Line3 Skrevet 4. april 2009 #1 Skrevet 4. april 2009 Jeg har lest masse positivt om vannfødsel. Er det så bra, eller.. Nesten litt pussig at ingen har noe negativt å si. Jo forresten leste vel en som synes vannet var litt varmt (hvor varmt må det være tro?). Finnes det noe mer negativt? Hvis ikke så må jo dette være tingen å prøve...
Line3 Skrevet 5. april 2009 Forfatter #3 Skrevet 5. april 2009 Så pussig.Dyttet på tråden med å spørre om ingen hadde noe. Ikke ble den registrert med tall, og ikke flyttet den seg av flekken. Prøver igjen da jo
Kæmma og trultene Skrevet 5. april 2009 #4 Skrevet 5. april 2009 Hei! Jeg har til nå fktisk heller ikke hørt noen si noe negativt, verken jordmødre eller mammaer...det er kanskje litt rart som du sier!? Var vel jeg som måtte gi opp pga at vannet var så varmt at jeg nesten svimte av, men det er jo noe man kan regulere....
beredt Skrevet 5. april 2009 #5 Skrevet 5. april 2009 min venninne fikk infeksjon etterpå og ble liggende over ei uke på sykehus. Trolig dårlig rengjort. Eneste negative jeg har hørt. ikke noe for meg dette med vann:)
Line3 Skrevet 5. april 2009 Forfatter #6 Skrevet 5. april 2009 Takk for svar. Synes jo det virker veldig lovende jeg. Men lurer litt på hvordan det er å sitte oppi der. Synes ikke det er noe behagelig å sitte i mitt eget boblekar lenger, og synes ikke de på sykehuset ser noe bedre ut. Skli ned, vondt i ryggen, ikke noe å spenne ifra føttene på??? Var det håndtak? Hm...
Line3 Skrevet 6. april 2009 Forfatter #7 Skrevet 6. april 2009 Dytter på den en gang til jeg. Kanskje jeg kan få vite litt til
Aprilprins<3 *fødeklar* Skrevet 6. april 2009 #8 Skrevet 6. april 2009 Når jeg skulle ha førstemann var jeg oppi badekaret med engang jeg kom inn på fødestua. Jeg hadde veldig vonde rier da og syns dette hjalp sinnsykt godt på smertene... Sovnet innimellom og mannen min hjalp meg så jeg ikke forsvant under vannet, hehe. Tror jeg var oppi der ihvertfall halvannen time, men så fikk jordmor så dårlig hjertelyd og fikk ikke helt tak i den som hun skulle, så da var det opp av badekaret og i senga. Det er jo et helt vanlig badekar liksom... Uten håndtak, men det er jo så "kort" at man fint kan sparke ifra og holde seg fast i kantene. Nå venter jeg andremann med termin om 3 uker. I mellomtiden har vi bygd hus og har et stort og dypt boblebad med dyser. Utenkelig hvor kjipt det hadde vært å ikke hatt dette å avlaste meg i hver kveld... Det har hjulpet meg enormt! Varmt vann for meg er rett og slett utrolig smertelindrende... så jeg tenker nok å bade i karet på sykehuset hvis muligheten og lysten byr seg. Jeg har skjønt på mine venninner og bekjente som har fullført en fødsel i karet at det er mindre smertefullt å fullføre en fødsel i vann...
Mammarama=) Skrevet 6. april 2009 #9 Skrevet 6. april 2009 Jeg har prøvd badekar under begge fødslene mine. Og har dårlig erfaring.. Førstegang ble jeg satt igang og hadde da dårlige intense rier som kom hele tiden (5stk på 10 min) Fikk prøve om badekaret kunne lindre litt, men jeg plasket og vrei meg oppi der ,skallet hode i tappekranen.Var nok litt av et syn..Var forbannet på hele badekaret.Følte jeg ikke hadde noe å holde meg fast i når riene kom.. Så jeg kom kjapt utav og fikk meg noe ordentlig lindring i form av epidural=) Var som å komme til himmelen.. med nr 2 tenkte jeg å prøve igjen, da fødsel hadde startet av seg selv og det var mer naturlige rier.. Men hadde ikke noe lindring av det denne gang heller.. Likte meg bedre på land der det var mer stabilt underlag, og handtak og holde meg fast i... Denne gang tror jeg ikke jeg gidder prøve en gang. MÅ si at jeg ellers i svangerskapene har hatt god lindring av et varmt bad.. Både mot bekkenplager og vonde kynnere..
Line3 Skrevet 7. april 2009 Forfatter #10 Skrevet 7. april 2009 He he... Ja, jeg håper det skal være noe slikt som mamman til Håkon+Vetle sier, men frykter jeg skal oppleve det som bolle nr 3 i ovnen. Men, er vel kanskje ikke noe annet å gjøre enn å prøve...
Kæmma og trultene Skrevet 7. april 2009 #11 Skrevet 7. april 2009 Mener at jeg hadde et slags handtak å holde meg i, men satt mest på alle fire eller lå i fanget til sambo med knærne i bunnen og underkroppen i vannet.
anita32 Skrevet 7. april 2009 #12 Skrevet 7. april 2009 Jeg hadde både håndtak å holde i og støtte for beina til å spenne fra og har bare positivt å si om fødsel i vann! Eneste er kanskje at det var veldig kaldt å gå ut av det varme vannet da det var over... :-) Fantastisk smertelindring og ikke minst følelsen av "vektløshet" mellom riene gjorde godt! Men dette er sikkert individuelt...
ojoj, NÅ er det liv i leiren!! Skrevet 7. april 2009 #13 Skrevet 7. april 2009 jeg lå i badekar under første fødsel, kom på sykehuset da jeg hadde hatt rier i ca 8 timer. Og nå var smertene aldeles uutholdelige. Men jeg hadde bare 3 cm så jeg "kunne ikke få noe for smertene" jeg ble fly forbannet, og skulle snu i døren og dra hjem igjen. Men var villig til å prøve alt, så de ordnet til badekar for meg.. det var aldeles GRUUUUSOMT å ligge der! riene forvandlet seg til MONSTER rier, og jeg hadde så forferdelige smerter at jeg trodde jeg skulle dø. Fikk beskjed om at jeg ikke kunne få noe for smertene (nå heller) før jeg kom opp av badekaret. Men opp kom jeg meg aldri, for riene kom over meg tette som haggel, var et helvete! Var snakk om 30 sek pause mellom riene, og riene varte i nermere to (!!) min, så rakk aldri å kvikne til nok til at jeg klarte å karre meg ut av karet. Etter en time orket jeg ikke mer og tenkte at jeg dør faktisk nå, kom deg opp kjerring!! og jeg tvang meg ut som om det var det siste jeg gjorde her i livet, fikk selvsagt ri etter ri og kunne bare gå to tre skritt før neste ri kom og jeg måtte bare stå der og brumme. Oppi senga, og jøss liksom, jordmoren bare så forskrekket opp på meg (der hun sto mellom beina på meg og hadde sjekket åpningen) du har jo vert KJEMPE flink!! sa hun, 10 cm!! og rett oppi fødesengen med meg rakk et par drag med lystgassen før de tok den fra meg igjen. Jeg reagerte m.a.o veeeldig (positivt?) på riene, men det ble for mye og for intenst for meg. En times tid fra 3 cm til 10 cm var visst i overkant raskt for en førstegangsfødende. Derfor sa jeg blankt NEI når jeg ble tilbudt badekar med andre barnet mitt, med skrekk minnet om de ekstremt intense riene jeg fikk.. men, på en annen side, så må det jo være et effektivt middel om fødselen er treig eller noe da.
Line3 Skrevet 8. april 2009 Forfatter #14 Skrevet 8. april 2009 He he. Litt av en historie. Kan levende sette meg inn i hvordan det var. Får håpe man slipper den opplevelsen!
småmåsen Skrevet 8. april 2009 #15 Skrevet 8. april 2009 Ikke sikkert det hadde noe med badevannet å gjøre da:) de fleste jeg kjenner har opplevd det motsatte.. at de har blitt litt for rolige og at riene har dabbet av.. Men jeg ville prøvd det vist jeg hadde mulighet.. De tappet i vannet med nr. 2 men hun kom før det var fylt opp:)
to_tette? Skrevet 8. april 2009 #16 Skrevet 8. april 2009 det eneste negative jeg har hørt (før jeg leste denne tråden), er at de mange steder i utlandet har sluttet med vannfødsel fordi de mener at det er en risiko når barnet fødes (det mener de visst ikke her?): når barnet fødes klemmes fostervannet ut av lungene, og så trekker de pusten for sitt første skrik. så får de badevann i lungene hvis man ikke er rask nok... -var visst det som var risikoen
Line3 Skrevet 9. april 2009 Forfatter #17 Skrevet 9. april 2009 Dette har jeg faktisk lest en annen plass også. Ikke godt å vite hva man da skal tenke
Mor til 2 og et nurk i magen Skrevet 9. april 2009 #18 Skrevet 9. april 2009 Min erfaring med badekar er at frem til 7-8 cm åpning er det en kjempe god smertelindring. Jeg visste ikke hvordan det fungerte med badekar og slikt første gangen, men fikk beskjed om at de ikke ville at barnet skulle fødes i vannet. Husker ikke helt hvorfor, men tror det var noe med infeksjoner og slikt vannet er jo ikke helt rent etter at man har ligget i det en stund.. Mitt ønske for denne fødselen er: badekar, lystgass, massasje og akupunktur ;-)
mumitrollet Skrevet 10. april 2009 #19 Skrevet 10. april 2009 jeg har bare god erfaring med vann under fødsel. Men fikk desverre ikke føde i vann sist på grunn av litt høy/eller var det lav fosterlyd??. Lå i badekaret til full åpning. Jeg håper å få føde i vann denne gang. 17 dager til termin:-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå