Gå til innhold

Merker det ikke er mange som drikker alkohol her...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg ble litt inspirert av et innlegg her, ser at det ikke er mange som drikker alkohol her og kanskje noen som virker ha noe imot det å drikke alkohol hjemme med barna? Jeg er fra et land der (Frankrike) vi har en helt annen holdning til alkohol enn her i Norge merker jeg, her drikker jo alkohol for å bli fulle, aldri snakk om å ta seg et glass vin eller en øl til lunsj (for da er man alkoholiker!!!) Min mor pleide å ta seg et glass rødvin på kveldene, og familien min kunne drikke alkohol til familiefester, der alle koste seg og jeg synes dette var fint at barna fikk se at de voksne kunne drikke med måte! Jeg må si det er så trist å se voksne mennesker drikke seg dritings på forspiller før de skal ut på byen, og det er sjelden snakk om å drikke for å "nyte".. Så samtidig synes jeg det er så trist at mange syns det er så feil å drikke for å nyte samtidig for klart man har jo en oppfattning av alkohol er et rusmiddel som man bare skal bli dritings på.. Kanskje jeg overdriver her nå, men jeg merker dette.. Jeg har flere ganger fått kommentarer for at jeg går ut med en venninne og tar meg et glass hvitvin til lunsj, men jeg drikker aldri alkohol for å bli full, det klarer jeg ikke, vin osv er for til å nytes gjerne med god mat eller noe.. :) Synes dette er så inmari synd!!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Når jeg drikker alkohol, drikker jeg for å nyte det... men det er svært sjelden jeg har lyst på.... kanskje tre-fire ganger i året jeg får lyst på vin, da ofte til maten...

På sommeren synes jeg det er godt med en kald øl, eller en kald smirnoff ice, hvis jeg føler for det... men er ikke så ofte det heller :-)

Skrevet

He he, det er grunnen til at jeg ikke drikker alkohol, nemlig at det er veldig lite av det jeg faktisk liker OG tåler, jeg gidder ikke drikke bare for å drikke :-)

Skrevet

Æh, det er sikkert like mange som drikker alkohol her som i et annet befolkningsutvalg av kvinner i fertil alder. De har bare vett til å holde kjeft om det i trådene, dib er ganske moraliserende slik.

At Norge og Frankrike har ulike alkoholkulturer er jo en kjent sak. Men jeg kan´ke si jeg har lest mye her som bekrefter oppfatningen din om at folk synes det er "feil å drikke for å nyte, fordi alkohol er et rusmiddel man bare skal bli dritings på." Det er vel mer utbredt i femtenårsalderen.

Skrevet

Mener jo selvsagt ikke at de som IKKE drikker alkohol skal unnskylde seg her, har full forståelse og synes det er fint at de som ikke tåler eller liker alkohol holder seg unna, bare lurer på hvorfor man skaper så stor reaksjon rundt en som faktisk LIKER å nyte vinen sin:)

HI

Skrevet

He he, jo det er merkelig. Svigers drikker gjerne vin til middagen inntil flere ganger i uka og de har fått en del merkelige kommentarer ;-)

Skrevet

er helt enig med deg i at det bør være ok å nyte et glass. og at man heller skal endre holdningen om at altkohol ert til å bli full av.

er selv barn av en alkoholikker og det var og er tøft. jeg drikker ikke alkohol av den grunn. men syntes det ermyehyggeligere om folk tar et glass vin til god mat hos meg enn om alt handler om å bli full. syntes det er relativt få som nyter alkoholen på en god måte. ser at selv nå som jeg er i 30 årene så drikker folk fortsatt for å fli snydens fulle, grunnen til at jeg er så sikker er at de drikker ting de ikke liker og sier smaken blir bedre jo mer man fåri seg. hva er det for slaks holdning. da er det vel bedre å bruke noen kroner ekstra på noe man faktisk har lyst til å nyte for smakens skyld.

Skrevet

Unnskyld, men jeg kan ikke si meg enig om at det er en bare ungdommer som drikker seg dritings, er ute på byen avogtil og der kryr det stadig av fulle voksne mennesker!! Har vært på fester med jobben, og feks julebordet var mareritt!

Skrevet

Jeg har ikke drukket på mange år nå, rett og slett fordi jeg har vært gravid og ammet i disse årene (to tette.)

Før det drakk jeg sjelden, men kunne kose meg med en drink eller et galss vin en gan gi mellom.

Nå er jeg endelig ferdig med amming av siste og jeg gleder meg til å kunne ta et glass med en av mine tidligere favoritter og se om jeg fortsatt syntes det er like godt.

Men siden jeg er alenemor nå utsetter jeg det litt, for drikker jeg og en av barna skulle bli syke så kan jeg jo ikke kjøre til legevakta og å ta med seg to barn og seter i taxi er et styr uten like.

Syntes godt man kan nyte alkohol selv om man har barna tilstede, så lenge det er en øl eller 1-1,5 glass vin eller noe så de ikke opplever at du blir full/veldig påvirket.

Men det bør jo være en som kan kjøre tilstede. Om man da ikke bor i gåavstand til legevakt.

mulig jeg er litt nevrotisk når jeg tenker at hva om noe skjer med barna , sjangsen er nok ikke så stor spesielt ikke om det er etter deres sengetid. Men jeg tenker heller safe then sorry.

Skrevet

Jeg kunne ønske at vi kunne få et forhold til alkohol her i landet som er mer likt det i for eksempel frankrike. Men tradisjonen for at alkohol er noe som har restriksjoner i forhold til alder og hvor man kan kjøpe det i tillegg til at det var forbudt en gang i tiden, har gjort vårt forhold til alkohol slik det er i dag.

Jeg kan gjerne kose meg med et glass vin til mat og det er da i slike former at det godt kunne vært barn til stede. Men ikke så mye at en endrer oppførsel.

Ofte er man godt voksen før man lærer å nyte vin som noe annet enn for å bli full. Jeg har godt voksne venner som fremdeles synes det er kjekt å skryte av hvor mye de drakk på den og den turen eller festen. (ugh!)

Men jeg synes også det er kjekt med en fest i ny og ne der en drikker litt mer for å bli brisen (og ikke full, som da jeg var 16-18). Det er moro å miste hemningene litt og slå seg løs sammen med venner. Danse til god musikk og ha det gøy. I slike tilfeller bør ikke barn være til stede.

Så det er en tid for alt, ikke sant?

Skrevet

Men hvorfor er det så ille at noen ikke vil drikke foran barn, til lunsj, på kvelden osv?

Jeg har foreldre som er alkoholikere. De drakk sjeldent da vi var liten, hadde et helt normalt forhold til alkohol. Men nå i voksen alder har jeg vært igjennom et helvete med foreldrene mine pga alkohol. Og jeg vet av alle at det å bli rusmisbruker kan komme uansett alder og livssituasjon. Jeg har for tiden et vridd syn på alkohol siden jeg bare ser hvilket helvete alkoholen bringer med seg.

Da syntes jeg at jeg kan si at jeg hverken drikker når barna er våken eller sover fordi det byr meg imot. Jeg dømmer ikke de som tar seg et glass vin i ny og ne og forventer at jeg ikke skal "dømmes " for å være avholds. Hva man gjør i Frankrike gir jeg en stor F i .

Skrevet

Jeg synes det meste av alkohol smaker direkte vondt. Alkohol er også en gift. Derfor avstår jeg fra alkohol i 99,9% av tilfellene. Det sier ingentiing om at jeg synes alkohol er noe man skal benytte for å bli full.

Skrevet

jeg er ikke mot alkohol...men vært gift med en alkoholiker..og da fikk jeg vel nok av alt som heter alkohol. Selv har jeg aldri drukket mye... men etter mitt ekteskap er jeg vel mer eller mindre avholds.... men som sagt har ikke noe mot at folk drikker alkohol...så lenge det ikke går ut over noen annen enn seg selv=)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...