Gå til innhold

Hei. Ang. separasjon??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har nå sendt inn papirene, men jeg bor her ennå. Lurte på en ting og det er hvordan i verden deler man ett hjem i 2 når vi leier huset. Tenker da på alt innvendig av kjøleskap, komfyr og diverse. det som det kun er 1 ting av?? Jeg kjøpte bla.et servise fra firkløveren til 12 pers. for 12000,- av egne penger for mange år siden, og som jeg ønsker å ta med meg. Men mannen min ønsker at det er her og at jeg kan hente det dersom jeg trenger det.Må sies at vi har holdt ut i 18 år, så det er masse ting og tang vi har skaffet oss. Og jeg har tatt opp gjeld i mitt navn, da han er midlertidig ufør. Så der har jeg ca.70000,- hvordan gjør vi det. Masse spørsmål her, men håper noen vet.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan være vanskelig sånnt her var det også jeg som måtte ta opp det som var av gjeld da han ikke fikk lån.

Men er jo sånn at det man hadde før man giftet seg, altså det hver og en av dere eide og ok med inn i ekteskapet. samt gjeld før ekteskap skal dere ha med dere ut igjen.

Resten skal deles.

Hos oss kunne jo ikke han betale ut noen gjeld fordi han var arbeidsløs når det til slutt ble at vi gikk vær vår vei. (var mye at han syntes det var greit at jeg forsørget han og ikke gadd å søke jobber, ikke møtte opp på intervjuer. Ikke gjorde husarbeid og ikke tok seg av barna på slutten som gjorde at jeg ikke orka mer.)

Vi gjorde det enkelt og skrev avtale på at jeg har hovedomsorg for barna, beholder all gjeld og alle verdier. Gjelda vår og verdiene våre går nogenlunde opp i opp da. Og skulle han ha verdier så måtte han ta halve gjelda også og mest sansynlig selge unna allt for å klare å betale sin del.

Det vil si det var det som ble avtalen men han fikk med seg en del ting som vi har dobbelt av og jeg ikke har brukt for. :-)

Når det gjelder serviset som du gjerne vil ha med så får du si at du minst skal ha til 6 med deg når du flytter. Om du har kjøpt de for egene penger før ekteskapet ble inngått derimot er de dine og du skal ha de.

Jeg ville foreslått at dere skriver en liste hver over hvilke ting dere gjerne vil beholde. Så kan dere gå gjennom, du får en ting på din liste han får en ting fra sin og er det noe begge har på sin liste så får dere ta diskusjoner om det til slutt.

Og blir dere ikke enige så skaff advokat til å hjelpe til.

Og selv om gjelden er i ditt navn om dere var gift når den ble ingått skal den deles. Eventuellt du får verdier som dekker opp for hans del av gjelden.

Skrevet

Hei.

Takk for svaret. da skal vi prøve å skrive en liste over ønsker, så kanskje det blir litt lettere da.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...