Anonym bruker Skrevet 5. april 2009 #1 Skrevet 5. april 2009 Han har alltid vært godt likt fra han var liten. Men var veldig rastløs. Det var kjedelig å sitte hjemme med familien. Snek seg ofte ut etter leggetid og spilte fotball med de større gutta og senere ut vindue for å gå på diskotek. Han var aldri ond mot foreldra. Men han hadde tydeligvis ikke mye respekt for deres myndighet. (ettergivende mor, streng far) Når han ble 14++ ble han ungdomskriminell og kleptoman. Dro rundt på nettene og stjal bildeler og "søg" bensin. Når han festet var han litt trekkplaster på bråk. Har vært i så mange slagsmål at jegvtro ikke han har tellingen. I dag er han eier av en stor bedrift med omsetning på flere hundremillioners nivå. Han begynte med to tomme hender. Han er fortsatt godt likt og får god kontakt med folk. Han er veldig rastløs, har mye energi og kan ha mange skumle saker i ilden men alikavel sove godt. Men min vellykkede mann har noen mørkesider. 4-5 ganger i året får han hjemme en svartsky-periode. Da går han fra å være en ok far og grei ektemann til å bli et egoistisk monster. Jeg kan si ting som i en god periode hadde prellet av men som nå kan bli et 10 dagers helvete. Kan fryse meg ut, brøle sårende ting, ignorere meg og utstråle hat i dagesvis. Jeg blir helt nervevrak i disse periodene. Og han kan plutselig bare se alle feilene mine og si at hvis jeg ikke forandrer meg så er det slutt. Dette kan han få seg til når jeg er gravid, syk eller har født for 3 dager siden t.d. Mens i de gode periodene er jeg drømmejenta, den eneste og ingen av mine feil er av betydning eller store. Disse byene kan gå over på et knips. Plutselig er han normal. Har lurt på om han har psykopatiske trekk. Men får ikke det heller til å stemme. Lurer også på om han har en uoppdaget adhd diagnose. At ham i de dårlige periodene ikke greier å se bakover og fremover. At er jeg en dum dame den dagen så tror han jeg alltid vil være sånn. Noen som kan greie å se hva disse svartskyperiodene kan komme av?
Anonym bruker Skrevet 5. april 2009 #4 Skrevet 5. april 2009 Det kan høres ut som om han har affektive svingninger som er litt større enn hos de fleste. Litt mer rastløs, produktiv og aktiv enn folk flest, og litt lengre nede i tunge stunder. Depresjon kan utarte seg som disse svartskyperiodene. Hadde du klart å få ham med til lege for å vurdere om han få hjelp noe sted? Best å gjøre i en rolig periode, da. Med fokus på at du vil hjelpe han, ikke på at han oppfører som en dritt...
Anonym bruker Skrevet 5. april 2009 #5 Skrevet 5. april 2009 Tvilsomt at han kvalifiserer til noen diagnose. Hilsen en ikke-hobby psykolog.
Anonym bruker Skrevet 5. april 2009 #6 Skrevet 5. april 2009 Høres ut som han enten er bipolar eller schizo.
Anonym bruker Skrevet 5. april 2009 #7 Skrevet 5. april 2009 HI her. Gikk til samtale engang. Når jeg fortalte om et par episoder fikk dama kulrunde øyne og videresendte han til psykolog. Men siden min mann er veltalende forlot han psykologen etter første time med et håndtrykk og beskjed om at det var sunt å være sint. Det som skremmer meg er det enorme temperamanget når han blir sint. Han kan true med skilsmisse og si helt ekstreme fæle ting som man ikke sier til en man er glad i, uansett hvor sint man er. Han kan knuse ting, dytte meg, true og stikke av i raseri og bli borte i dagesvis. Og folk sier jeg er verdens heldigste som har en så perfekt og snill mann.
Anonym bruker Skrevet 5. april 2009 #8 Skrevet 5. april 2009 Akkurat som å lese om min egen mann! Ble nesten vettskremt! Skulle øsnke du hadde signert med nick så vi kunne hatt litt kontakt.
Anonym bruker Skrevet 5. april 2009 #9 Skrevet 5. april 2009 ADHD med en eller annen tilleggsdiagnose, som f eks bipolar(men i svakere grad)?
Anonym bruker Skrevet 5. april 2009 #10 Skrevet 5. april 2009 Ser at det er fort gjort å komme i en selvforsvarsposisjon når det er snakk om å håndtere egne problemer. Det er vesentlig at han selv mener disse periodene er et problem for dere begge, og at han selv ønsker å gjøre noe med det.
Anonym bruker Skrevet 5. april 2009 #11 Skrevet 5. april 2009 Høres mer ut som det er Hi her som trenger en diagnose.
Anonym bruker Skrevet 5. april 2009 #12 Skrevet 5. april 2009 Synd for deg.. Ikke kjekt å forholde seg til dette. Har du gjort deg noen tanker om hva som "feiler" mannen din? Hadde min hatt hyppigere frekvens på byene sine hadde jeg nok takket for meg for lenge siden. Er jo glad i han i de bra periodene. Som har blitt litt lengere. Han har vært guffen nå i noen uker. Og må helt tilbake til oktober/november da han var skikkelig slem sist. Så det er rekord på bra-periode.
Anonym bruker Skrevet 5. april 2009 #13 Skrevet 5. april 2009 Er det noe sted jeg kan lese om Adhd hos voksne? HI
Anonym bruker Skrevet 5. april 2009 #15 Skrevet 5. april 2009 Kan være så mangt, men kan hørest ut som stress
Anonym bruker Skrevet 5. april 2009 #17 Skrevet 5. april 2009 Han takler stress veldig bra. Kankje ikke rot og ungebråk. Men sover som en unge selv om han har ekstremt krevende og avgjørende dager foran seg. HI
Anonym bruker Skrevet 5. april 2009 #19 Skrevet 5. april 2009 http://www.adhdnorge.no/index.asp?id=26556 JEg så litt på det du skrev om ham som barn og ungdom. Det var det som ga ideen ADHD. Også det at han har skapt seg stort firma fra to tomme hender. Kjell Inge Røkke er vel godt eksempel:) Min sønn har ADHD, så det kjenner jeg godt. Der trenger faktisk ikke være noen tilleggslidelse, for ADHD er veldig variabel i dagsformen. Periodevis ganske vrien oppførsel, men ikke hele tiden. Min sønn er inne i en periode som går mye på "alle andre tar feil", "det er feil med alle andre", "jeg reagerer og gjør slikt på grunn av andre og det de gjør". Dette skriver jeg på ADHD. Småkriminelle tenår er ganske så vanlig, suksess i arbeidslivet om de finner sin interesse like så.
Anonym bruker Skrevet 5. april 2009 #20 Skrevet 5. april 2009 Bipolar er det første som slår meg også. Han bør komme seg til samtaler med psykolog. Hvordan ser han på sin egen irrasjonelleoppførsel i de gode periodene?
Anonym bruker Skrevet 5. april 2009 #21 Skrevet 5. april 2009 Den type kriminalitet du beskriver er ofte knyttet opp mot en relativt sterk ADHD- diagnose. I tillegg har mange av dem med ADHD tilleggsdiagnoser som depresjon, angst osv. og slike affektutbrudd kan være noe som skjer i disse periodene. Dersom det likevel er mange dager (ikke bare et par timer!) som skiller seg ut: Han kan ikke bruke noen form for narkotika i perioder, slik at atferden skyldes påvirkning av noe, eller f.eks. abstinens ved dager uten smertestillende/ søvnmedisin/ antidepressiva som han bruker åpent eller skjult..? Evt kan lettere manisk-depressivitet være en mulighet? Eller kanskje ingen diagnose i det hele tatt.
Anonym bruker Skrevet 6. april 2009 #22 Skrevet 6. april 2009 Tusen takk for mange svar. Er litt klokere og har søkt litt på nettet. Det er jo ikke meningen å tre en diagnose nedover hodet hans. Men hvis det er noen tendenser, så vil det jo være lettere og forstå hvorfor han oppfører seg så annerledses i perioder.
Anonym bruker Skrevet 6. april 2009 #23 Skrevet 6. april 2009 Tenker bipolar med en gang. Gode, effektive perioder, avløst med mørke dager, der man er veldig selvsentrert, sårbar, depressiv osv.. Han bør snakke med en psykolog!
Anonym bruker Skrevet 6. april 2009 #24 Skrevet 6. april 2009 Høres ut som han har et rusproblem for meg. Vært sammen med en som har misbrukt rusmidler litt, og synes de har mange av de samme symptomene
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå