alvis Skrevet 6. april 2009 #1 Skrevet 6. april 2009 Vi hadde en venne gjeng på kveldsmat her igår. Vi begynte å snakke om jobb og nedgangstider og penger o.s.v. Vi er to par som har barn og et som ikke har barn. Samtale kom inn på barn og en ny undersøkelse som er gjort...ang. at par uten barn er lykkligere enn par med barn. Det blev disskutert om det var pga stress, mindre tid sammen som kjæresten eller ekonomi. En av guttene mente at det var p.g.a ekonomi mens vi andre var uenig i det. Anyway, vi begynte å snakke om penger. Vi har alle greit med penger og klarer oss fint uten at vi har så mye at vi sløser med penger. Mannen til en av damene sa at han er glad han har penger for ellers hadde han vært en kjedelig person. Vi spurte hva han mener og han sier at hvis man har dårlig ekonomi er man kjedelig, lat og litt mindre smart! Dette kom som en stor overraskelse på oss andre. Dette er en kjempegod kompis som jeg ikke hadde en anelse om at hadde sånne tanker og meninger. Jeg spurte ham om han hadde endret seg til å bli kjedelig, mindre smart og lat hvis han plutselig fikk dårlig ekonomi p.g.a miste jobben, uføretrygdet, langtidssykemelt eller andre ting. Han mente ja på det spørsmålet og var helt allvorlig. Nå syns jeg det er litt vanskeligt å forholde meg til ham. Er veldigt skuffet over at han tror at vår personlighet definieres utifra hvor mye penger vi har.
blond Skrevet 6. april 2009 #2 Skrevet 6. april 2009 Godt mulig at han hadde følt seg mindre smart, kjedelig osv hvis han hadde mistet jobben, blitt uføretrygdet eller liknende. Skjønner at du er skuffet, men er det egentlig noe å bry seg med? Han er fremdeles den du kjenner, bare ikke tenk så mye på det andre.
alvis Skrevet 6. april 2009 Forfatter #3 Skrevet 6. april 2009 Ja, det er sant. Vet i allefall hvilken typer samtaler vi skal undvike i fremtiden. Det værste var vel kanskje at han nevnde noen felles venner av oss som eksempler på det å være mindre smart og kjedelig når man ikke har penger. Jeg får bare prøve glemme det.
Northernlights Skrevet 7. april 2009 #4 Skrevet 7. april 2009 Huff, så trist at han ikke ser på seg selv som en person utifra mer enn det han har i banken eller i pengeboken. MEN; Jeg tror ærlig talt det er mange som er som han, dessverre. Mulig han ikke skiller mellom det at han kan kjøpe det han tror er lykke for penger? Dvs han kan kjøpe mye "morsomt" for penger, for det er jo sant. Men selve personligheten, humoren og det som kommer innenfra, det kan ingen kjøpe for et eneste øre. Humor eller IQ kan heller ikke kjøpes.... Lurer på hvordan han kom opp med en sånn idè?? ...for en trist verden om alle tenkte sånn som han...
blond Skrevet 7. april 2009 #5 Skrevet 7. april 2009 For noen kommer den slags kunnskap gjennom livserfaring, mens andre aldri kommer dit. Man må nok være en smule reflektert for å se sammenhenger mellom lykke og penger. Etter hva jeg husker har du helsefaglig utdannelse? Det gjøre gjerne litt med perspektivet på ting.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå