Anonym bruker Skrevet 4. april 2009 #1 Skrevet 4. april 2009 http://www.aftenposten.no/nyheter/uriks/article3015625.ece Er islam en så god relgion eller er det tradisjoner som gjør at sånt skjer? men, jeg kjenner en ung muslimsk jente som er blitt gravid uten for ekteskap, dog med gutten foreldrene har bestemt at hun skal gifte seg med, med de har jo ikke lov å ha kontakt. De skulle egentlig ha giftet seg da de var 16 men det ble utsatt, jenta måtte bli en bedre/ordentlig muslim. nå er hun 17 år og gravid i 7 mnd og aner ikke hva hun skal gjøre. selv her i Norgen er hun redd for hva som skal skje, hun frykter for livet sitt. og barnet hun venter. hun må jo bære frem barnet siden det er for sent å ta abort. Hvordan kan en famile ikke ta i mot hennes lille barn? støtte opp datteren sin som har kommet i dette "uføret"? nå ser jeg veldig svart hvitt så noen som kjenner forholdene bedre enn meg rop ut. hun sa til meg at det er helt vanlig at jenter blir giftet bort da de er 16 selv om de bor i Norge. at de fleste blir tvunget til å bruke hodeplagg, sminke er ikke lov, men de fleste sminker seg ute og fjerner det før de går hjem? er virkelig muslimske jenter så undertykt som min bekjnte vil ha det til ? Jeg er på noen måte ikke rasistisk, men jeg er opprørt over min ung vennindes stvasjon, for meg fikk hun det til å virke som de muslimske her i oslo hadde sine egene lover og regler uten for de Norske.
Anonym bruker Skrevet 4. april 2009 #2 Skrevet 4. april 2009 Det er trist hvordan noen mangler medmenneskelighet. Jeg tror ikke dette er knyttet opp til noen bestemt religion. Gud skal vite at vi i kristendommensnavn har gjort mange feil i forhold til unge kvinners rettigheter over egen kropp. Det at vi har gjort feil i Gudsnavn betyr derimot ikke at andre skal få fortsette å gjøre det. Det er viktig at vi tar et oppgjør med gamle verdier, slik at vi kan ta med oss det beste i de og forkaste det som rett og slett er umenneskelig. For noen år tilbake møtte jeg en mann som hadde to koner. Han var politisjef i et arabisk land og i dette landet ble det på tiden vi var sammen, steinet en ung kvinne fordi hun hadde blitt gravid med en gift mann. Denne politisjefen voldtok meg på et møte vi var på. Helt forferdelig at man kan ha en slik dobbeltmoral som setter kvinnen så lavt. Jeg var bare et leketøy og kvinnen som ble stinet bare søppel. Han får leve vidre med konene sin som steller for han og hans 14 sønner (han tellte ikke døttre) Vi har en lang vei å gå. Om det er religion eller kultur kan man nesten ikke skille på, for er ikke religion bare en del av en kultur?
Anonym bruker Skrevet 4. april 2009 #3 Skrevet 4. april 2009 ja det er nok mange grusome skjebner der ute. Jeg mente ikke og mener ikke å hene ut Islam . men tenker så på min venninde/bekjent. Synes så syn på henne uansett hvordan hun gjør ting er det henne som taper. Eneste løsningen hun kan tenke seg er å rømme til en tante eller noe i utlandet som er utstøtt av familien og få babyen der. eller hunn må gi babyen fra seg. og håper at aldri dette blir oppdaget.
Miss Misantrop Skrevet 5. april 2009 #4 Skrevet 5. april 2009 Kan venninnen din klare seg alene? Jeg foreslår at du tar venninna di i hånden og oppsøker en jordmor for å snakke om saken. Kanskje kan du også lete opp en støttegruppe? Hun kan få hjelp vet du, om hun ikke reiser ut av landet. Det er mange som har blitt utstøtt av familiene sine. (Jehovasvitner har f.eks. rykte på seg for å gjøre det.) Det er vanskelig å være 17 år og gravid om man ikke også skal leve uten familien sin for alltid, men det går og det finnes avlastingshjem og støttekontakter som kan hjelpe. Kanskje kan du hjelpe henne mye? Jeg hadde ikke hatt noe mot å tatt vare på et annets barn i perioder, hvis noen trengte avlastning. Lykke til til dere begge to.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå