Gå til innhold

Ang Fairtrade-produkter

Yaddaline ❤ ♀04/05 ♂02/09

Anbefalte innlegg

Skrevet

Stor sannsynlighet for at jeg har misfostått noe, men hvorfor er fairtrade-kaffen billigere enn vanlig kaffe? Trodde på en måte det skulle være motsatt?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har jeg også lurt på.

Men Cup of Excellencekaffe er dyrere enn vanlig kaffe ihvertfall.

Ikke alltid økologiske, men alltid kaffebondevennlig!

Er en konkurranse hvor enstor jury cupper kaffe innsendt fra private, gjerne fattige kaffebønder og de anonymt stemmes frem med poenggiving. Så auksjoneres kaffen bort i sekker.

How important is this award to a coffee farmer?

Winning farmers are exhilarated to be acknowledged for their dedication to quality. Not only is the farmer given a prestigious award during a national ceremony but the majority of the record prices at auction go back to the producers who deserve and need it. In addition the farmer is now recognized in the industry as being a quality producer. A winning farm and often the whole region can expect to receive future visits from roasters looking to buy more quality coffee for their companies. The positive impact on the quality of life for a winning farmer and his family is permanent as the auction money will often be spent on farm improvements or family education which can change their economic livelihood for the long term even if they do not win every year.

Skrevet

Logisk tenkt, men om du kjøper en kaffepose til 40,- hvorav 2,- går til småbonden, fremfor å kjøpe en kaffeposte til 20,- hvorav 6,- går til småbonden, forstår du at dette ikke handler om total pris, men hvor mye av den totale prisen bondenfår.

Skrevet

Det er klart :o) Men jeg tenkte at siden alle liksom vil ha sin del av kaka (kaffen) så ville det falle dyrere ut. Men så lenge bonden får sitt kjøper jeg gladelig den billige fairtraden jeg. Finnes det forresten noen oversikt over hvilke merker som gir bonden mest tilbake? Vil heller betale 40 kroner hvor 6 går til bonden fremfor 20 kroner hvor 2 går til bonden...

Skrevet

Da såkalte mellommenn, forhandlere, av råvarer er de som sitter igjen med de største fortjenestene innenfor både kakao- og kaffebønnesalg, og disse fortjenestene hemmeligholdes i stor grad, er det dessverre vanskelig å finne noen komplett oversikt over slikt pr. dags dato, i alle fall så vidt meg bekjent.

Skrevet

Om du bor i oslo kan du g på kaffebrenneriet og høre. De kjøper jevnlig inn Cup of Excellensekaffe, og de har avtaler direkte med et par kaffebønner. Fjorårets Yolanda kjøpte de ihvertfall direkte fra den lille bondedamen ved samme navn :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...