*Emma & Mathias*spire i magen* Skrevet 4. april 2009 #1 Skrevet 4. april 2009 Altså, jeg skjønner på en måte at den ligger foran babyen, hehe.. Men kan det gi noen problemer i svangerskapet, evnt fødsel? Har hørt om de som må ha ks på morkaken ligger i veien, kan foranliggende mk avgjøre et ks? Hadde ks sist fødsel, og vil så veldig gjerne føde vaginalt denne gangen..
VinterSol+2 Skrevet 4. april 2009 #2 Skrevet 4. april 2009 forranliggende morkake er veldig fint det:-) det kan bety at morkaken ligger i "veien" for de sparkene som er rettet rett frem, altså dempe de litt, og for noen kan det bety at det tar lengre tid før du kjenner babyen bevege seg. med forraliggende morkaka ligger den forran på magen din, lissom. hehe. jeg hadde forranliggende/på den ene siden i mitt første svangerskap. og fødte vaginalt som bare det. lykke tilog gratulerer med gode nyheter da:)
ormeynglet Skrevet 4. april 2009 #3 Skrevet 4. april 2009 Jeg har hatt foranliggende morkake på alle mine 3 svangerskap og har det denne gangen også. Ikke noe problem, har et ks og 2 vaginale fødsler (ks hadde ikke noe med morkaken å gjøre) bak meg. Det eneste kjipe med det er som Vintersol sier at det tar lengre tid før du kjenner liv og spark i magen. Hvis morkaken ligger langt ned foran livmormunnen når du kommer til termin så må du ha ks, men det har ikke noe med om den ligger foran eller ikke tror jeg. Lykke til, du får nok prøve vaginalt denne gangen, og det er en stor fordel etter fødselen iallefall:)
EnJente_m_2Jenter Skrevet 4. april 2009 #4 Skrevet 4. april 2009 Jeg hadde foranliggende morkake og kjente spark, eller "pirk" i uke 13, og det ordentlige sparket i uke 15 Så alt er nok mulig ! Tror den ligger foran denne gangen også.
Amanter<3 1+venter tvillinger Skrevet 4. april 2009 #5 Skrevet 4. april 2009 Jeg fikk vite at jeg har foranliggende morkake på ul igår, og lurer på om det er slik at jeg kommer til å kjenne mindre spark gjennom hele svangerskapet? Slik det er nå, kjenner jeg litt på sidene, men ingenting på midten. Er i uke 19.
Gjest Skrevet 4. april 2009 #6 Skrevet 4. april 2009 Jeg hadde det forrige gang og det er helt greit å ha, fødte vaginalt. denne gangen ligger den mot ryggen og det jeg merker godt er sparkene mye bedre tidlig denne gangen:)
imoen Skrevet 4. april 2009 #7 Skrevet 4. april 2009 Jeg har også foranliggende morkake, noe som nok tar litt av for en del av babyens bevegelser og spark. Når det er sagt har jeg fått noen solide trøkk av den lille i magen. Det på daglig basis. Både der hvor morkaken befinner seg og utenfor. Jeg er gått inn i uke 23 og har kjent slike sterke spark i et par uker. De blir stadig sterkere. Så du vil nok kjenne noe gjennom morkaka etterhvert du også.
Mammaen til Annabel <3 Skrevet 4. april 2009 #8 Skrevet 4. april 2009 Det er forskjell på å ha forliggende morkake og å ha morkaken liggende på fremsiden. Forliggende morkake er når morkaken ligger foran åpningen på livmoren. Altså mellom babyen og der den skal komme ut. Nå vet ikke jeg om det er forskjell på forliggende og foranliggende. Kan jo selvfølgelig være at når jordmor sier foranliggende så mener hun på fremsiden. Det ville jeg hørt med enten den som utførte UL eller legen din. Når det er sagt, så betyr det ikke at dersom du har morkaken foran åpningen nødvendigvis at du må ta KS. For når livmoren vokser så trekker som oftest morkaken seg oppover og vekk fra åpningen. Så de aller fleste som har forliggende morkake før uke 20 har det ikke til fødsel. Det vil bli sjekket på ny UL noen uker før fødsel. Du kan lese om det på Pasienthåndboken sin internettside.. http://www.pasienthandboka.no/default.asp?mode=document&documentid=2650 Håper ikke jeg skremte deg nå. For som sagt så flytter den seg i de fleste tilfeller. Og kan jo være forliggende og foranliggende ikke er det samme..
Amanter<3 1+venter tvillinger Skrevet 4. april 2009 #9 Skrevet 4. april 2009 Ahaa! det var jo litt oppklarende, jeg tenkte at forliggende betød foran på magen, så det var det jeg mente i mitt innlegg ovenfor. Jeg har altså min livmor på fremsiden av magen, ikke foran åpningen. Det blir jo noe helt annet. Takk for oppklarende ord, tror vi er flere som har tolket litt hit og dit her...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå