OneOfTheBoys Skrevet 4. april 2009 #1 Skrevet 4. april 2009 Jeg er aleneforsørger, far er ikke inne i bildet. Jeg ønsker meg avlastningshjem, men får ikke dette gjennom kommunen fordi verken jeg, eller barnet har "spesielle behov", og fordi jeg anses som en ressurssterk person. Nå vet jeg om noen som ønsker å bli avlastningshjem, og spørsmålet mitt er da om noen vet omtrent hvor mye de ville fått betalt av kommunen for dette. Jeg vet at det avhenger av en del, men hvis noen vet omtrent hva som er rimelig. Jeg er helt blank! Hvis jeg vet dette kan jeg gjerne spørre dem om de er interessert i å ordne en privat avtale. Takk for svar!
Anonym bruker Skrevet 4. april 2009 #2 Skrevet 4. april 2009 Du kan jo spørre dem, og dere kan finne en passelig sum:) Det er jo ikke noe en blir rik av, akkurat. 1000 kr helga? Jeg vet ikke hva kommunen betaler avlasterne jeg har.
Anonym bruker Skrevet 4. april 2009 #3 Skrevet 4. april 2009 Jøss, dette synes jeg var rart. Jeg har vært i akkurat samme situasjon som deg, aleneforsørger, og fikk avlastning nettopp av den grunn.. jeg hadde noen jeg ønsket som avlastningshjem hun tok seg av tulla en helg i måneden og noen timer annenhver onsdag. (Altså halvparten av hva en oppegående far hadde gjort) Jeg fikk dette i en periode på to år, etter det var det opp til meg å benytte meg av familie osv til barnepass.Det jeg skjønte ble det utbetalt rett over 2000 for det. Synes det er rart du ikke får dette, men mulig det har endret seg.. det er kjempedumt isåfall, aleneforsørgere trenger den faste fritiden ganske sårt..
Anonym bruker Skrevet 4. april 2009 #4 Skrevet 4. april 2009 Tror du kan søke om avlastning via barnevernet også. Syns også det hørtes rart ut at du ikke fikk egentlig. Her er heller ikke bf. i bildet. Men jeg har familie i nærheten som stiller opp når jeg trenger det. Ang. pris så aner jeg ikke, men snakk med dem ) Greit å ha noen man kjenner!
OneOfTheBoys Skrevet 4. april 2009 Forfatter #5 Skrevet 4. april 2009 Takk for svar! 2000,- blir litt mye å betale for en helg i måneden synes jeg. Og jeg synes også det blir feil hvis de føler at de burde velge mitt barn, hvis de kan få betalt om de gjør det gjennom kommunen. Jeg kjenner de ikke personlig, så det må være litt gjennomtenkt hvis jeg bestemmer meg for å spørre de (familie til en venn av meg). Jeg synes også det er litt rart at jeg ikke kan få avlastning hvis andre har fått det kun på grunnlag at manglende kontakt med barnefar. Jeg ser ikke på meg selv som veldig ressurssterk, dette er legens ord!
Anonym bruker Skrevet 4. april 2009 #6 Skrevet 4. april 2009 Jeg fikk det gjennom barnevernet forresten! Legen min var aldri inne i bildet, jeg ringte barnevernet og pratet med dem om det. De mente at jeg som enslig mor, uten noe som helst hjelp av barnefar, skulle ha noe fri (en fast helg i det minste) som jeg fikk "tatt meg inn". Jeg vet mange kvier seg for å gå til barnevernet, det høres jo skummelt ut, men de driver med slikt! De skal hjelpe å "lette byrden" (for å si det sånn) slik at ikke du går alene med barnet hele tiden. Ja 2000 er mye synes jeg og, om man skal betale dette selv, det er nok for at de skal kunne kjøpe inn litt som barnet skal ha hos dem. Det er også nå mulig å ha familie som avlastningshjem har jeg hørt, dette var ikke mulig før.. Jeg var også veldig nøye med hvem jenta mi skulle til, jeg hadde valgt noen som ikke var familie men en god venn av familien. Det var ikke aktuelt med noen jeg ikke visste hvem var. Vet ikke hva jeg hadde gjort den tiden uten henne, hun var en støtte for både meg og småen (8år senere giftet hun seg med min far så ble til slutt bestemor for min datter, da ble vi ihvertfall glad!
OneOfTheBoys Skrevet 5. april 2009 Forfatter #7 Skrevet 5. april 2009 Wow, for en utrolig historie da! Såå bra! ) Helsesøsteren min har snakket med barnevernet for meg tror jeg. Og med legen min. Legen min sa til meg at jeg måtte prøve å engasjere familien mer, og at de ikke hadde midler til å gi meg den muligheten, da avlastningshjem skulle være et tilbud for familier der enten forelder eller barn hadde en diagnose eller spesielle behov. Jeg kan snakke med helsesøster igjen, og spørre om jeg eventuelt kan kontakte barnevernet selv. Kanskje er de litt mer medgjørlig når jeg har en familie å foreslå selv også!
Gjest -<<- Skrevet 5. april 2009 #8 Skrevet 5. april 2009 Legen har da ingenting med dette å gjøre? Du kan godt ta kontakt med barnevernet og be om avlastning uten å involvere verken helsesøster eller lege. Men praksisen på det å gi avlastning til folk som "bare" mangler nettverk/ikke har noe hjelp med barna, er veldig varierende fra kommune til kommune.
*Bolle-i-ovnen*<3 Skrevet 5. april 2009 #10 Skrevet 5. april 2009 vi er avlastningshjem en helg pr mnd og vi får betalt ca 1300 fra fredag kl 15 til søndag kl 15 =)
Anonym bruker Skrevet 5. april 2009 #11 Skrevet 5. april 2009 Jeg har ei venninne i samme situasjon som deg, ingen barnefar som er involvert. Jeg vil absolutt kalle henne ressurssterk, og hun får også litt hjelp av familien sin. Hun har fått invilget besøkshjem til barnet sitt. Barnet har heller ingen "spesielle behov" Dette var Oslo kommune. Jeg synes det er veldig rart at du ikke får besøkshjem, for selv om du ikke er ressurssvak, så kan ressursene dine brukes opp og du trenger litt avlastning. Kanskje du skulle undersøke litt mer, og klage på avgjørelsen?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå