Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Vi tenker og har lyst til å prøve å bli gravide fra denne mnd av. Det eneste som gjør meg usikker er at jeg pga stress osv de siste mnd har lagt på meg masse, er nok 12-13 kg overvektig.

Er ikke vandt til å være så stor ,spesielt kjipt siden så og si alt er kommet på magen..Ser ut som om jeg er veldig gravid allerede.

Er det da dumt å forsøke å bli gravid nå, bør vi vente til jeg har klart å slanke bort endel av ekstra kiloene? Har lest at en legger på seg gjennomsnittlig 14 kg i et svangerskap, det betyr jo itilfelle atjeg vil veie 26 kg for mye etter et svangerskap!

Noen som har erfaringer med å ha mye fett på magen like før en blir gravid? Har dere da blitt veldig store veldig raskt?

Trives så utrolig dårlig med å veie så mye, samtidig orker jeg nesten ikke tanken på å måtte vente med å forsøke å bli gravid! Er så klar for å bli mamma at jeg nesten sprekker! :-D

Håper noen av dere kan komme med råd/ dele av erfaringer! :-D

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg kjenner meg litt igjen i det du skriver...

Men jeg er nå gravid, og jeg hadde før graviditeten lagt må meg slik at jeg lå 15 kg over trivselsvekt. Hadde heller aldri vært så stor før.

Jeg har slitt med endel kvalme, slik at jeg ikke klarte å spise lite og sunt. Så jeg la på meg et par kg til. :( Er nå 11 uker på vei. Kvalmen er borte, og jeg har begynnt å spise mere sunt, og trimme mere. Spiser mye frukt og grønnsaker. Kjenner allerde at jeg føler meg lettere.

Har til mål om å ikke legge på meg så voldsomt mere enn det jeg er nå. Har et ønske om å prøve å tære litt på "fettet " jeg har fra før. Skal ikke drive med usunn slanking, men heller være veldig bevisst på det jeg spiser.

Snakket med legen min om dette, og hun sa at det er ikke farlig å slanke seg litt. Babyen tar til seg de næringsstoffene den trenger den, det er meg det på en måte går ut over. Det er mere usunnt hvis en blir veldig overvektig under svangerskapet. Da en kan utvikle f.eks svangerskaps diabetes.

Begynn å endre kostholdet ditt i dag. Spis mye frukt og grønt, Gå trimturer, tren på studio osv.. gjerne hver dag og prøv å lage baby du.

Ikke alle klaffer på første forsøk.

Ønsker deg lykke til jeg...

Skrevet

Synes helt klart ikke du skal vente hvis det bare er for noen ekstra kilo. men hvis du fortsatt er stresset osv, kan det kanskje være lurt å få ordnet opp i det, så du bare kan kose deg med prøvinga.

...

Det som er viktig uansett om man er tynn, tykk, gravid eller ikke, det er sunt kosthold. Hvis du mener å SLANKE deg, bør du gjøre det før du blir gravid. Er ikke lurt å gå på tvilsomme dietter og piller hvis du har en liten baby i magen.

Mulig at du mister noen kilo da du blir gravid. Det gjorde jeg. Gikk ned 5 kg de første 3 mnd. Deretter gikk jeg opp igjen 10... ( de har desverre ikke blitt helt borte igjen....)

Ønsker deg uansett masse lykke til!

Skrevet

Jeg veier nesten 20 kg for mye, men vi prøver likevel. Jeg er forsiktig med hva jeg spiser og prøver å få bevegd meg mest mulig, men som student blir det mye stillesitting :-S Men jeg satser heller på å ikke gå opp for mye om jeg skulle bli gravid, og underveis mens vi prøver går jo vekta litt nedover. Bare å sette i gang!

Har lest at det er vanskeligere å bli gravid om man er for tung :-(

Skrevet

Tusen takk for svar!

Vi har bestemt oss for bare å kjøre på og prøve, som dere sier er det jo ikke alle det klaffer for ved første forsøk heller...Dessuten har jeg fått høre at de kiloene en eventuelt klarer å slanke bort like før en blir gravid uansett kommer lett på igjen når en blir gravid...

Når det gjelder slanking tenker jeg ikke slanking med piller og dietter nei, det er jeg ferdig med...Har ødelagt forbrenningen min på alle sånne kurer...Det jeg tenker er alminnelig Grete Roede og mye trening...Er faktisk det som er litt frusterende, for jeg spiser sunt i ukedagene og trener relativt ofte, men skeier altfor mye ut i helgene og det er nok der alle kiloene kommer fra...

Skal ta med meg deres råd og leve mer sunt allerede fra idag av...Så får ihvertfall den forhåpentligvis kommende babyen det fint. Så får jeg bare krysse fingrene for at jeg ikke blir gigastor ihvertfall....Og helt enig i at det aller viktigste er å få fjernet stresset i livet mitt! Det er vel en mye større fare å være overarbeidet og stresset, enn det å ha noen ekstra kilo på magen...

Det vil vel alltid være en frykt ift det å skulle bli mor for første gang, uansett hvor høyt en ønsker å få barn. Det er kanskje denne frykten som gjør at en finner årsaker for hvorfor en muligens bør vente, men jeg kan nok aldri bli mer klar enn det jeg er nå, så da er det bare å glemme alt og håpe at det klaffer!

Lykke til dere også, både prøvere og allerede gravide :-)

Ha en fin kveld videre!

Skrevet

Det finnes grete roede for gravide som vil holde vekten, så det kan jo være noe for deg (hvis du vil). Du trenger ikke legge på deg i det hele tatt under graviditeten hvis du spiser med hodet. Jeg har gått ned to kilo så langt i graviditeten min (11 uker) kun gjennom å spise masse god og sunn mat og gå en halvtimes tur hver dag. Det er jo ikke så mye, men målet er ikke å bli tynn, det er å holde vekten.

Du har helt rett i det med stresset - stress ned! Ikke minst når du prøver. Jo mindre du tenker på det, jo større sjanser har du for å bli gravid.

Skrevet

Spis sundt og tren, så går dette bra! 12kg overvekt gjør deg ikke i noe risiko gruppe. Men det kan gjøre graviditeten tung.

-Jeg hadde ca 15kg for mye når jeg ble gravid med mini, og på det meste viste vekta 20kg + dette noen uker før fødsel (hadde enorme mengder vann i kroppen da!). Nå er mini 8mnd og vekta viser 8kg minus i forhold til startvekt :-)

Skrevet

Eg e vel en 20 kilo + overvektig..men det bryr verken meg eller helsa mi akkurat nå, så då bryr ikkje eg meg om sånne ting :) Vett eg spise sunt, men helst litt for lite for tia, men det e sånn som går seg te. Så eg konse meg om å spise sunt og variert, men lov å kose seg i helgene, og så lenge eg klare å løpe opp trapper så e eg fornøyde eg :)

Så ha fokus på sunt kosthold, så ordne det mesta seg sjøl det!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...