Gå til innhold

Andre som lar seg irritere over andres graviditeshysteri!!


81modell

Anbefalte innlegg

Jeg må bare få ut litt aggresjon. Jeg prøver å ha et avslappet forhold til graviditeten. Jeg følger de spisereglene jeg har fått hos lege. Ellers tenker jeg som jeg pleier: alt med måte.

 

Plutselig begynner folk rundt meg å fortelle meg hva jeg bør og ikke bør spise. Det er jo umulig å kutte både sukker og salt i kosten! Men en skal begrense inntaket. Akkurat som de som IKKE er gravide skal gjøre. Arg.

 

Jeg må da få spise en brødskive med kaviar og drikke en kopp koffeinfri te uten å få kommentaren: kaviar er alt for salt og te gir deg sureoppstøt! (Dette er bare ett eksempe......)

 

JEG BLIR SÅ SINNA!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det eneste jeg holder meg unna er alkohol, snus og blodig kjøtt. Ellers spiser jeg akkurat hva jeg vil. Heldigvis frister det ikke så veldig mye med usunne ting. Tror det er sunnere å være avslappet og kose seg med det man vil, enn å være stresset og fanatisk ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spiser akkurat det jeg har lyst på:)

Lurer på va de gjorde før i tiden da de ikke visste om

hvor farlig alt var?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tar det hele piano. Spiser det jeg har lyst på. Drikker ikke alkohol eller røyker da..

Ellers har jeg aldri likt blodig kjøtt, så den slipper jeg.. hehe

 

Spekemat og røyka laks har jeg spist, men det var i et selskap. Sier til meg selv at en må da ikke bli hysterisk.

 

Tar alt med ro jeg, og gidder ikke å lese om alt en ikke bør spise. Da kan en bli hystrisk, og da har ikke babyen det godt i magen. Den har det vel best med ro og harmoni:)

 

Prøver å leve som normalt jeg. Og mulig jeg prøver å begrense saltinntaket mere mot sommeren. Men det ser jeg ann på evt ødem..

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HEEEELT ENIG!! Jeg blir gal av alle de rundt meg som skal si hva som er bra og ikke bra for meg og ungen!

Jeg holder meg unna alkohol, rødt kjøtt og røyk. Ellers lever jeg helt normalt.

Det er så mange som sier at jeg må kvitte meg med katten min fordi avføringen kan være farlig for meg.....driver jo ikke å sniffer katten bak heller!! Han er jo som et familie medlem......kan jo ikke bare kvitte meg med han fordi jeg er gravid!

Nei.....hysterisk er jeg ikke.....selvom dette er min første!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også spist røykalaks og kjøttpålegg. Og blir jeg servert rømmegrøt med spekemat så tror jeg jammen jeg skal spise det også.

Kaffe og te med koffein drikker jeg også, men med måte :)

Herregud, det må da være måte på hva vi skal ofre ;) Tror fosteret tåler ganske mye. Det er vel en risiko hvis man overdriver inntaket av noen av disse matvarene kanskje..men det gjøre jeg jo ikke til daglig en gang.(altså før jeg ble gravid)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis man skal ta til seg all informasjonen om alt som er farlig når man er gravid, så kan man jo nesten ikke stå opp av sengen - men det er visst også farlig, for da trener man ikke nok.

 

Jeg spiser påskegodt - med god samvittighet. På fredag blir det påskelam, godt og rosa. Jordmor sa at det var ikke no' problem.

 

Jeg har også katt, og den beholder jeg. Du kan få toksoplasmose av avføringen, men HVEM I HE****E er det som tar på avføringen til katten sin, og hvem i DOBBELHE****E er det som tar på avføringen til katten sin uten å vaske seg på hendene etterpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer ikke på tale at jeg ikke skal kose med familiekatten bare fordi jeg er gravid. Det eneste er jo at katten slikker seg i rompa, også i pelsen, så man kan jo indirekte få avføring på seg, men det er jo noe som heter såpe og vann... ;)..og i verstefall antibakteriell av no slag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Heisann! Jeg har alltid hatt katt og den skal jeg ikke kvitte meg med nei! Men skal prøve å kutte ut å ha den i senga.. Det man burde gjøre er å ta en tokso test. Hvis du har hatt det tidligere så kan du spise hva som helst (nesten) :)

Jeg skal få tatt det nå. Ellers spiser jeg det jeg har lyst på, men prøver å unngå rødt og rått kjøtt og fisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig! Vi skal jo leve disse laange ni mnd også!! Alt med måte er jeg helt enig i!

Selv har jeg bare kuttet ut alkohol. Røyke har jeg aldri gjort så den slapp jeg... :) Og er litt mer opptatt av at kjøttet er gjennomstekt..

Ellers ingen endringer..

 

Når det er sakt så sliter jeg vel ikke så mye med bedre vitere ennå siden få hvet det og min mor mener det viktigste er å ikke bli fanatiker... Hun mener man absolutt ikke skal lese alt man kommer over på nettet... Men til tider frister det bare for mye .... he he

 

Lykke til alle sammen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

enig. spiser det jeg føler for.. er sulten hele tiden, og mååå ha det jeg finner ;) er imun mot toxop...... ja ettelerannet.. så jeg kan ta det med ro... Sist var jeg mest lyst på søtt, denne gangen har jeg et enormt saltbehov... må jo være en grunn....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har forresten en fårepølse periode nå jeg. Bare må ha fårepølse på brødskiva.. Så utrolig godt... Og så leser jeg at det er fy mat... men hærregud da...

 

Spiser det jeg føler for jeg.. selvfølgelig ikke rått kjøtt da.. men det hadde jeg aldri spist uansett.

 

var på helsestasjonen her om dagen. Der var det hysteriske gravide som fortalte ditt og datt hva som ikke måtte spises osv osv... Lukka ørene jeg.

De mente de viste bedre enn jordmor også, fordi de hadde lest ditt og datt... jeg lukka ørene og holdt kjeft jeg... Sånnt gidder jeg ikke å høre på..

 

Svangerskap er ingen sykdom, men en tilstand.

 

lev som normalt og vær lykkelig!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest eelis+spire

Hadde jeg ikke funnet BIM-siden, hadde jeg aldri fått høre at jeg ikke burde spise det og det. Legen min sa "Ikke drikk alkohol", og den er grei, det klarte jeg å tenke meg til selv. Ellers har jeg fått høre fra mamma, min søster som nettopp har født en frisk jente, legen min osv. at jeg kan spise det jeg vil, i moderate mengder. Og det gjør jeg. Selvfølgelig ble jeg nesten hengt da jeg sa det på et av forumene her ;-))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I forrige graviditet tenkte jeg akkurat som de fleste andre her. Jeg visste ingenting på forhånd om hva man burde være forsiktig med, så jeg syntes det var utrolig hysterisk å ikke skulle spise ditt og datt pga. noen skarve bakterier. Men så ble jeg kjent med ei som har ei multihandicappet datter. Hun hadde fått listeriainfeksjon under svangerskapet og det var direkte årsak til fosterskader som hadde begrenset hennes datters liv kraftig. Da forsto jeg at jeg kanskje kunne klare meg uten spekemat og gode oster i akkurat de ni månedene jeg gikk gravid. Nå følger jeg mattilsynets anbefalinger så godt jeg kan. Jeg har spist spekeskinke én gang, men visste da at den hadde vært dypfryst først (noe som minsker risikoen for toxoplasmose) Dette skriver jeg ikke for å skremme, men det er faktisk realiteten. Man er ikke gravid så store deler av livet, så jeg ser ikke på det som noe stort offer. Man skal ikke bli hysterisk (spist er spist), men det man vet er høyrisikomat kan man fint klare seg uten.

 

http://matportalen.no/Matportalen/artikler/2004/3/skadelige_bakterier_og_parasitter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...