Anonym bruker Skrevet 4. april 2009 #1 Skrevet 4. april 2009 Jeg er bestemor til barn i alderen 5-9 år. Et barn vil ikke legge seg, gråter og hyler for noe som har opprørt barnet. Far tar barnet med makt og bærer det høyt på skuldrene til barnets rom, og far blir der slik at barnet ikke kan forlate rommet. Barnet fortsetter å gråte og hyle inntil det tilslutt ikke orker mer og etter hvert sovner.. Slike episoder gjentar seg stadig. Kan da slike konflikter mellom barn og foreldre avgjøres med makt på dette vis uten at det blir alvorlige skader på barnets psyke?
blond Skrevet 6. april 2009 #2 Skrevet 6. april 2009 Umulig å svare på spørsmålet. Hvilken effekt ting har på barn kommer an på så mange forhold, det er bare et lite antall ting som "garantert" har skadelig effekt på barn. Ting kan være uheldig uten å være skadelig. Uansett vil jeg tro at det finnes smidigere måter å få barn til å roe seg og sovne enn denne.
Anonym bruker Skrevet 28. april 2009 #3 Skrevet 28. april 2009 Vi har hatt vår andel av hyling, og 5-åringen har brukt hyling som våpen i masse sammenhenger. Noen unger er flinke til å "manipulere", og så lenge en av foreldrene er svake for hyling, vil det bli mer av det... Vår 5-åring har tidligere klart å legge beslag på en voksen helt aleine over flere timer med sin hyling - noe som er veldig frustrerende for den andre voksne, når det er 4 barn i hjemmet... Jeg syns det er bedre at far bærer ham/henne inn og blir der, enn at barnet blir etterlatt der til å hyle aleine. Men det er viktig å etablere gode og hyggelige rutiner på det å legge seg, lokke med kos og bok og annet som gjør det attraktivt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå