Sugarbells med 2 jenter<3 Skrevet 5. april 2009 #1 Skrevet 5. april 2009 Har dere hatt barn med feberkramper? Hvordan skjedde det? Hva gjorde dere? Huff, er fryktelig redd for at TS skal få det:s
Gjest Skrevet 5. april 2009 #2 Skrevet 5. april 2009 Det som skjer er at barnet går fryktelig kjapt opp i temperatur som fører til at det får kramper. Det er helt ufarlig, men kan virke skremmende når det står på. Det beste du kan gjøre er å forholde deg så rolig ud bare kan. Snakk gjerne beroligende til barnet. "Dette går bra" Kjøl barnet ned. Ta av klær, gå ut, slipp ut kulde fra fryseren om det er vamrt ute. Det er svært lite sannsynlighet for at barnet ditt skal få det egentlig. Er ikke noe du trenger å tenke på og bekymre deg om. Skulle det skje en gang og du er usikker på om det er bare feberkrampe eller noe mer må du gjerne ringe 113. Ambulansepersonel blir glade hver gang de rykker ut til et barn og det viser seg å bare være feberkrampe. Vet også at enkelte steder fører de en policy om at alle barn skal sjekkes første gang det skjer for å være sikker på at det ikke er starten på noe annet. (Epilepsi) Ikke bekymr deg for det. Gjør du det enda, ville jeg googlet opp et par seriøse sider om feberkramper.
mamma`n til 3 gutter Skrevet 5. april 2009 #3 Skrevet 5. april 2009 Min minstegutt på 2år har hatt feberkramper to ganger. Jeg skjønte med en gang at det dreide seg om det, og hoppet i dusjen med han og avkjølte han i kaldt vann. Ringte 113, og han ble undersøkt av lege på legevakten. Krampene pågikk en stund, og det var ganske ubehagelig, men jeg visste jo innerst inne at feberkramper i utgangspunktet ikke er farlig. Han fikk også paracet for å få ned feberen. Gir han alltid paracet nå så fort feberen hopper over 39 C. Har også fått skrevet ut Stesolid som han kan få hvis han får det igjenn. ( beroligende/for at krampen skal gi seg). Du trenger ikke gå rundt å bekymre deg for at jenta di skal få det, men det er jo greit å vite hva man skal gjøre om det skjer!
Sugarbells med 2 jenter<3 Skrevet 5. april 2009 Forfatter #4 Skrevet 5. april 2009 Jeg vet det ikke er vanlig, og har googlet det. Jeg kan førstehjelp, men er redd jeg får helt hjerneteppe når man står oppi et. Hvordan merket dere det? Hørte det på babyallingen? Var det på dagtid eller kveld?
Mammapudding Skrevet 6. april 2009 #5 Skrevet 6. april 2009 Skjønner godt at du tenker på det, det gjorde jeg også da Leah plutselig fikk 41 i feber, var livredd for at hun skulle få feberkramper fordi jeg ikke visste hva jeg skulle gjøre da. Fint å lese denne tråden da:) Jeg sov sammen med Leah de nettene hun hadde høy feber, turte ikke forlate henne når hun var så dårlig.
De to sjarmtrolla og guttspira Skrevet 6. april 2009 #6 Skrevet 6. april 2009 Datteren min fikk feberkramper første gang da hun var 11 måneder. Da var det rett inn på legevakten med sykebil. Måtte ligger der i 2-3 døgn. Datteren min får som oftest feberkrampe når hun har ørebetennelse, så jeg er litt ops da. Hun har fått det hjemme, og en gang i barnehagen. Har aldri fått på på natten heldigvis. Stesolid har vi fått, men er ikke vanlig å bare gi det ut. Vi er mye ute og reiser, og av og til langt fra leger o.l. Jeg gr febernedsettende når hun har 38,0 i feber, pga kraftige kramper. Fikk kramper sist for noen uker siden, da 3 år og 1 måned. Ser det er noen her som skriver at feberkramper bare kommer når temperatur stiger raskt. Dette stemmer ikke helt. Feberkramper kommer av at temperaturen stiger ELLER synker raskt. Grunnen til at barnet da får kramper, er pga at hjernen ikke klarer å følge med når den stiger/synker så raskt. Dette er en "svakhet" i hjernenhos noen få barn. Og de vokser det fra seg! Gutter er også mer arvelig belastet om dette ligger i familien. Når barnet får kramper er det viktigste at du frier luftveiene! Min datter satt og fikk flaske den ene gangen hun fikk kramper, og hadde da mye melk i luftveiene. Legg barnet på siden, om du har "tid" til dette. Den første gangen min fikk det gikk vi ut i kulden, og klede av henne ute. Dette var på vinteren. Tipset om frysene om sommeren er jo genialt. Håper du fikk noen svar fra erfaren mamma til feberkrampebarn, og i tillegg sykepleier
KoneTilMannenMin Skrevet 6. april 2009 #7 Skrevet 6. april 2009 hei du har ju allerede fått svar på hva du skal gjøre om barnet får feberkramper her... men jeg ser att du er redd før att du ikke skal veta hva du skal gjøre om det skulle skje... gutten min fick feberkramper når han var 11 mnd. vi var i bilen, jag visste ikke var det var o hva man skulle gjøre men likevel så lade jag han på siden, tok av ham alle klær o slængde meg over vann flaska som var i bilen o fuktade huden hans. snakkade rolig till han helatiden. søstra mi som satt sammen med oss frøs. jag vet ikke hvordan jeg visste va jag skulle gjøre men jag gjorde allt det som skal gjøres. tro meg du kommer ikke till å få hjernteppe. etter på så gråt jeg som en idiot. ekkelt var det. kjempebra att du leser om va det er, jeg visste ikke noe o derfør blev jeg så redd.... jeg håper verklig att du slipper oppleve det, eller noen annan mor, selv om det ikke er farlig. jeg trodde gutten min var borta en stund, det er det jeg husker best. hade jeg vetat vad det er, som du nå gjør, så hade jeg aldrig vart så redd.
Sugarbells med 2 jenter<3 Skrevet 6. april 2009 Forfatter #8 Skrevet 6. april 2009 Takk for mange svar:-) Håper jeg aldri trenger å opplve det, men det er så greit å være forbredt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå