Gå til innhold

Dagsrytme


Itsrejk

Anbefalte innlegg

Ser ut til at småtten holder på å lage seg en rytme når det gjelder dupper på dagen nå, i hvert fall første dupp. De siste dagene har han sovet til omtrent ni om morgenen, og rundt halv elleve viser han tegn til å være trøtt. Da tar jeg på ham lua (for det er ikke så moro, synes han, så det er greit å få unna), og gir ham litt mat. Så legger jeg ham i balkongvogna ca elleve, og han sovner stort sett av seg selv mens vogna står i ro. (Hurra! Storebror måtte alltid vugges.) Så sover han et par timer, kanskje mer. Litt mer tilfeldig når neste langdupp blir, ser jeg. Men stort sett har han to langdupper, og kanskje en kortdupp på kvelden, før han tar natta rundt halv ni - ni.

 

Hva med dere? Har babyene begynt å være mer forutsigbare når det gjelder soving?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, litt rutine har det blitt. Her sover knøttet ofte fra halv 9 til halv 10 og fra halv12/12 til 3 tiden.

 

Det er litt vanskeligere på ettermiddagen/kvelden men prøver å få han til å sove bittelitt rundt halv 5 før det er senga i 7 tiden

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her står vi opp halv sju, og første dupp på balkongen i vognbagen (må vugges) fra halv ni til tolv-ett eller lenger. Evt. soving på trilletur i to-tretida, og en dupp på ettermiddagen, men hun må bysses i armene til hun sovner både da, og når hun legges for kvelden i sju-åtte-tida. Hun skriker seg hysterisk og overtrøtt når hun legges alene for å sove, og finner sjelden roen uten byssing i armkroken med smokk. (vi har bysset MYE de siste 3 mnd, for hun har generelt vært urolig). Er det noen som har tips til alternative metoder for å få henne til å sovne, eller kan det være at det bare er for tidlig, og hun ennå trenger nærhet og trygghet? Hjelper ikke å sitte ved siden av, holde i handa, eller putte inn smokken, blir bare med oppkavet. Har skjedd 2-3 ganger at hun har pludret, småklaget før hun sovnet av seg selv. Vanskelig å finne riktig tidspunkt for legging også!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det ikke så veldig fast. Men hun har begynt å våkne litt tidligere, ca 9:30-10. Så er det dupp på formiddag og ettermiddag, men kl varierer. Kan også ta langdupp på kvelden. Er veldig misunnelig på dere som har babyer som sovner så tidlig! Her er vi super-fornøyd hvis hun tar kvelden kl 23. Håpet det skulle forskyve seg når hun våknet før, men virker som hun bare er mer våken -eller tar lengere dupper isteden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mini er ganske så forutsigbar på dagen, det har han vært lenge nå. Vi står som regel opp mellom 9 og 10. Han vil nesten uten unntak ha mat akkurat under frokostquiz på tv2, så det er like før jeg knuser tv'n. (Husker jo ALDRI å hente fjernkontrollen før vi rigger oss til sånn at jeg kan slå av eller skifte kanal...). Så er det litt våkentid, og ca halv tolv putter jeg ham i vogna. Da kan jeg forsåvid bare plassere vogna på trappa så sover han, men jeg prøver å benytte anledningen til litt gratis trim og rusle en tur.

Da sover han minst til klokka to, som regel må jeg vekke ham for å hente søster i bhg.

 

På ettermiddagen er det litt mer tilfeldig enda. Noen dager går vi ettermiddagstur så han sover lenge, andre dager sover han en dupp i bilstolen på butikken e.l., enkelte dager blir det bare smådupping på fanget... Vi prøver oss på stadig tidligere legging på kveldene, i kveld sovnet han halv ti (la seg rundt midnatt i starten). Merker at det begynner å gå seg til med det meste nå. Eller som bestemora sier - "hanj e no kommen seg godtj, ja, glunten"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Her våkner mini i 7 tia. da spiser vi og leker etterpå. Så er det en liten dupp mellom halv 9- halv 10. Så spiser vi gjerne litt til og tar en trille tur. Da kan han sove til 13 tia. Hvis vi ikke triller da, må vi trille i 12 tia, da sover han ca til 15. På etterniddagen blir det så som så med soving. men han blir som regel trøtt en times tid etter han har spist, så sove må lille gjøre.

 

Vi legger han i halv 8 tia. Da er han så trøtt at han nesten ikke klarer å spise siste måltid. Vi har nettopp begynt med det, men nå er det umulig å holde han våken lenger...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, rutinene kommer seg nå. Det er veldig forskjellig fra når han våkner om morgenen, men ellers er det 2-3 lange dupper på ca. 2,5 timer i løpet av dagen. Vi legger han mellom 19-20. På dagen sover han i vogna si ute, og det er deilig man kan gjøre husarbeid eller spille litt høy musikk igjen. Som regel trenger jeg ikke trille/vugge han i søvn. Han pleier å sovne i det sekundet han har fått på fleecedressen sin og blir lagt i vogna. Noen ganger må jeg trille en liten tur før han sovner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mi lille prinsesse våkner i halv 10 tida, men sovner raskt på puppen igjen. Da får jeg meg noen ekstra timer på puta :)

Så vekker jeg henne rundt 12.30-13.00. Da steller vi og gjør oss klar til ny runde med mating. Sovner igjen rundt 16.00, og kan sove til 20.00. Deretter steller vi henne for natten og ho får mat. Etter dette måltidet har hun seg gjerne 30 min der hun smiler og prater litt, så vil ho ha mer mat for deretter å sovne igjen, rundt 23, senest 24 :)

 

Skal også sies at ho er prematur (født i uke 34+5), og sover gjerne mer enn "normalt" :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

klarinetta 83

Har ikke noe super råd akkurat men kan fortelle hva som får min til å sovne. Han har vært helt hysterisk når jeg har lagt han. Men så begynte jeg å stryke han sakte i pannen og bakover. Dette er tydeligvis veldig beroligende for han og han roer seg veldig fort og da klarer han å finne søvnen selv.. Jeg legger hånden over øynene også sånn at han lukker de. Kan hende din også synes det er behagelig..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Her sover bolla til alt mellom 5 og 7.. :P Skulle gjerne hatt ham til å sove lenger i senga, men det er komplett umulig! Det blir til at jeg må stå opp med ham og legge ham i vogga i stua (og da er jeg så våken at jeg ikke får sove igjen) Der sover han max en time til og så er det morgen for alvor.

 

Deretter er det som regel en lang dupp på formiddagen. 2-3 timer mellom 11 og 14 en gang. Kan som regel bare legge ham ut i vogna uten å vugge/trille. Så sover han som regel en liten dupp til på ettermiddagen før han legger seg kl 19. Da er han så trøtt at han er helt forbi..

 

Deilig å få litt rutiner, men skulle gjerne få sovet litt lenger om morgenen! Jeg legger meg kl 20 på kvelden for å få nok timer søvn selv. Han har nemlig det lengste strekket med søvn fra 19-01.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...