Gå til innhold

Seteleie - keisersnitt?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

På onsdagen var jeg på ul og fikk da vite at babyn ligger i seteleie. Tok røntgen av bekkenet og det ser ut som at det er nok plass til å føde vaginalt. Problemet er at jeg gruer meg veldig pga at jeg selv er født i seteleie og det ble den gangen store komplikasjoner. Siden jeg har hørt at man kan velge om man vil ta ks når den ligger i seteleie så har jeg bestemt meg for keisersnitt. Da jordmor fra sykehuset ringte meg igår ble hun sur da jeg sa at jeg ville ta ks. Hun sa at det ikke skulle bli noe problem med vanlig fødsel. Nå måtte hun søke om ks hos en lege på sykehuset. Det begynner å bli dålig tid siden jeg er 37+4. Det er ikke sikkert at jeg får godkjent til å ta ks. Føler at jeg bør få lov å si min mening og mine ønsker uten å bli møtt på en negativ måte av jordmoren. Er det noen som har blitt møtt på samme måte? Og kan jeg kreve ks?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg var på Ahus i går og fikk akkurat samme reaksjon som deg.Hun ble også sint og sa det tok 2-3 uker å behandle en søknad om ks. Innen den tid vil jeg være forbi termindato!! Da jeg spurte hva skjer dersom fødselen setter i gang før søknaden er ferdig behandlet, fikk jeg til svar det fikk vi se på. Har vært inne i januar til samtale grunnet fødselsangst, var derfor ikke spesielt beroliget av tanken på en setefødsel. Trodde besøket i går skulle gi meg noen oppklarende svar og jeg skulle reise hjem mer trygg og sikker på at dette skulle gå bra. Reiste istedenfor hjem mer redd og fortvilet enn noen gang. Jeg ringte min JM på helsestajon etter besøket på Ahus og hun sa de ikke kunne tvinge meg til setefødsel. Har fått beskjed om å ringe føden på mandag og snakke med de, er veldig spent på hva utfallet blir. Hvilket sykehus har du vært på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg aner ikke... men må bare si stå på krava deres om keisersnitt. Jeg hadde aldri tatt risiko på vaginal fødsel. Jeg trodde vi hadde rett på keisersnitt ved seteleie. Trodde også det var fare for barnet med navlen rundt halsen ved seteleie? Eller jeg har kanskje misforstått. Jeg hadde stått på mitt og grene m det hadde hjulpet.

Du med fødselangst syns jeg de er drit stygge med. For de utsetter deg for en unødvendig påkjenning, nemlig å gå i enda større angst. Prat med legen, eller jordmora di dersom en av de er forståelsesfulle. De skal ta hensyn ved angst. Psykske påkjenninger er en belastning for deg og barnet.

Lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var også på Ahus jeg var. Har vært veldig fornøyd med sykehuset frem til nå. Men ble veldig skuffet over hvordan jeg ble behandlet på onsdagen og da hun ringte meg. Trodde også jeg skulle få noen oppklarende svar da jeg var der, men reiste fortvilet hjem uten og vite noe mer. Har termin 23 april og gruer meg veldig til at fødseln skal starte før jeg har fått et svar. Regner ikke med å høre noe fra sykehuset før onsdag. Så er det påske og plutselig så er det termin.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes dere skal "stå på krava" her jenter.. Selv er jeg jo først og fremst for vaginal fødsel så fremt alt ligger til rette for det, men dersom det hadde vist seg å være seteleie her - er jeg sannelig ikke sikker.. Har jo hørt gode historier også, der alt har gått bra med setefødsel osv.. Men er man ikke sikker på seg selv, og er nervøs - så synes jeg man skal kunne bestemme dette selv jeg;)

 

(Kjenner to stykker som begge endte opp med katastrofe-snitt etter lange timer i fødsel... Huff..)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fått ks. Måtte bare ikke ta til takke med det første svaret. Nå er jeg veldig lettet og skal slappe av i påsken. Uka etter blir det ks, og jeg får se hva som bor i magehuset mitt. Gleder meg.

 

Håper det har ordnet seg for deg i første innlegget også.

 

Hilsen anonym med innlegg nr 2.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Min lille gutt sitter i sete, og jeg fikk innvilget ks på Sørlandet Sykehus i går. Er i uke 37 i dag. Legen som utførte ul ga meg valget mellom ks og vanlig fødsel. Hun sa at de presset aldri noen til å gjennomføre vaginal setefødsel. Slapp diskusjon og er kjempefornøyd med det:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer til dere som har fått innvilget ks. Har ringt sykehuset idag for å få et svar men der var poliklinikken stengt og ingen hjelp å få. Så nå må jeg vente til tirsdag før jeg kan ringe tilbake og det er ikke sikkert at jeg får svar da en gang. Er 38+1 idag.

 

Hilsen anonym i innlegg 1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk mitt nurk for en uke siden. Hun lå i seteleie men jeg nektet å føde normalt. Bare du å stå på ditt. De kan ikke tvinge folk. Alt lå til rette for en normal fødsel for meg og. Bekkenet var stort nok og ungen var liten. Jeg presset fram en tåre eller to og sa det var mitt største mareritt å føde seteleie. Gikk ikke mange minuttene før ks var i orden. Siste ultralyd var fredag 03.04. Ks skulle jeg få mandag 06.04 men lillemor ville ut på lørdag. Så for min del ble det haste ks. Gikk veldig fint. Kunne dra hjem etter 3 dager , men jeg anbefaler å bli litt lenger. Men det er ingen enkel løsning. Man har vondt og er handikappet i 6-8 uker etterpå. Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Blir provosert av ditt møte med jordmor. Husk at du har fritt valg av sykehus, det samme gjelder jordmor. Hvis jeg var deg hadde jeg krevd å få prate med en annen.

 

Babyen min ligger også i seteleie og jeg har termin i morgen, 14 april. Det vanskelige for meg er at jeg ikke ønsker ks men å føde vaginalt. Jeg er førstegangsfødene så jeg vet jo ikke hva jeg går til men jeg stoler på at kroppen min fikser det - den er jo skapt for dette.

Bekkenmål er tatt og alt tilsier at det skal gå bra. For min del begynner det å haste. Det er estimert en vekt på ca 3700 og som du sikkert vet, dersom vekta til babyen nærmer seg 4kg har jeg ikke noe valg lenger, da er ks eneste mulige forløsning.

 

Men, jeg har blitt veldig godt ivaretatt på sykehuset og jordmor og lege har sagt at de kan komme med råd men jeg må ta den endelige avgjørelsen.. ingen enkel oppgave. 'Skulle du ombestemme deg må du bare ta kontakt' - det var ordene legen sa før jeg dro og sånn skal det jo være uavhengig av hvilket sykehus man velger.

Jeg tror man blir bedre ivaretatt på mindre sykehus, der blir man sett som en person med navn og ansikt mens på de større sykehusene er man kun et nummer i rekka!

Stå på krava dine - det er ingen som kjenner kroppen sin bedre enn deg!!

Lykke til.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...