Gå til innhold

Vedr sterilisering etter fødsel..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lurer på om noen har fått dette gjort mens de var på barsel..? Eller tiden rett etter..

Får nå nr fem og har bestemt at det er nok :) derfor lurer jeg på å få det gjort tidlig etter fødselen. Glemte å spørre legen min om det, og ville bare høre om noen andre har gjort det samme?

Takker for svar!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du kan få det gjort i forbindelse med keisersnitt.

Skrevet

Det er mye enklere og billigere for mannen din å sterilisere seg.

Skrevet

Jeg ble sterilisert da jeg hadde keisersnitt, men jeg har forstått det som at det ikke er vanlig å sterilisere i forbindelse med vaginal fødsel..

Da må du stå på venteliste og betale for det som alle andre.

Skrevet

Men om han ikke vil det, så skal han vel ikke måtte gjøre det bare fordi det er enklere og billigere. Hvis hun vil sterilisere seg, så kan hun vel gjøre det?

Skrevet

Jeg spurte da jeg var på UL i uke 18 med nr tre. Jordmor sa at det kun kunne skje hvis det var akutelt med planlagt KS. Og jeg hadde jo ingen medisinsk grunn til det.

Ellers måtte jeg som hun over sier, stå på venteliste i x ant mnd, og betale de drøyt 6.000 som det koster. Jordmor argumenterte sterkt for at samboer min skulle gjøre det - billigere og mye enklere som hun sa. Skal si samber ble blek der han satt, hehe...

Jeg har fått satt inn en kobberspiral igjen, og håper ikke jeg er den ene av 100 brukere som blir gravide per år.

Eller kan du google litt på "mikroinnlegg" - en form for kvinnelig sterilisering uten kirurgisk inngrep.

Skrevet

At mannen steriliserer seg er laangt enklere.

Når en kvinne steriliserer seg er det snakk om en operasjon der man må ha sykemelding, en risikerer også å komme i tidlig overgangsalder og da mister mange fuktigheten i skjeden. Manglende sexlyst er også en bivirkning av dette.

For menn derimot er det en 20 min prosedyre med lokalbedøvelse, det har ingen innvirkning på sexlivet i etterkant og han kan gå på jobb dagen etter.

Her i huset er det ingen diskusjon om hvem som skal ta den biten, etter 3 fødsler på meg skal han fader meg ta den bitte lille delen :D

Lykke til uansett!

Skrevet

Heldig du som har så snill mann. Her i heimen er det full nekt når det blir snakk om at jeg har vært gjennom div år på p-piller, spiraler, tre svangerskap, tre fødsler og tre år med våkennetter pga amming osv... Tror han heller stikker fra meg og ungene enn å legge seg 20 min under kniven. Han er 40 år, og mener han har mange fruktbare år igjen. Men han er samtidig klar på at tre unger er nok, så da lurer jeg på hvilken kvinne han skal være så fruktbar med.

Skrevet

Hjemme hos oss er det jeg som skal sterelisere meg..siden jeg vet jeg ikke vil ha flere barn!!! (har fire nå, og det er nok for meg=)

Jeg er ikke redd slike inngrep...men mister lyst på sex dersom jeg kan bli gravid..har blitt gravid med p-stav, hormonspiral, p-piller og kondom=)

Min mann har også svært dårlig sædkvalitet...(har sett legejournalen) og er egentlig kvalifisert som "steril"....men jeg er overfruktbar...så det ble to barn med han... (jeg hadde to barn fra før)

Så her i huset vil jeg gjerne ta det selv.....

må ha planlagt keisersnitt dersom du får operasjonen "gratis" Nå er ikke jeg i den gruppen...så jeg må nok vente på tur slik som alle andre...og de i overkant 6000,- kronene er vel verdt det også....

slik at jeg kan nyte sex uten å være redd for å bli gravid igjen.... har vært så altfor mye gravid.... (har også tatt abort etter uønsket svangerskap på p-sprøyter!!! Det var one-nightstand...og ikke noen ønske om en baby da jeg var alenemamma for to barn på daværende tidspunkt)

Skrevet

Ja om du KAN nyte sex i det hele tatt da.. Det er hovedgrunnen min til å IKKE være den som skal under kniven. Menn har nok sexlyst som det er, og de risikerer ikke den ved å ta en ørliten snipp (som også kan MYE lettere reverseres)

Tenk å ha født mannens barn, gått gjennom 9 mnd lange svangerskap som tar sitt av kroppen også gidder ikke han gjøre DEN lille tingen der?!

Han vil altså heller risikere din sexlyst "bare fordi" han ikke vil.

Nei, fysj. Hadde min mann forlangt det av meg, eller i det hele tatt prøvd å komme seg ut av det da vi først var ferdige med barn så hadde han kunnet pakke sammen og tatt turen først som sist. Uten tvil!

Skrevet

15:26 her

Men herlighet da, 15:37, det synes jeg var litt drøyt av mannen din :(

Ja jeg har en snill mann, selv om jeg mener det bare skulle mangle så er han også helt enig i det.

Han sier gang på gang at vi jenter fortjener så veldig mye mer for all smerten vi må gjennom i forbindelse med menstuasjon, svangerskap og fødsler, for så å få overgangsalderen klasket midt i trynet. Det er jeg glad for, for jeg vet ikke hva jeg hadde gjort om dette skulle diskuteres.

Han vil også gjerne beholde sexlysten min slik den er så lenge som mulig, så det var ett lett valg ifølge han selv! :D

Uff skulle gjerne hatt ett par alvorsord med han mannen din! ;)

Skrevet

anonym 15.37 igjen: Ja, han var spak da jordmor mente han burde gjøre det. men han har null respekt for den smerte jeg har vært gjennom under tre fødsler. Syntes jeg var litt "pinglete" fikk jeg inntrykk av fordi jeg hylte en del og skrek at jeg "tror jeg dør, osv"... "Herregud - du har jo lystgass, ta deg sammen", mente han. Så noe snipp på han kan jeg glemme. Da stikker han heller til andre. Jeg er 35 så han mener jeg ikke har lenge igjen til overgangsalder likevel. Og siden det er jeg selv som ikke vil bruke p-piller lenger pga alder og depresjon, mener han det er jeg som må gjøre det. Har kobberspiral og håper at den virker som den skal denne gangen.

Vi har ikke sex så ofte da, forholdet er ikke helt perfekt kan du si.

Skrevet

Jeg skal gjøre det når jeg engang får nestemann, men jeg skal ha ks da jeg har hatt 2 ks før og ikke får velge.

Når man har ks har de jo allerede fri tilgang til det som skal kuttes og det tar ikke noe ekstra tid derfor du kan gjøre det samtidig.

Skrevet

Og jeg velger å gjøre det selv fordi mannen min er yngre en meg og skulle vi gå fra hverandre så kan det hende hans nye partner og han vil ha flere barn, men jeg skal ikke ha flere en 3 graviditeter siden de ikke anbefaller mer en 3 ks. Så jeg vet at jeg er ferdig. Jeg har også blitt gravid mens jeg brukte kondom og med spiral. Og jeg er hyper allergisk mot hormon preperater så det er ikke aktuelt.

Og om han skulle sterilisere seg, og så ble det slutt så ville jo jeg være like langt igjen om jeg fikk ny partner.

Skrevet

Så om mannen ikke vil det så bør han få en alvorsprat? Burde han tvinges til en sterilitet? Han har jo ikke tvunget dere til graviditet, amming og fødsler. Det hadde blitt liv i heimen om mannen skulle tvunget kvinnen til å sterilisere seg.

Så flott at likestillinga har gått så langt da, at dere kan bestemme over kroppen til mannen deres!

Jeg blir helt matt, om jeg ikke ville hatt flere barn så er det jo jeg som skulle sterilisert seg, om han ville det så skulle han gjort det. Det hadde vært uaktuelt for meg å si at det var han som skulle gjøre det fordi jeg ikke ville ha flere barn.

Skrevet

Tja, i "heimen" hos oss er det nå den gang slik at vi er SAMMEN om å ha valgt barn. Jeg har ikke skrevet noen søknad og han innvilget denne.

Vi valgte SAMMEN å få disse barna og da hadde vi ikke noe annet valg enn at min kropp måtte brukes til det.

Vi har SAMMEN valgt at sterilisering er alternativet når VI er ferdig med å få barn og da har jeg sagt at jeg SYNES han kan ta den biten, og det er han veldig ENIG i.

Han er enig i det pga alle ulempene dette kan medføre for meg og oss om jeg tar den biten også, og alle fordelene det medfører om han bare tar det.

Mannen min er ingen "pisket" fyr av lavere utdannelse eller annet, han har bare valgt å se dette fra ett rettferdig synspunkt.

Skjønner ikke hva det er du har vanskelig for å forstå?

Jeg blir helt matt av at du klarer å dra likestilling inn i dette fra ditt ståsted?? Ingen tvinger noen her i huset, men det jeg sier er at hvis han virkelig hadde klart å si han ville at jeg skulle opereres kanskje komme i overgangsalderen og mest sannsynlig aldri kunne ha barn igjen fordi han ikke ville legge seg på benken i 20 min så hadde det sagt sitt om hvor glad han var i meg.

ALLE menn burde tilby seg å ta den biten om det er GJENSIDIG ønskelig med sterilisering.

Ønsket mannen min å "så flere frø" andre veier så hadde vi ikke vært i et parforhold.

Synes selvsagt en bør vente om en ikke er enig i at en er ferdig med å få barn.

Skrevet

Det er forskjell på å komme med et forslag hvor mannen er enig, enn å "måtte ta en alvorsprat" med mannen fordi han ikke vil. Det var det jeg reagerte på.

Jeg og du er nok veldig enige, for det du sier er jo noe helt annet. Men jeg reagerer veldig på det der "JEG vil ikke ha flere barn, derfor må HAN sterilisere seg" som enkelte pleier å si. Når han er enig så er det jo noe helt annet! Slike ting bør jo komme opp til diskusjon, men hadde jeg ikke ville hatt flere barn, så hadde jeg jo diskutert det med mannen min, hadde han steilet totalt over steriliseringa så ville jeg nok tatt den selv. Det kan jo ligge mye "manndomsting" psykisk rundt det der, og da synes jeg det er galt å ta den avgjørelsen på vegne av mannen.

Skrevet

Jeg steriliserte meg etter tredje ks, og som de andre sier så er det da gratis. Skal man gjøre det utenom, så må man betale for det, og evt stå på venteliste. Synest det blir for dumt å fortelle andre par hvem av dem som bør sterilisere seg, dette klarer de vel fint å finne ut av selv. Dette er ett mer komplisert inngrep på kvinner enn menn, men samtidig er det mange menn som kvier seg, og tror at det går ut over manndommen. At vi kvinner skulle komme i overgangsalderen pga dette inngrepet høres veldig rart ut, da tror jeg man må sette seg inn i hva som skjer under steriliseringen. Sexlysten er akkurat like lav(hehe), eller høy nå som før.

Skrevet

Dette er hva man kan lese på div legenettsteder ang sterilisering av kvinner:

Hva skjer under inngrepet?

Steriliseringen et lite inngrep. Egglederne, hvor befruktningen av egget skjer, lukkes igjen. Passasje, eggtransport og befruktning utelukkes dermed.

Det skjer ingen endringer i hormonproduksjonen, sexlysten eller menstruasjonen etter at steriliseringen er gjennomført.

Sterilisering foregår under innleggelse en dag på sykehus. Under full narkose foretas det en såkalt laparoskopi. Gjennom et tynt metallrør som føres inn gjennom huden ved navlen, føres det instrumenter som klipper over egglederne. Legen ser over at det ikke blør, og så er operasjonen over.

Virker steriliseringen umiddelbart?

Steriliseringen av kvinner er effektiv med en gang. De kvinnene som av egen fri vilje og med full overbevisning om at dette er det riktige lar seg sterilisere, kan regne med å bli glad for og fornøyd med at inngrepet er unnagjort.

Sexlysten vil ikke endre seg. Noen kvinner opplever imidlertid at den blir større siden de nå kan føle seg trygge på at det ikke vil komme noen uønsket graviditet ut av det. Dette kan være med til ikke bare å styrke det seksuelle samlivet, men også samlivet som helhet.

En sjelden gang vokser egglederen sammen igjen, slik at graviditet kan oppstå. Dersom menstruasjonen skulle utebli, er det derfor viktig å undersøke om man er gravid.

Skrevet

min mor fikk gratis sterilisering etter 6 fødsel (vagial). dette er ca 6 år si

Skrevet

Oj oj alle sammen.. Her ble det mye ut av et enkelt spørsmål ;)

Jeg har selv bestemt at jeg vil sterilisere meg. Skal nå ha min 5, er min manns 3, og jeg kan si med hånden på hjertet at jeg nå er ferdig med å få barn! Vi var enige om det fra starten av at dette blir siste.

Min eldste er nå 13 år og i løpet av denne tiden har jeg fått 5 barn. Jeg synes selv at det i en alder av 34 er er greit å være ferdig med å få barn. Det er mitt valg. SIste måtte komme nå, eller aldri!!

Når det gjelder alternativ prevansjon, har jeg nå sluppet opp for idéer, har prøvd det meste;

P-piller blir jeg dårlig av, minipillen ble jeg dårlig av og gravid med. Pessar synes jeg er tungvindt, og reagerer også på gummi derfor er ikke kondom noe fint alterntiv heller. Er gift og med fast partner synes jeg det er for dumt å styre med sånt også. Trenger å kunne være spontan.

Tåler som sagt ikke hormoner, så hormonspiral, p-sprøyte ol er uaktuellt.

Vanlig spiral har jeg prøvd flere ganger. Fått styrt blødning en gang og siste gang hadde jeg mens i to tre uker i strekk i et par år. Fin måte å unngå graviditet på, egentlig..

Så nå har jeg ikke lyst til å bekymre meg mer, og vil da steriliseres. Min mann har tross alt "bare" tre barn og jeg tenker litt på hvordan det ville være for han om det en gang skulle bli slutt.. ville han da være fornøyd med de han har, eller vile han ønske flere. Vi er begge veldig glad i familie og mange barn.

Synes det er en litt høy pris for sterilisering av kvinner, det er sant. Skal ta det opp med min lege neste kontroll.

Takker for mange svar/innlegg

HI

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...