dette en hel evighet! Kan ihvertfall føles sånn....

Skrevet

Gutten min har melkeallergi. Desverre viste vi lite om dette og fikk dårlig oppfølging når han var baby. Jeg fikk beskjed å slutte å amme, men har i ettertid fått vite at jeg kunne ammet ham om jeg kuttet ut melk og hvetemel i eget kosthold.

I stedenfor fikk han nutremigen, proso-b, profilac og alle andre erstatninger, men det endte med ar han utviklet allergi for erstatningene og. Han er derfor vokst opp på rismelk og tilskudd av calsium og ellers et sundt kosthold. Han er nå 6 år og kan fremdeles ikke spise mat med melk i men tåler heldigvis det meste annet. Nå er vi så vandt med det at det er ikke noe styr med å lage melkefri mat.

Han hadde og antydning til glutenallergi, men dette fant vi ikke ut før han var 3-4 år. Han gikk da på spesialdiett i 6 mndr før han kunne spise "vanlig" mat igjen. Først da gav diare og oppkast seg.

et at mange med melkeintoleranse og allergi i utgangspunktet har umodne tarmer og intoleranse for gluten. Dersom de alikavel får gluten kan det skade tarmtottene og gi melkeallergi.

Skrevet

Datteren min ble født med laktoseintolleranse, og hun spydde hele tiden og var forerdelig dårlig i magen.

Tok mye prøver men verken fastlegen eller de på sykehuset fant noe.. etter 8 mnd var jeg lei av at de sjekket ørene og halsen hennes og bare kaldte det et virus.. får være måte på... vi ble ikke trodd i det hele tatt, (vi testet ut om det kunne være gluten hun ikke tålte men det gikk helt greitt.)

Tilslutt så kuttet jeg bare ut all melk og mat med melk i og da kom hun seg, men hun blir dårlig med en gang hun får i seg noe med melk i (er nå 3.5 år)

Men hun tåler all laktoseredusert melk , ellers har vi gitt henne mye rismelk og soyamelk med tilsatt kalsium og d vitamin.

Håper hun skal vokse det fra seg med tiden.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...