Romeren Skrevet 4. april 2009 #1 Skrevet 4. april 2009 Hva mener dere om alkohol under svangerskapet?? (Og da mener jeg ikke en flaske vin, men et glass i ny og ne?) Selv drikker jeg lite, men tar et par slurker når jeg har lyst. Drikker aldri så mye at jeg merker antydning til at jeg blir pusset, men det virker som mange gravide er nærmest fanatiske på dette punktet...?? Stemmer det?
Mamma_til_isabella Skrevet 4. april 2009 #2 Skrevet 4. april 2009 Jeg velger å ikke drikke noe som inneholder alkohol når jeg er gravid.Man skal jo holde seg unna det!
maipiken Skrevet 4. april 2009 #3 Skrevet 4. april 2009 ja, da er jeg fanatisk... kommer ikke på tale.... det er slik at jeg heller sier til folk at jeg er gravid tidlig enn at jeg drikker litt... Hadde aldri klart å få ned en slurk alkohol.. hadde aldri hatt samvittighet til det.. men jeg drakk litt forrige svangerskap før jeg visste at jeg var gravid..vi prøvde på å få barn, men hadde ikke befrektet graviditet.. syns det var fælt i ettertid jeg..skjønner heller ikke vitsen med å drikke alkohol nå? jeg har ikke behov for å bli brisen en så liten periode av hele mitt liv... kaffe smaker py og det for jeg heller ikke ned... men alle er forskjellige..
maipiken Skrevet 4. april 2009 #4 Skrevet 4. april 2009 las litt feil.. du blir ikke brisen.. men hvorfor drikke alkohol som er skadelig hvis du drikker bare bittelittelitt? kan jo heller drikke alk fri da.. eller?
Romeren Skrevet 4. april 2009 Forfatter #5 Skrevet 4. april 2009 Fordi jeg liker smaken..? Og litt fordi jeg bor i Italia, kanskje... (De er mer avslappete på det her..) Ellers litt fordi jeg av og til ikke gidder så mye spørsmål om hvorfor jeg ikke drikker, og da synes jeg det er enklere å kjøpe en liten øl og heller skyve resten over til kjæresten min etter et par slurker. Men alle er forskjellige! : ) Jeg var bare nysgjerrig, jeg. Håper uansett at det går bra med oss alle og spirene våre!! Lykke til!
Mamma_til_isabella Skrevet 4. april 2009 #6 Skrevet 4. april 2009 Hvordan påvirker alkohol fosteret? Når du drikker vin, øl eller brennevin, suges alkoholen raskt opp i blodet og fraktes til de ulike organene i kroppen. Når du er gravid, går alkoholen ufortynnet gjennom morkaken over i fosterets blodomløp. En del av alkoholen kommer også over i fostervannet som barnet drikker. Barnet vil dessuten bruke lengre tid enn mor på å bryte ned og få alkoholen ut av kroppen. Hvor mye kan du drikke? Det finnes ingen sikker grense for hvor mye alkohol barnet tåler, og selv små mengder kan være skadelig. Derfor anbefaler vi at gravide er på den sikre siden – og ikke drikker noe alkohol under svangerskapet. Du bør også tenke gjennom alkoholvanene dine hvis du planlegger å bli gravid. Hvilke skader kan barnet få? Alle celler og organer kan bli påvirket når fosteret utsettes for alkohol. Hjernen er spesielt sårbar fordi den utvikles helt fram til fødselen. Selv små mengder alkohol kan forsinke utviklingen av hjernen, nervesystemet og andre organer. Når alkoholforbruket øker, kan også skadene bli mer alvorlige. Jeg vil iallefall ikke utsette barnet mitt for noe av det! Er man gravid har man ikke bare seg selv og tenke på lengre!
Gjest Skrevet 4. april 2009 #7 Skrevet 4. april 2009 Jeg er enig med Charlotte m/prinsesse i magen jeg. Skal ikk svelge en dråpe alkohol når jeg blir gravid, og skal heller ikke røyke, sånn er det bare for min del. til det beste for barnet og meg selv.
Kongeørna Skrevet 4. april 2009 #8 Skrevet 4. april 2009 Jeg nyter gjerne et halvt glass vin en gang i mellom! I følge min lege skader det slett ikke, tvert i mot. Det som gjør mor glad er bra for barnet (snakker fortsatt om et halvt glass). Er kjempestolt over at jeg ikke røyker (lenger). Tror det er langt værre. To leger har sagt til meg at mor ikke skal drikke så hun kjenner rus, men at et halvt glass vin slett ikke skader. Så lenge dette stemmer med hva jeg føler at er riktig, forholder jeg meg til det.
Gunn og Gutta Skrevet 4. april 2009 #9 Skrevet 4. april 2009 Jeg drikker ikke alkohol for å kose meg, liker ikke vin jeg da, så jeg smaker ikke alkohol når jeg er gravid, men tar meg gjerne en fest med øl og sprit etterpå:-)
Mamma_til_isabella Skrevet 4. april 2009 #10 Skrevet 4. april 2009 Er forsket på nå at alkohol er verre enn heroin for fosteret!!!! http://www.dinside.no/395594/alkohol-verre-enn-heroin-for-fosteret Om man ikke klarer å holde seg unna alkohol i de 9 mnd man går gravid skjønner jeg ikke hvorfor man blir gravid heller! Hvem ville vel gitt sin lille baby alkohol.....Blir det samme ettersom alkohol går over i fostervannet!! Syntes det er kjempe rart legen din sider det ikke skader!
satser & vesla Skrevet 5. april 2009 #11 Skrevet 5. april 2009 Trist at dette her er et tema. Burde være selfølge at alt alkohol burde unngås under gravidteten. Jeg er lærer og har jobbet med bla alkoholskadde barn, det er bare så trist trist trist å se hva de sliter med av bla syndromskader, konsentrasjon, sinne og adferdsforstyrrelse. De kjemper et kamp med seg selv for å fungere i samfunnet. Noe som kunne ha vært unngått hvis mor ikke drakk. Når det gjelder mengde tror jeg følsomheten varierer fra foster til foster. Jeg rører ikke alkohol under svangerskapet, jeg har sett konsekvensene. Noen er kanskje heldig og slipper skadene. Bedre føre var, vi har ikke vondt av å holde ut 9 mnd. Tenk slik: vil du ha gitt et halv tåteflaske med vin/øl til babyen din?
SuperSizeMe Skrevet 5. april 2009 #12 Skrevet 5. april 2009 Forskning viser at alkohol er mykje skadelegare for fosteret enn tidlegare antatt! SPESIELT tidleg i svangerskapet. Kvart år vert det født mange barn med alkoholskader, så korleis mødre kan utsette borna sine for slike skader skjønner eg bare ikkje...
Mamsen og litjen + lillebror Skrevet 5. april 2009 #13 Skrevet 5. april 2009 Jeg tenker at folk får gjøre som de selv ønsker, men jeg personlig hadde aldri klart å rørt hverken alkohol eller røyk i svangerskapet. Jeg er veldig glad i å kose meg med et glass rødvin og en røyk på terassen i helgene, men jeg har absolutt ingen problem med å slutte for en periode i livet.
EnJente_m_2Jenter Skrevet 5. april 2009 #14 Skrevet 5. april 2009 Holder meg helt unna, samtidig som jeg personlig ikke tror at et glass kan skade, men som sagt, jeg holder meg helt unna ! Når det er sagt, lurer jeg på hvor mange som røyker, som "sier" de har sluttet, men alikevel tar seg en liten sigg når kvelden har senket seg...tror ikke det er rent få nemlig ! Helt annen debatt så klart, men det er en ting jeg ofte tenker på, tror ikke litt på at alle klarer å stumpe røyken sånn pang !
lykkeliten* Skrevet 5. april 2009 #15 Skrevet 5. april 2009 Altså, jeg holder meg helt unna, men vet om mange som tar seg ett glass sånn i ny og ne... For min del får jo folk gjøre som de føler for, og skal ikke legge meg oppi det. Men skal ærlig innrømme at jeg løfter litt på øyenbryna når jeg ser ei som er gravid fyller oppi glass etter glass med vin! det syns jeg er litt unødvendig kanskje Men som sagt, man gjør jo selv som man føler for
☆H E L ønskersåveldig☆ Skrevet 5. april 2009 #16 Skrevet 5. april 2009 noen kan drikke masse under et svangerskap.. mens noen ikke kan drikke noe.. hvor mye hver morkake takler er forskjellig fra dame til dame og sv.skap til sv.skap.. derfor anbefaler de og holde seg helt borte.. Visst du må drikke kan du ikke drikke alkoholfritt.. Tipper du ikke sitter me den holdningen der visst barnet ditt får skade av det eller du mister babyen... Når man er gravid er ikke kroppen din.. det er babyen sin. man må gjøre det som er best for barnet til en hver tid.. dette er noe gravide bør fatte. vi som velger og bære fram babyen.. ikke babyen som velger og bli bært fram. det er i allefall min holdning.
Bare blåbær Skrevet 5. april 2009 #17 Skrevet 5. april 2009 Jeg mener at en skal holde seg unna alkohol i svangerskapet. Men jeg er heller ikke hysterisk som dømmer folk som tar seg en slurk eller 2 en gang i blandt. Og da mener jeg en slurk ikke flere glass. Tror nok ingen foster får alkoholskade av sånne små mengder. Det kan de nok desverre få av litt større mengde, og daglig inntak. men det blir anbefalt 0 alkohol i svangerskapet, så jeg holder meg til det:) Så jeg dømmer ihvertfall ikke Hi selv om du tar deg et par slurker i ny og ne. Men i et slikt forum med hormonbomber, bør en ikke skrive så mye som ikke er etter "oppskriften" da enkelte faktisk er hysteriske. Og da snakker jeg ikke bare om alkohol, men om mat f.eks.
Romeren Skrevet 5. april 2009 Forfatter #18 Skrevet 5. april 2009 Ja, det tror jeg også.. I slike tråder svarer helst de som har svært sterke meninger om saken, og dermed får man jo de svarene man fortjener. Når det er sagt, så er ikke de alkoholmengdene jeg får i meg stort større enn hva jeg ville fått om jeg hadde drukket et glass surmelk.. Nå vet jeg (håper iallefall) at ikke diskusjonen som har foregått her ikke dreier seg om mitt alkoholinntak, men for de som eventuelt er bekymret på vegne av mitt barns framtid på grunn av min oppførsel kan jeg betryggende si at jeg er svært forsiktig med meg selv og tenker like mye på mitt barns framtid og helse som alle andre her inne! ; ) Lykke til videre, igjen!
Kongeørna Skrevet 5. april 2009 #19 Skrevet 5. april 2009 Til charlotte Les hele, da. Og ikke bare overskriften. HØY PROMILLE ER SKADELIG. Det nevnes FEM glass og mer. Dette er ikke ny forskning, dette har vi visst lenge. Får skylde på hormonene dine....
Mamma_til_isabella Skrevet 6. april 2009 #20 Skrevet 6. april 2009 Det er nettopp det de ikke vet om du hadde lest hele selv! Jeg velger iallefall å ikke utsette min baby for alkohol! Både dyreforsøk og undersøkelser av mennesker viser at også litt alkohol kan være skadelig. Men noen av fosterets celler er mest sårbare i visse tidsrom, så man kan ha litt flaks og uflaks. Det viktigste er uansett: hvorfor utsette seg for risikoen, spør Alvik. Min drikk med god samvittighet siden det er det du tydeligvis vil jeg skal fortelle deg;)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå