?en til? Skrevet 4. april 2009 #1 Skrevet 4. april 2009 da jeg var på ultralyd fikk jeg beskjed om at jeg var to uker kortere kommet, trodde jeg var 18+4, men var visst 16+3. dette ut ifra målene som ble tatt, jo mer jeg tenker på det jo mer uenig er jeg. for da skulle jeg blitt befruktet 21. desember, i følge babyverden, og da hadde jeg vel ikke vært småuggen på julaften, og resten av jula? eller? hvis mine beregninger stemmer kan jeg jo gå en mnd på overtid før jeg blir satt igang, (vet den kommer ut når den er klar, men hører så mye om farene ved å bli i magen for lenge) kan jeg ha rett, og at barnet bare er lite, var selv 49 cm når jeg ble født...
Snikskytteren er storebror! Skrevet 4. april 2009 #2 Skrevet 4. april 2009 Tror nok du skal stole på ul-termin! Selv om babyverden sier når du ble befruktet så skal du ikke høre på det heller. Egget kan nemlig likke i dvale, og sædcellene kan overleve en stund (48 timer?) der inne også!
klar for andremann Skrevet 4. april 2009 #3 Skrevet 4. april 2009 Hvis du har forholdsvis normal syklus skulle du jo hatt mensen siden det er snakk om 14 dager. Når hadde du det rundt disse tider? men som over her så kan det jo være mulig. Tror sædcellene kan leve opptil 5 dager jeg.Er jo derfro dem sier man kan bli gravid 5 dager før og 1 dag etter el. Men jeg skjønner hva du mener, man hører mye om ting som har skjedd i forbindelse med overtid osv...
Gjest Nordavind fra sør Skrevet 4. april 2009 #4 Skrevet 4. april 2009 Opplevde det samme som deg begge gangene jeg gikk gravid. Jeg visste at min var riktig og ul var feil. Skummelt å gå 4 uker over istede for 2 uker. Jeg hadde vaffal stått på mitt, hvis jeg var sikker. Stoler ikke 100% på ultralyden....
?en til? Skrevet 4. april 2009 Forfatter #5 Skrevet 4. april 2009 mensen var uregelmessig to siste syklusene, jeg sluttet på pillen i august, hadde normal syklus, å siste gang før jeg ble gravid var det 6 uker mellom. så d kan jo være mulig at terminen stemmer. men jeg vet hvilke datoer vi hadde sex i desember, og ingenting tilsier at egget hadde festet seg til julaften (da var jeg småuggen, og egentlig resten av julen og, men dette var før jeg visste det), det tar jo 8 dager etter sann jeg har forstått...mulig jeg henger meg oppi dette, men klarer liksom ikke å se at den nye terminen er riktig...om dere skjønner.
☠Diamanda Galas☠ Skrevet 4. april 2009 #6 Skrevet 4. april 2009 når testet du positivt da? dersom man har 28 dagers syklus og tester pos til ikm, og blir flyttet 14 dager, så er det jo umulig egentlig...men når du har hatt litt uregelmessige sykluser er det vanskeligere..
?en til? Skrevet 4. april 2009 Forfatter #7 Skrevet 4. april 2009 jeg testet ikke positivt før 10. januar, for den var jo ikke planlagt, men skjønner at vi må ha bommet med datoene vi hadde sex, i tillegg til litt uforsiktighet. men når jeg fikk posiiv test, og tenkte tilbake forsto jeg hvorfor jeg hadde vært dårlig hele julen egentli, ikke mye godteri eller andre ting som kunne gjort det heller.
JenteOgGutterMamma! Skrevet 4. april 2009 #8 Skrevet 4. april 2009 Hei! :- Stol på din egen termin! Forrige gangen jeg var gravid sa lege på UL i uke 18 at jeg var 12 dager kortere på veg en det jeg med sikkerhet visste selv! Legen sa at jeg skulle hatt EL og blitt befruktet samme dag som jeg fikk positiv graviditetstest, som jeg til og med fikk bekreftet med urinprøve på lpå det lokale egekontoret! ;-) Babyene kan vokse i rykk og napp! :-) Klem og lykke til! :-)
?en til? Skrevet 4. april 2009 Forfatter #9 Skrevet 4. april 2009 takk for svar:) ' tror jeg skal ta det opp med jordmor på mandag. skal tilbake på ultralyd i uke 32 pga morkaka låg langt nede, kanskje jeg får en annen termin da.
Gjest Skrevet 4. april 2009 #10 Skrevet 4. april 2009 Det hjelper ike åstole på egen termin, for det bryr ikke legene seg om på sykehuset. Egget kan ha ligget i dvale, det kan ha vandret sent opp for å feste seg, du kan ha hatt eggløsning senere enn du tror ( SPESIELT med tanke på at du sier du har hatt uregelmessig mens i det siste) På sykehuset tar de kun hensyn til ultralyd termin, og du kan krangle til du spyr og de vil fortsatt ikke høre på deg. Babyene vokser veldig likt i CRL frem til 19-20 uker, og hodemål litt mer variabelt frem til 15-16 uker, etter det og frem til 19-20 uker er målene veldig veldig like og det er derfor terminbestemmelse KUN blir utført da og ikke tidligere. Vi kan leve i troen om at vi har kontroll på vår egen kropp, men det har vi ikke.... Jeg hadde sex EN gang i januar, det var på dag 4 i syklusen, altså samme dag jeg var ferdig med mens... og jeg ble gravid... Etter utregning fra siste mens er termin mellom 8 og 12 oktober, men jeg har vært på ultralyd og babyen er større... altså er termin før.. Alt fra siste uken i september til starten av oktober.. Dette BEVISER at eggløsning og mens ikke er til å stole på for min del, da jeg hele mitt liv har hatt 28 dagers syklus med eggløsning på dag 12... punktum! Men ikke i januar 2009... da hadde jeg eggløsning myyye før. Da jeg ventet førstemann har egget vært i dvale.. jeg testet positivt 24 des (var da litt for tidlig ute med test, tror jeg hadde ikm 26 des) men ut i fra ultralydtermin og når babyen ble født så testet jeg omtrent i det jeg hadde eggløsning.. men jeg fikk positiv test for det. Ting er ikke alltid som vi tror.. og du skal se dette går helt fint
Gjest Skrevet 4. april 2009 #11 Skrevet 4. april 2009 Baby nr 2 her var og bare 49 cm v fødsel, men ble flyttet hele 1 dag på ultralyden.. så det har nok ingenting å si.. førstemann var 52 cm..
Marianne87 Skrevet 4. april 2009 #12 Skrevet 4. april 2009 Det at du kan krangle til du spyr og det hjelper ikke stemmer ikke. Har du veldig stort sprik mellom terminene dine kan du snakke med jordmor/ evt lege om det og få de til å ta hensyn til det. Jeg har fått avtale på å følge igangsetting etter min termin hver gang så jeg ikke har risikert å gå 4 uker over. Noen får mindre babyer enn andre, sånn er det bare... Stå på ditt
LykkeligMamma89 Skrevet 4. april 2009 #13 Skrevet 4. april 2009 Jeg hadde det på akuratt samme måte HI! Og jeg ble satt tilbake 2 uker, og visste at dette var feil. Jeg stod på mitt og fikk tilslutt en ny ultralyd, som viste da at min termin stemte! Men jeg dro på et annet sykehus da, og der var de mye nøyere med å måle alt som kunne måles for å få riktig termin. Det var virkelig en stor lettelse å få riktig termindato på papiret, for jeg syns også det var fryktelig skummelt å tenke på overtid... Lykke til!
?en til? Skrevet 4. april 2009 Forfatter #14 Skrevet 4. april 2009 takk for mange svar, føler meg ikke så alene:) skal prate med jordmor på mandag, å fortelle hvorfor jeg tror det er feil. vi har også bestemt oss for 3d ul, kanskje de kan se noe der?
Gjest Nordavind fra sør Skrevet 4. april 2009 #15 Skrevet 4. april 2009 Har faktisk hørt om noen som fikk et par uker feil på termin som hadde vært og fått satt inn befruktet egg. Burde være gansker sikker på når ting skjedde da:) Alikevel gikk legene etter ul-terminen hørte jeg...helt merkelig
Humla&mini Skrevet 4. april 2009 #16 Skrevet 4. april 2009 Jeg ble satt 15dager tilbake på ul, og hadde det stemt så hadde jeg blitt gravid samme dag som positiv test. Og det går jo ikke. Jeg snakka med jordmoren min om det og jeg får en overtidskontroll mellom en uke og ti dager etter min menstermin. Var på 3D ultralyd forrige torsdag, og selvom hu jordmora ikke sa noe så kunne vi se på utregningene etterpå at det sto 26+4 i gjennomsnitt av alle målingene, og da var vi etter menstermin 26+5. Men prøv å snakk med jordmora di du, jordmora mi sa at de også hørte på mammaen i disse tilfellene. Det går sikkert bra, de fleste kommer når de er klare.
JenteOgGutterMamma! Skrevet 4. april 2009 #17 Skrevet 4. april 2009 Hei igjen! :-) Da jeg ble satt tilbake 12 dager på 18 ukers UL forrige svangerskap,og skulle da etter det UL legen mente ha blitt befruktet samtidig som jeg fikk positiv graviditetstest! Dette er jeg 100% sikker på at ikke stemte! Jeg var nemlig på UL både i uke 7 og utvidet UL i ved St.Olavs i uke 12 og da stemte størrelsen på fosteret til den terminen jeg sa nemlig 12 dager før 18 ukers UL! Og ved utvidet UL er dei veeldig grundige og sjekker alt mange ganger og fra forskjellige vinkler, samtidig som dei som tar slike UL er eksperter i sitt fag! Ringte derfor til St.Olavs fordi jeg ble usikker, og både dei og vi visste at min termin stemte! Hvis dei målte noen millimeter feil på 18 ukers UL, kunne dette resultere i nokså mange dagene feil fikk jeg vite! Så er ikke den som tar UL grundig nok kan det bli mange dager feil på terminen! Lykke til! :-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå