Gå til innhold

studenter som har vært i fødselspermisjon!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

fikk dere utbetalt ca 17 000 i august og januar , eller fikk dere 8000 kr i mnd istedet for 6000 kr?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

dytte

Skrevet

Hei!

Jeg er i fødselspermisjon nå, og får utbetalt like beløp hver måned, dvs. 8000 i fødselsstipend pluss 1300 i førsørgerstipend i måneden.

Skrevet

Samme her. Det er tre år siden nå, så beløpene var litt annerledes, men samme beløp utbetalt hver måned.

Skrevet

tusen takk! hvor lenge i forveien søker jeg om fødselsperm fra lånekassen?

Skrevet

for det studieåret du føder søker du på vanlig måte, men opplyser i søknaden at du er gravid. når du har født søker du om fødselsstipend. du kan sende inn papirene fra sykehuset der fødselsdato står som dokumentasjon på fødselen, så slipper du å vente på fødselsattesten. det fikk i hvert fall jeg høre ETTER å ha ventet en mnd på fødselsattesten, og det tok lang tid før søknaden ble behandlet. før du får fødselsstipendet får du vanlig lån som så blir gjort om til stipend for permisjonstiden.

Gjest 5 andre
Skrevet

Du kan ikke søke om fødselsstipend før babyen er født. Permison søker du på, og får innvilget av skolen.

Husk at det kan bli noe endringer i utbetaling hvis du føder midt i et semester. Hvis du mottar lån i august (større beløp enn andre mnd.) og føder i oktober, så blir det ikke nok igjen av maksimumsbeløpet til at du kan få utbetalt 8000 kr i de resterende mnd i semesteret...

Skrevet

altså jeg har termin i oktober, perm begynner da 28. september, og semestert begynner 15 august. Jeg søker da altså om vanlig lån/stipend til høsten, og etter at baby er født tar jeg kontakt med lånekassen og forklarer?

Et spm til. Vi skal ha praksis.periode fra 15 august og i 9 uker. Jeg får ikke fullført denne praksis, og regner derfor med at jeg ikke begynner på skolen igjen i august. Må jeg da levere sykemelding eller??

Skrevet

du har det akkurat som meg du :)

termin var i oktober i fjor, permisjon startet 1. oktober. ja, du søker vanlig lån og stipend først. i søknaden skal du opplyse at du venter barn og forventet termin. (er et alternativ i søknaden.)

når baby er født sender du inn søknad om fødselsstipend til Lånekassen. skjemaet ligger på Lånekassens nettsider. du må få skriftilig bekreftelse fra skolen din om at du har permisjon, dette skal sendes med søknaden. du sender også med fødselsbevis (den delen av papirene fra sykehuset som opplyser når og hvor baby ble født) eller fødselsattesten. mener også du må sende inn inntekstopplysninger fra pappan, for du har ikke rett på forsørgerstipend hvis pappaen tjener for mye. er han også student har han også rett på forsørgerstipend, og kan også søke om dette. du søker automatisk om forsørgerstipend i det du sender inn søknad om fødselsstipend.

jeg gikk også et studie der jeg hadde praksis. jeg avtalte med faglærerne at jeg ble fritatt fra det obligatoriske siden jeg ikke kom til å fullføre året. men jeg hadde ikke praksisen før etter permisjonen hadde startet. du må mest sannsynlig be om sykmelding, men dette bør du ta opp med skolen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...