Anonym bruker Skrevet 6. april 2009 #1 Skrevet 6. april 2009 ..det er såå hærlig! Han er kjempe flink med han oxo. En real pappa, og det vises godt på han når han er her å treffer lillegutt, at dette er noe 'han kan'. Godt å se de to leker ilag, og at lillegutt faktisk har en pappa. Han er 8 mnd når. Og den siste mnd har bf vært en gang i uken noen timer. (bor et par timer fra hverande). Og når jeg og lillegutt var på besøk der jeg kommer fra (15min fra bf) trefftes vi et par-tre ganger. Men, når begynne med overnatting? Tenkte å begynne med annenhver helg, lørdag til søndag. Og de helgene han ikke har overnatting kommer han hit for æ treffe gutten. Så trappes samværet opp etterhvert til fredag til søndag. Men, når begynne? De på fvk sa til meg at fast overnatting ikke var å anbefale før gutten var året. Kan virkelig en natt annenhver helg 'skade' gutten før han er året? Det er så vanskelig, for vil jo gjøre det som er rett.. For alle parter..
Anonym bruker Skrevet 6. april 2009 #2 Skrevet 6. april 2009 Dette har med barnets forståelse og innsikt å gjøre, og er med på å forme utvikling og trygghet. Det er ikke anbefalt med fast overnatting før ungen er over året, men det kan gå om det er noen ungen kjenner veldig godt. Det høres ikke ut som om ungen kan kjenne sin far så veldig godt, bare med så kort og så lite samvær som det har vært til nå. Så små barn har ikke tidsperspekiv i hele tatt, og med så lange tidsintervaller som 1 uke mellom hvert besøk av far, så blir det ganske nytt hver eneste gang. Du kan lese litt om dette på barneombudet.no
Anonym bruker Skrevet 6. april 2009 #3 Skrevet 6. april 2009 Takk for svar. Vet godt det med at de ikke anbefaler regelmessig overnatting til de under et år. Men, mine foreldre har hadd littegutt på overnattin et par ganger, og en vennine av meg har også hadd han på overnatting en gang. På en måte, blir jo det litt feil, mine foreldre og en vennine kan ha han på overnatting, men ikke pappan hannes før han er året. Det blir jo ganske feil, egentlig. Men såklart vil jeg det beste for alle, spess lillegutt. Jeg vet pappan hannes gleder seg til å ha han overnatting. Og hvis jeg sier at vi kan vente til han blir et år, kommer han sikkert bare til å bli veldig skuffet. Vet av flere som har startet med vanlig samvær for babyer når de bare var noen mnd. Skal jeg si til bf at vi kan vente til han blir året?
2Kjønn3Stønn9MånederOg1Sønn Skrevet 6. april 2009 #4 Skrevet 6. april 2009 Føl deg litt fram, vi begynte med overnatting når han var syv måneder og fast overnatting når han var ni måneder, jeg syntes det var litt for tidlig men det har gått stort sett bra bortsett fra problemer med søvnen fordi han ble litt utrygg.
Anonym bruker Skrevet 6. april 2009 #5 Skrevet 6. april 2009 Regner med at du har hatt kontakt med foreldrene og venninnen din,fra barnet var født. Og at du faktisk har hatt regelmessig kontakt med dem??! Mitt gull er snart 1 år,og det er ingen som har fått passet h*n enda,annet enn da jeg skulle være med på en fødsel. Men det var bare noen timer og jeg sov hos venninnen min, å var der når gullet våknet på natten.
Anonym bruker Skrevet 6. april 2009 #6 Skrevet 6. april 2009 Hvis du vil vente til gutten har blitt ett år uten å såre faren så kan du jo vise til skrift om dette. Antar at det finnes et sted på nettet hva anbefalingene er. Så sier du til faren at det IKKE er fordi du ikke vil at han skal ha gutten om helgene, men at du er redd for ettervirkninger av å gå for fort fram. Når det er sagt så var det slik at med min gutt så fikk jeg store søvnproblemer da han var rundt halvåret. Da fant vi ut i samråd med barnevernet (pga svært dårlig behandling fra hs valgte vi å kontakte bv i stedet for å få råd) at det var best for ham å være hos faren sin om natta. Så da gikk det fra lite kontakt med far til mye kontakt på noen dager. Det gikk svært hardt utover meg, men ungen hadde det strålende, og var en del hos meg. Ble mye fram og tilbake, men han viste ikke tegn til å mistrives, og nå et år seinere er han den blideste ungen i barnehagen!:-) Sover godt både hos meg og hos far. Så det kan gå bra selv om man ikke har samvær slik som anbefalt.
Anonym bruker Skrevet 9. april 2009 #7 Skrevet 9. april 2009 Hvis dere fortsetter med samvær en gang i uka i en 5-6 uker til, så går nok det bra .
Anonym bruker Skrevet 10. april 2009 #8 Skrevet 10. april 2009 Ikke for å ødelegge gleden ved at bf har begynt å vise interesse, men det gjorde bf her også. Da mitt barn var 5 mnd. Så var han interessert, kom på besøk jevnlig og begynte å ha fast samvær med at han hentet barnet og tok det med seg en hel dag. Vi snakket om overnatting, men at det skulle skje når både barn og far var mer komfortabelt. Så, etter nesten ett år, så fant bf ut at han ikke hadde lyst til å være pappa lenger likevel. Takk og lov for at vi ikke hadde begynt med overnatting... Nå; flere måneder etter, så viser heldigvis mitt gull ingen tegn til å ha erindringer om faren sin mer. Poenget mitt: Vær forsiktig, og ta det sakte. Ikke la ditt ønske om at barnet ditt skal ha faren sin gå foran fornuften. Jeg vil tro bf skjønner det hvis du viser til ekspertene.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå