Gå til innhold

Jeg trenger husmorråd!!! Blir så frustrert her...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg blir gal av alt rotet snart. Jeg syns jeg rydder og rydder hele tiden, men likevel så flyter det her. Gangen er et et kapittel for seg selv, med sko og yttertøy i skjønn forening (dette blir forhåpentligvis litt bedre når vinterklærne skal pakkes bort).

Jeg blir aldri a jour med klesvasken. Skittentøyskurvene er alltid fylt til langt over kanten. Tørkestativene er alltid fulle av rent tøy, og det ligger stabler av rent tøy rundt omkring der tørkestativene står.

På barnerommene ser det ut som det har værtbombenedslag. Hvis vi rydder der, så er det like jævlig igjen etter en dag.

Jeg har så lyst til at hele huset for en gangs skyld skal være ryddig og rent, men før jeg har kommet rundt hele, så flyter det der jeg startet igjen. Blir så frustrert av å ha det så rotete rundt meg..

Er det noen som har tips til hvordan jeg skal klare å få orden på huset.

Begge er i full jobb, og barna er i barenehage og skole/sfo til 16-16.30 hver dag, så føler det ikke blir nok tid til noenting...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har det ganske rotete til tider selv. Har alltid vært sløv med å ta ting med en gang. Men etter at jeg begynte å jobbe igjen innså jeg at ting MÅ tas med en gang eller blir det bomba her før man rekker å snu seg rundt. Dvs snupps rydder lekene sine før hun får se på barneTV, ikke noe ryddig er ikke noe barneTV. Klær som brettes sammen legges i skapene med en gang. Etter middag ryddes kjøkkenet før man begynner med noe annet.

Det funker litt bedre hvertfall. Er ikke helt nazi, så litt brot blit det. Men det er mye bedre her nå enn hva det var for bare noen mnd siden.

(og viktigst av alt... kast alt du ikke har bruk for!)

Skrevet

Vaskehjelp som og vil rydde litt ?

Skrevet

Har den siste uke fylt to søppelsekker med klær, leker og diverse annet som skal kastes.. men jeg kommer liksom aldri i mål..

Kjøkkenet er faktiskt det eneste rommet vi "alltid" har orden over.

Nå skal jeg ha fri helt til trisdagen etter påske, og de eneste planene jeg har for påskeuka er rydding, rydding, vasking og atter rydding... Har laget en lang liste så jeg kan krysse av etterhvert.

Hvis det er like jævlig her etter påska er ferdig, så gir jeg opp... Da tror jeg jeg kaster 70 % av eiendelene mine og flytter til en 50 kvm leilighet..

Skrevet

Vaskehjelp er ikke noe alternativ. Ingen som har det her, kun gamle som har hjemmehjelp.. Bor i en liten bygd hvor janteloven fortsatt er ganske sterk..

Skrevet

Ok.

Er det bare du som tar det eller er alle med på det de kan.

Det er jo ikke tid til å komme over alt alene hele tiden.

Personlig ville jeg prøvd å få ungene til å rydde det de kunne hver kveld og at f.eks du vasker kler og henger opp mens han legger sammen kler og legger de på plass.

Unngå det som ikke må gjøres, som å stryke klær. Det gjør jeg bare ved behov.

Skrevet

Ja, her kommer bossbilen på mandagene så hver eneste søndag går jeg over alle rom og kaster det som ikke brukes. Alt fra slitte klær til tomme konvolutter under sofaen.

Jeg hater og å legge klærne på plass. Vask, oppheng og å legge de sammen er reit, men ikke å legge de i skapet. Vet ikke helt hvorfor men det er nå bare sånn.

Skrevet

Jeg har det som regel ganske ryddig og rent

Det som er lurt er rett og slett og lage seg en arbeidsliste med ting en vil rydde og vaske, lag en plan over hele uka, skriv ned for hver dag. Men la det bli en halv times jobb hver dag, så en ikke blir lei.

Begynn å rydd ett rom av gangen, kvitt deg med ting/klær dere ikke bruker.

Barna kan rydde sine egne rom selv, og sette sko og jakker på plass selv. Jeg er streng med det, de må rydde etter seg ellers får det konsekvenser. (feks må de rydde opp spill/tegnesaker som ligger i stuen før de får se barnetv, eller rydde rommet før de får frukt/kjeks o.l- la det være et mål med ryddingen, en belønning)

Ha klut og sprayflaske fast på badet, så vasker du badet mens barna er i dusjen/pusser tennene e.l

Delegér oppgaver til alle i familien

Skrevet

Jeg ser du har fått mange dine tips over her.

Jeg har ett tips som gjør klesvasken mye greiere:

Ha en boks/skittentøyskurv til hver type vask, ull, 60 grader, lyst, mørkt ol.

Da er det utrolig lett å sette på en vask, trenger ikke lete frem og grave rundt etter liknende tøy. Jeg har boksene som heter Expedit fra IKEA og en nesten full en er en full maskin.

Skrevet

Jeg har faktisk fire skittentøysdunker slik at tøyet er ferdig sortert når jeg skal sette på en maskin. Det er i grunn det rene tøyet som er det største problemet. Jeg legger sammen tørt tøy og henger opp vått tøy ofte like etter barna har lagt seg, og da blir det ikke til at jeg legger det i skapet pga at jeg ikke vil gå inn på rommene mens de holder på å sovne. Og da blir det fort bare liggende der i den stabelen. Og så har jeg ikke vaskerom, så tørkestativene står på gangen og i kjellerstua, og klærne blir stablet opp i sofaen i kjellerstua. Dermed blir ikke kjellerstua brukt, pga at det alltid står et tørkestativ foran TV'n og ligger masse klær i sofaen.

For tiden gjør jeg det meste selv pga at samboeren min jobber nesten døgnet rundt i en periode. Jeg får vel mer hjelp fra han når prosjektet han holder på med blir ferdig til sommeren, men akkurat nå må jeg ta det meste selv.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...