Gjest Skrevet 6. april 2009 #1 Skrevet 6. april 2009 Arkitekten begynner å nærme seg ferdig med å tegne huset og vi fikk noe 3D (?) tegninger på mail i dag. Da jeg så stuen ble jeg plutselig veldig usikker på om den kanskje blir litt for lukket og trang, klarer ikke helt å se den for meg som ferdig. På de vanlige plantegningene virket den stor nok, men nå...hmmm... Den er nå tegnet til ca 30 kvadrat + et bredt, men ikke så dypt karnapp (rektangulært), så kommer trappen osv i tillegg. Det er vegger mellom alle de andre rommene og er kun vindu ut der som det er karnapp, men disse er tilgjengjeld veldig store, går fra knehøyde til tak ca 5 meter bortover. Vi blir jo en familie på 6 stykker før vi flytter inn og har også stor familie begge to, vi vil bl.a ha en kjempestor hjørnesofa i stuen. Blir stuen for liten til dette mon tro? Er kun stue det skal være, ingen andre funksjoner i dette rommet. Noen som har en stue på ca 30 kvadrat (5 x 6 meter) som er litt avlukket? Skal vi endre dette må det gjøres NÅ, så må tenke fort her... Noen innspill? Skal snart ringe arkitekten for å gi innspill på de siste tegningene.
Gjest Skrevet 6. april 2009 #2 Skrevet 6. april 2009 Vi er en familie på 4, stua er på 40 kvm. Helt ærlig, jeg synes vi har en liten stue. Kortvegg 1 Inngang fra spisestue, peis Langvegg 1 Bokhylle Hjørnesofa Kortvegg 2 Bokhylle Tv-seksjon Langvekk 2 Vinduer Utgang til terasse Og det er ikke mye gulvplass vi har her. Vi har mulighet til å trekke langvegg 2 ut med ca halvannen meter, og det er noe vi kommer til å gjøre på sikt.
Gjest Skrevet 6. april 2009 #4 Skrevet 6. april 2009 Æsj, var det jeg var redd for. Spørs om vi ikke må kutte litt vekk fra et annet rom da og kanskje utvide hele huset litt. 40 kvadrat tror jeg neppe vi kommer opp i uansett, men kanskje 35. Får håpe det holder da. Det positive er at vi kun skal ha sofa, stuebord og tv/et sted å sette dvd-spiller osv på der inne (og bilder, planter osv da), så trenger ikke ha bokhyller eller noe der inne vis vi ikke vil, det vil vi ha rikelig med plass til i andre rom. Peisen blir litt for seg selv nesten rett ved siden av trappen, så den stjeler ikke noe plass.
♥ Miss Fat ™ ♂ + ♀ Skrevet 6. april 2009 #5 Skrevet 6. april 2009 Ka funksjoner skal stuen ha? Skal dere ikke ha spisestue der, men den er f.eks på kjøkken er det jo stort nok med 30 kvadrat. Er kjøkkenet stort? er det andre oppholdsrom i boligen? Som loft eller kjellerstue, tenker gjerne at når dere bygger vil dere bo der i mange år og ungene trenger jo plass. Har kjøpt hus, dog ikke flytta inn enda- hvor stuen er 30 kvadrat. Men vi vil da bare ha 2 barn, og jeg synes stuen var passende størrelse. En krok til spisestue, en til sofagruppe og en til lekeområde for 2 små under 2 år. Lykke til
Gjest Skrevet 6. april 2009 #6 Skrevet 6. april 2009 Stuen skal kun være stue, ikke noe annet. Kommer til å ha en svær hjørnesofa/u-sofa der, stuebord og lav smal benk under tv til å ha dvd-spiller osv på og tv på veggen over. Utover det blir det sikkert litt bilder, planter, kanskje en hylle eller noe sånt slik at det ikke blir for nakent heller, men da mest til pynt, ikke fordi vi må ha det der. I tillegg skal deler av karnappet brukes til sitteplass på oversiden og oppbevaring av kurver på undersiden (hvor vi kan ha leker osv, og få ryddet dem helt ute av synet på kvelden). Huset er stort og vi kommer til å ha både loftsstue og kjellerstue/kinorom i tillegg på henholdsvis 28 kvadrat og 26,5 kvadrat (forløpig), så blir en stue pr etasje. Kjøkkenet ender på rundt 27-28 kvadrat og vi har egen spisestue utenom dette. Takker for lykkeønskinger :-) Er lit av et prosjekt å bygge hus, men gleder oss masse til det er ferdig!
♥ Miss Fat ™ ♂ + ♀ Skrevet 6. april 2009 #7 Skrevet 6. april 2009 Da høres jo 30 kvm på hovedstuen helt supert ut, som min mor ville sagt "Det skal vaskes også...." Skulle ønske det var vi som hadde råd til å bygge eget, altid drømt om det slik at man kan få løsninger akkurat slik man ønsker. Men kjøpt hus som ganske nærmt er det vi ønsker så ikke dumt det heller. Hvor mye betaler dere for tomt og hus og alt? Er det i Bergens/strileområdet dere skal bygge og bo? Hilsen utflytta Os-stril....
Gjest Skrevet 6. april 2009 #8 Skrevet 6. april 2009 Er i Bergen ja. Vi var heldige og fikk en tomt på over 2 mål for "bare" 1,1 mill, noe som er dyrt, men billig i forhold til hva andre og vesentlig mye mindre tomter koster. Hvor mye det vil komme på å bygge huset, alt inkludert (sprenging, graving, bygging av selve huset, tilkobling til vann/kloakk, byggestrøm, grunnmur, støpt gulv, fliser, gulv, ekstra el-punkter osv, osv), vet vi ikke sikkert enda, men siden vi har bygget før og fått inn endel grovoverslag, så har vi noenlunde oversikt og tipper på at det vil ender på ca 4,2 millioner utenom tomten, altså 5,3 mill totalt.
Gjest Skrevet 6. april 2009 #9 Skrevet 6. april 2009 Vil legge til at viskal bygge et stort hus på 400 kvadrat, med utleie, så mindre hus koster mye mindre! :-) For å få råd er vi avhengig av utleieleilighet, så kommer til å tjene en del på den + at vi eier et hus nå som vi vil tjene på når vi selger det, blir likevel et stort lån på oss.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå