Anonym bruker Skrevet 4. april 2009 #1 Skrevet 4. april 2009 Kan dere fortelle litt om hvordan det er å ha barn i USA. Hva slags inntrykk har dere av barnehager og skoler? Hvor bor dere og hva er bra og hva er mindre bra? Vi er iferd med å flytte til USA og gruer meg til å forlate trygge Norge. Hadde vært fint å få kontakt med noen med erfaringer fra USA!
shari_z Skrevet 5. april 2009 #2 Skrevet 5. april 2009 Hvor i USA, da? Det er et ganske stort land, og forskjellene er store fra stedet til stedet, og i byen vs. ut på landet. Synes skolene er mer krevende, særlig på barneskolen, enn i Norge. Har også inntrykk av at skolene her ligger ca 1 år bak i forhold til der borte (altså, min datter som går på 2. trinn her i Norge hadde havnet på 1. trinn der borte for å lære det samme - og språk er ikke problemet da hun er tospråkelig). Har selv ingen erfaring med barnehager der borte, men har inntrykk av de her er bedre. Barn får være barn i Norge, men i USA så skal de være små voksne. Har hørt om barnehager (preschools) som har *hjemmelekser* til 4-åringene! Det som jeg synes er bra er at høflighet er svært viktig, og barn lærer å respektere voksne tidlig. De er strengere på skolene med tanke på hvordan kle på seg og slike. Skal dere flytte permanent, eller noen år? Mitt forslag er å ta det som en mulighet å lære en ny kultur som de fleste ikke får muligheten til. Man hører mye rart om USA, og mye dårlig, men skal si at jeg er oppvokst der og er ganske så glad i landet og følte at alt ble gjort galt i Norge - helt til jeg ble vant til kulturen her. Jeg synes barn i Norge har det flott, men barn i USA, som aldri har erfart livet i Norge, vet ikke noe annet og også har det flott. Det er alltid gode og dårlige sider til begge landene, men prøv å fokusere på det som er bra for deg og din familie når dere kommer dit. Selv er jeg glad at mine barn får vokse opp i Norge, men samtidig lei for at de går glipp av barndommen i USA, for det er annerledes og kan være like bra på sin måte. Lykke til!
Anonym bruker Skrevet 6. april 2009 #3 Skrevet 6. april 2009 Hei shari_z Jeg svarte deg med postmelding. Måtte sende to deler fordi jeg ikke fikk sendt den som en hel melding av en eller annen grunn. Takk for svar!
Anonym bruker Skrevet 7. april 2009 #4 Skrevet 7. april 2009 Annerledes! Har hatt barnet mitt i barnehage (en som har rykte på seg for å være en kvalitetsbarnehage), og jeg er ikke imponert. Kommer til å flytte barnet mitt over i Montessori når hun omsider får plass i sommer. Hva jeg ikke er fornøyd med er maten - de får gjerne muffins til frokost, pizza, pølser, chicken nuggets, kjøttpudding o.l til lunch (med litt oppskåret frukt eller grønnsaker, og melk slik at det blir 'sunt'), en mariekjeks, saltstenger, ol som dessert etter lunchen, og som mellommåltid på ettermiddagen kan det være oppskårede bananer, cookie, riskaker, o.l. De er så og si aldri ute. Enten er det for kaldt (alt under 18 grader er for kaldt..), ellers regner det eller det er fare for regn.. Har det regnet kvelden før og det er vått på bakken går de ikke ut... På en avdeling for de litt eldre barna starter de dagen med å se film. Jeg ser en haug med unger sitte å stirre på en skjerm HVER dag når jeg leverer min lille pode klokken åtte... De skjønte heller ikke poenget med tilvenning i barnehagen, og insisterte på at løsningen på at barnet mitt gråt var at hun måtte være lengre dager i barnehagen... I tillegg kan jeg nevne at det er vanlig med 18 barn pr voksen etter 18 måneder... Har vært veldig frustrert over disse kulturelle forskjellene. Heldigvis har vi funnet en løsning som passer oss hva gjelder maten hun får (har med matpakke) , hun er der halv dag slik at hun får vært ute med meg på ettermiddagen og de på avdelingen til min datter ser heldigvis ikke på tv da de er alt for små. Damene som jobber der er også veldig hyggelige, det er ikke det det står på. Bare kultur. Vi skal uansett skifte barnehage snart da Montessori er mer i tråd med hva vi tror på. Skoler vet jeg mindre om, men vet at kvaliteten kan variere. Hør med andre før du bestemmer deg for skole er mitt råd. Ellers er amerikanere generelt veldig hyggelige, men det er vanskelig å bli venner med dem. De fleste i vår vennekrets er folk med ulik kulturell bakgrunn, halvt amerikanere, osv. Kundeservicen er helt fantastisk, og det er et svææært komfortabelt land å bo i. Det meste går på skinner her nede, og man trenger ikke anstrenge seg nevneverdig. Synes forresten også at det kan være tøft at amerikanere er såpass lite interessert i andre kulturer, med andre ord i landet der man kommer fra. De spør gjerne om hvor man kommer fra, men det stopper der. Lykke til!
Anonym bruker Skrevet 7. april 2009 #5 Skrevet 7. april 2009 Rettelse, 9 barn pr voksen og dermed atten med to voksne på de aller fleste avdeligner. Noe annet ville ha vært enda større galskap
Anonym bruker Skrevet 7. april 2009 #6 Skrevet 7. april 2009 Det er det verste jeg har hørt!!! Begynner dagen med TV, muffins til frokost etc. Det er jo galskap. Hvordan kan de forsvare det med all den overvektsproblematikken som er i USA? Takk for råd. Nå vet jeg iallefall at jeg skal forhøre meg nøye om hva barna spiser etc. Viss ikke blir det hjemmeskole:-) Takk for svar!
Tokatter_USA Skrevet 10. april 2009 #7 Skrevet 10. april 2009 Vi bor i Iowa og har en 4-åring i Montessori-barnehage. Vi er stort sett fornøyd, selv om det er 16 barn på to voksne. Vi sender med matpakke, og snacksene de får i barnehagen er forholdsvis sunne. De er ikke nok ute, men det er lærerne klar over. Det er ganske enkelt ikke noe å gjøre ute. Barnehagen er nemlig i en kirke, et nydelig rom med høyt tak og godt lys, men de har ikke fått lov til å sette opp gjerder eller lekeapparater. Derfor er det en midlertidig løsning, og de ser etter et nytt lokale. Barna ser IKKE på TV, men det er vel Montessori-tankegangen som gjør seg gjeldende her uansett. Det er en Steiner-barnehage (Waldorf) i byen, og der er barna ute minst to timer hver dag, uansett vær (nesten iallfall. Kulderekorden i vinter var -36°C). Vi ville nok sendt Snups dit om den eksisterte da hun begynte som 3-åring. Nå er hun blitt vant til Montessori, vennene sine og lærerne. Ellers må jeg si at USA er veldig stort, og det kommer helt an på hvor du skal, om det er storby, liten by, bondeland, hvilken stat, og hvilken barnehage og skole!
Tokatter_USA Skrevet 10. april 2009 #8 Skrevet 10. april 2009 Jeg har forresten ikke den erfaringen at det er vanskelig å få venner i Amerika. Jeg er enig i at amerikanere flest (veldig generalisert) er hyggelige,og det er også derfor ganske lett å få venner. Folk er stort sett veldig interessert i hvor jeg er fra, ikke bare landet, men hvor i landet. Det har noe med at jeg bor i et område med mange amerikanere av norsk avstamning, og også med høy utdannelse. Jeg vet at dette siste ikke er typisk for den jevne amerikaner, men poenget mitt er at det er vanskelig å generalisere, og at det kommer an på hvor du bor.
shari_z Skrevet 10. april 2009 #9 Skrevet 10. april 2009 Hei HI Jeg har også svart deg på pm. Ser at du har fått flere andre svar, bra å få andre synspunkter. En ting med å være ute: amerikanere er ikke ute som nordmenn er. Sånn er det bare. Er man derfra, så er det normalt. Det finnes hundrevis med "state parks" og nasjonalparker med mye å gjøre ute, men de blir lite brukt. Jeg var overrasket over hvor mye tid nordmenn er ute - på tur i byen, på fjellet, på hytta, osv. Det synes jeg var fantastisk (var hestejente hjemme og vant til å være ute selv), men likevel uvant. Husker da jeg flyttet til Drammen og fikk meg en hund på fór, at eieren ville jeg skulle møtte opp for brukstrening hver uke, uansett vær. Ble helt sjokkert jeg, og det var første gang jeg hørte uttrykket "det finnes ikke dårlig vær, bare dårlig klær". Vel, jeg hadde ikke passende klær til å være ute i regnvær, så måtte kjøpe inn. Kan ikke huske å ha sett sånn hjemme, selv om jeg vet det må finnes, og er helt sikkert på at de aller aller fleste voksne hjemme ikke eier regntøy og/eller fritidsbukser. For meg, så var kultursjokken omvendt - til det jeg mener er positivt. Men som sagt, det er mange steder man gå være ute i USA. Og jeg ville brukt god tid på å undersøke preschool'ene og skolene der borte. Nå vet jeg ikke hvor mye dere kan bestemme hvor dere skal bo, men det er noe å tenke på. Akkurat i den byen jeg er oppvokst i (en ganske stor by, men som var veldig liten og ut på landet da jeg var liten), er skolene blant de beste i USA. Men i den mye større byen like sør for oss, så er skolene mye dårligere. Det finnes også dagmammaer, og de med "in-home daycare", som jeg tror må være liknende familiebarnehage. Og kanskje det er mulighet for deg å være hjemme litt? Ikke vet jeg hvordan deres økonomisk situasjonen blir, men det er noe å tenke på. Og husk også på at ferie i USA er kjempedårlig i forhold til Norge (2-3 uker de første årene man jobber) - som er en annen grunn til at vi blir her i Norge. Jeg håper at dere liker dere i USA. :-) God Påske! (som forøvrig er bare søndag, 1. påskedag i USA - deilig med langferie her i Norge.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå