Gå til innhold

5. barnesykdom og graviditet

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har noen her erfaring med 5 barnesykdom og graviditet?

Jeg har ei jente på 2 som for et par uker siden hadde noe utslett på overkroppen, samt feber til og fra i et par-tre dager. Utslettet bleknet og forsvant sånn etterhvert og var helt borte i løpet av en uke. Var sånn "flatt" utslett, ikke byller eller blemmer og virket ikke som det klødde særlig. Vi ringte legevakten søndag ettermiddag, for å høre om de kunne si hva det kunne være, evt om vi burde komme inn. Ho virket ikke dårlig egentlig, men vi tenkte litt på smitte og barnehage osv...Ho på legevakten sa pr tlf ,etter å ha pratet litt med de "bak" at det nok var denne 5. barnesykdommen, helt ufarlig og lillemor kunne trygt i bhg dagen etter om feberen var borte.

Fikk senere høre at denne sykdommen kunne være farlig for foster hos gravide som får sykdommen.(kan føre til fosterdød, og må i noen tilfeller behandles med blødoverføring til foster mens det er i magen...) Jeg er 36 uker på vei nå og ble jo litt urolig når jeg først hørte dette. Problemet er at sykdommen kan være helt symptomfri slik at mor ikke merker den men foster kan alikevel bli syk. Sjekket litt på nettet og fant ut at det er maks 5% sjans for overføring til babyen, men at en bør teste seg om en har mistanke om at en har vært disponert for smitte. Problemet er da at jeg har snakket med jordmoren min som aldri hadde hørt om sykdommen i det hele tatt, men skulle prøve å sjekke opp idet om hun fikk tid (hadde tett program den dagen) og gi meg beskjed. Hørte ikke noe fra ho, og gjorde som avtalt i såtilfelle: ringte føden for å høre med dem. Der snakket jeg med to stk, pluss at de hadde en diskusjon i bakgrunnen og ingen hadde noe som helst peiling på dette! Ble satt over til barnelege (tror jeg endte på nyfødtposten egentlig...) men der var de enda mer uforstående og skjønte ikke hva dette dreide seg om! fastlegen min har heller ikke hørt om dette, så nå aner jeg ikke helt hvem jeg skal spørre! Er egentlig ikke det at jeg er veldig bekymret for kjenner masse liv hver dag og sjansen for smitte er jo liten,(er også litt usikker på om det var det som feilte lillemor, synes symptomene var litt vage og er jo litt vanskelig å sette diagnose via tlf...) men synes det er rart dette er så ukjent blant helsepersonell!!? Stod et sted på nett at de jobbet for å få opp oppmerksomheten rundt denne sykdommen blant helsepersonell innen fødsel og svangerskap, men at "ingen" har hørt om den er jo litt rart? Lurer på om noen her inne har vært borti dette, og om det kanskje kan være lurt å ta en test for sikkerhetsskyld...? Hvis jeg finner noen som vet hva de skal teste da...;)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei!

Jeg jobba på småbarnsavdeling i barnehagen og i desember kom den 5 barnesykdommen på besøk der! Jeg hadde litt permisjon for å ta noen eksamner så personalet ringte meg hjemme for å si at jeg måtte holde meg unna jobb hvis jeg ikke hadde hatt sykdommen. For å få sjekka om jeg hadde hatt sykdommen så sendte fastlegen meg opp på sykehuset for å ta blodprøver som viser om jeg hadde antistoffer i blodet. Jeg kan ikke huske hva den blodprøven het, men den kom ihvertfall tilbake negativ, noe som sa at jeg ikke hadde hatt sykdommen. Jeg ble da sykemeldt fra jobb i 3 uker for å være på den sikre siden. Det som er skummelt med den 5 barnesykdommen er at barna er syke i mange dager før utslettet kommer og inkubasjonstiden er 21 dager etter utslettet også. Det er veldig viktig for deg å få sjekka om du har hatt sykdommen ift fosteret, men jeg synes å huske at det bare var farlig for fosteret i de første ukene i svangerskapet. OG ca 40-50% av alle voksne har hatt sykdommen også....

Hvis du søker på den femte barnesykdommen på nettet kommer det opp masse treff, men her er en link som jeg forteller masse og som er veldig klar ift svangerskapet...

http://www.pasienthandboka.no/default.asp?mode=document&documentid=2826

Lykke til! :)

Skrevet

Jeg hadde den 5. barnesykdom midt i mitt første svangerskap. Fullt opp med utslett over hele kroppen og høy feber. Alt gikk fint med min lille. Fikk ikke noen ekstra oppfølging bortsett fra en vanlig oppfølgingskontroll med symfysemål og sjekk av hjertelyd. Tror ikke det er noe poeng å teste seg for dette. Vil tro du kjenner og ser det om du har fått det. Pluss at du kjenner liv i magen. Dessuten er det lenge siden du ble utsatt for smitte iforhold til inkubasjonstiden. Hadde ikke tenkt så mye mere på det hadde jeg vært deg, men skjønner at man blir betenkt å bekymret for sin lille inni magen. Krysser fingrene for at alt er iorden. :)

Skrevet

Hei.

Yngste datteren min hadde smitten i barnehagen da jeg var rundt uke 34.

Smitten kan være farlig for fosteret, selv trenger du ikke å bli spes syk.

Jeg tok blodprøver hos fastlegen, mener han kalte det parvovirus.

Prøvene ble sjekket både på Ullevål og på Folkehelseinstituttet.

De tok oppfølgingsprøver etter 2 uker for å sjekke at viruset ikke hadde utviklet seg underveis.

Min lege tok det alvorlig, selv om vi var enige om at sjansen for at jeg eller fosteret skulle få det var svært liten. Var uansett fint å få bekreftet at jeg ikke hadde fått smitten, for konsekvensene kan jo være alvorlige om man er riktig uheldig.

Har man blitt smittet kan fosteret behandles inni magen etter hva jeg forsto.

Lykke til:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...