bønni Skrevet 4. april 2009 #1 Skrevet 4. april 2009 Jeg har omsider tatt brystpumpa fatt og prøver å øke melkeproduksjonen. (Har delammet siden slutten av januar, men om jeg ikke får fart på produksjonen nå så tror jeg nok morsmelka snart er en saga blott her - så et hederlig forsøk til er det verdt). Synes det er så rart - det kommer ofte bare én melkestråle - innimellom noen flere, men som regel bare en. Det tar jo sin tid får'n si. Men det ser ut som det virker littegrann, men mye er det ikke foreløpig. Er det vanlig med mange melkestråler? Er jeg tett liksom?? Hehe.
ipeggy Skrevet 4. april 2009 #2 Skrevet 4. april 2009 Her varierer det veldig. Noen ganger kan jeg sitte og pumpe i en halv evighet fordi det bare kommer én stråle av gangen, andre ganger er puppen tom etter fem minutter. Da har det gjerne vært 5-6 stråler samtidig. Men det har vel egentlig bare skjedd når jeg har hatt melkespreng. Om ikke puppen er hard eller du kjenner noe spreng eller smerte, så er du nok ikke tett. Det vil sikkert komme flere stråler dersom du klarer å få opp melkeprodukjonen. Lykke til!
siggie Skrevet 4. april 2009 #3 Skrevet 4. april 2009 Sjekk denne siden; http://www.ammehjelpen.no/ , og eventuelt ring ammehjelpen i ditt fylke eller hjemsted? Jeg hadde samme probleme i venstre pupp. Kom bare en eller to tynne stråler i den og mange i høyrepuppen. Pumpa 30-50 ml i venstre og 250 i høyre. Var da redd jeg begynte å miste melka og at en mista i det ene brystet først eller no. Ringte ammehjelpen og hu jeg snakka med da sa at melkegangene i venstre kanskje kunne være tette og gav meg masse gode råd ang. det. Det var blant annet å holde puppen varm, massere den og dusj den i varmt vann i dusjen mens du masserer den. Legg en varm vaskeklut over den osv.. De samme rådene fant jeg på ammehjelpen sine sider og Lykke til!
bønni Skrevet 5. april 2009 Forfatter #4 Skrevet 5. april 2009 Neida, ikke noe sprengt og hard pupp, her går det treigt... men jeg holder på en noen dager til - får låne en pumpe til i morgen, dobbeltpumping skal være effektivt har jeg hørt :-D Det kjedeligste er jo å vaske og koke delene ørten ganger i døgnet. 250 ml fra en pupp er jo en vakker drøm... det er vel døgn-maximum for meg enn så lenge. Godt det finnes mme, haha!
...♥... Skrevet 5. april 2009 #5 Skrevet 5. april 2009 Et tips er å bruke nesespray (syntocinon) noen minutter før du pumper deg. Jeg fikk som regel ut 20-30 ml til sammen fra begge puppene, men så begynte jeg å bruke nesesprayen, og nå får jeg ut ca 125 ml hver gang! Er verdt et forsøk hvertfall:)
Alle gode ting er 3:) Skrevet 7. april 2009 #6 Skrevet 7. april 2009 Må man ha resept for slik nesespray?
Makko med to små gutter Skrevet 8. april 2009 #7 Skrevet 8. april 2009 Du må ha resept, men jeg fikk den uten å ha hatt legetime.... Det kan være du har bedre effekt av en annen pumpe. Jeg byttet pumpe å gikk fra å bruke 45min til 10min (ok nå har jeg en dobelt pumpe) og økte fra rundt 100-120ml til 250ml på bare noen dager. -Fikk tak i min billig, men hadde jeg måtte ut 2000kr hadde jeg nok kjøpt den likevel når jeg veit det jeg veit i dag. -jeg pumper i hverdagen 1-2ganger pr dag (pga jobb, og problemer med tette melkekanaler). -Veit både babyshop og endel apotek leier ut, det går jo ann å prøve en ukes tid? Det at det bare kommer en stråle trenger ikke å bety at du har tette melkekanaler. Jeg sliter endel med det, men det virker ikke som det er noen korrelesjon på når det kommer mange stråler og ikke...
bønni Skrevet 8. april 2009 Forfatter #8 Skrevet 8. april 2009 Takk for svar! Jeg bruker nesespray og tror jeg har god effekt av den. Det virker som det øker litt, men det går langsomt. Men jeg har tid til å holde på litt. Får låne en pumpe til i dag, så da kan jeg dobbeltpumpe med to manuelle. Hva slags pumper har du erfaring med makko? Jeg bruker avent manuellpumpe. Ja, jeg burde jo ha sjekket muligheter for å leie - men nå blir det påske, jeg får holde på som jeg stevner fram til hverdagen igjen. Jeg ser det kommer litt fler stråler innimellom nå, det er jo lovende. Men det er ingen store mengder ennå, rekorden var i dag morges med 100 ml til sammen på begge pupper. Men nå som jeg pumper så flittig så får jo gutten i det minste i seg en del morsmelk i løpet av døgnet, det er jo fint :-)
siggie Skrevet 11. april 2009 #9 Skrevet 11. april 2009 Hva heter den nesesprayen? Spør jeg bare legen om den eller hva? God påske til dere alle!! c",)
www.karibienshule.blogg.no Skrevet 11. april 2009 #10 Skrevet 11. april 2009 Hei, Jeg økte sinnsykt etter å ha: - først ammet jeg mini på en pupp som vanlig. - så pumpet jeg den andre, og fikk ca 100 ml. - plutselig ville hun ha mer, og fikk da den puppen hun spiste av 10 min tidligere. - kjente det kom mer i den jeg hadde pumpet "tom", og satte pumpa på plass igjen mens hun spiste. Da kom det jammen meg lett 100 ml til! Altså, så kom det dobbelt så mye når mini spiste av den puppen jeg ikke pumpet...litt vanskelig å få til, men få litt hjelp til å plassere baby og pumpe:) er jo logisk at det kommer mer melk når en baby dier enn når man pumper med en plastdings egentlig:D og spis og drikk nok!!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå