Anonym bruker Skrevet 3. april 2009 #1 Skrevet 3. april 2009 Uff, syns det virker som det er utrolig mange som sliter mer eller mindre med underlivet etter fødsel. Hvorfor blir man aldri advart om plagene man kan få? Det snakkes jo overhodet ikke om. Er jo helt villt mange som får skader. Har faktisk lest at 40 % av alle som har født får fremfall av skjedeveggen i mer eller mindre grad. Det vil si at de fleste kanskje ikke merker at de har det.. Men er jo ille nok syns jeg. Hadde det vært menn som fødte gjennom kuken så hadde keisersnitt vært dagligdags for alle for lenge siden. Kuken er jo hellig.
Anonym bruker Skrevet 3. april 2009 #2 Skrevet 3. april 2009 At vi er "skapt til å føde" holder bare ikke lenger altså. Ikke i 2009... Burde vært valgfritt hva man ønsket å risikere. Er jo helt villt mange barn som taes med sugekopp og tang..jesus hva gjør det med underlivet til mor ?? Jeg mener at KS burde taes på alle som har baby over 4 kg.
Anonym bruker Skrevet 3. april 2009 #3 Skrevet 3. april 2009 Har hatt litt plager etter fødsel, men må si jeg velger vaginal fremfor ks uansett! Jeg har med tiden blitt helet og underlivet fungerer som det skal nå. Og det tror jeg nok de fleste kvinner erfarer. Men enig i at man skulle blitt mer informert slik at forebygging kan gjøres og at man er mer bevisst etter fødsel.
Anonym bruker Skrevet 3. april 2009 #4 Skrevet 3. april 2009 De fleste heles jo bra etter en fødsel. Men ja, det er litt skremmende å tenke på. Det er jo en viktig del av kroppen. Tror faktisk det er noe i det med menn og KS. Tror faktisk ikke at menn hadde risikert så mye med penis.
Anonym bruker Skrevet 3. april 2009 #5 Skrevet 3. april 2009 vekt på baby trenger ikke ha noe å si. det er str på kvinnens bekken og som regel hodeomkrets som er avgjørende. Ks er fint for dem som må av medisinske årsaker. Ellers synes jeg man skal føde på den naturlige måten. Best for barn og best for mor!
Anonym bruker Skrevet 3. april 2009 #6 Skrevet 3. april 2009 Da må du dessverre la være å bli gravid, da. Det er ikke kun vaginale fødsler som sliter på underlivet. Det gjør KS også. Om enn på litt ulike måter. Jeg har prøvd begge deler..... Tror ikke folk vet at det er mye svangerskapet som påvirker underlivet, fødselen er litt som ammingen; det påvirker litt, men ikke alt. Greit; om du revner totalt, så har det jo litt å si, men ikke ellers. Jeg tok KS med eldste, og flere dager etterpå kjente jeg ikke at jeg knep. Helt "bedøvet" uten bedøvelse. Med den vaginale fødselen hadde jeg full kontroll på urinstrålen mindre enn 2 timer etter fødselen. Syns det sier litt. Da er det kun planlagt KS som teller, da? For det vil nok spare musa mest;) Tragisk syns jeg. I dag er det mange år siden mine ble født, og det viser lite nedentil av det. Arret på magen derimot, blir jeg aldri kvitt....
Anonym bruker Skrevet 3. april 2009 #7 Skrevet 3. april 2009 Mine to yngste var henholdsvis 4600 og 4500 g. Aldri i livet om noen hadde fått lov til å sette kniven i meg av den grunn. Jeg ville ikke bli en pasient - jeg ville gå ut av sykehuset med barnet på armen. Veldig glad for at de kom på vanlig måte og at jeg slapp skjæring og sying, det er faktisk ikke himmerike å bli operert...
Anonym bruker Skrevet 4. april 2009 #8 Skrevet 4. april 2009 Fremfall av kjedeveggen i mindre grad merker man ingenting til, det gir ikke plager og påvirker ikke sexlivet, så hvorfor er det så forferdelig? Et svangerskap og en fødsel setter spor uansett hvordan man gjør det... De fleste som føder vaginalt har et velfungerende underliv helt uten plager etter fødsel, en fødsel trenger faktisk ikke sette et eneste spor på underlivet. Men et keisersnitt vil alltid og i alle tilfeller gi et arr på magen, en svakhet i bukveggen osv etter snittet og i noen tilfeller gi plager som verk i såret, stygt arr, hengemage eller andre komplikasjoner. Ingen vits å rosemale noen av måtene å få barn på, begge måter kan gå helt fint uten noen form for skader eller komplikasjoner, men begge måter kan også gi både den ene og den andre formen for "skader". Jeg har personlig født på begge måter, og jeg må si at mitt lille fremfall, og min lille asymetriske "mus" som ble lappet sammen på kryss og tvers etter en sugekoppfødsel ikke plager meg i det hele tatt. Mens keisersnittarret som væsket og verket i 6 uker etter fødselen og hengemagen jeg har fått over det, og det faktum at huden er helt følelsesløs rundt det plager meg ganske mye...
Anonym bruker Skrevet 4. april 2009 #9 Skrevet 4. april 2009 Greia med skjedefremfall er at det mest sannsynlig blir værre og værre etterhvert som tiden og tyngdekraften gjør sitt. De som har skjedefremfall må før eller siden opereres nedentil, med mindre de syns det er digg å ha urinblæra eller tarmen tytende ned eller ut av skjedeåpningen da. Skjønner ikke at noen kan bagatellisere dette. Jeg vet med meg selv at jeg heller vil ha problemer med magen enn mitt underliv.
Anonym bruker Skrevet 4. april 2009 #10 Skrevet 4. april 2009 Å måle bekkenet gjøres i liten grad nå for tiden, og vektestimering er ren gjetting (de har bommet med en kilo på begge mine). Så rent fysisk er det umulig å avgjøre hvem som skal "få lov " til å ta ks eller ikke. Kvinnen må selv ha det avgjørende ordet. Å føde på den naturlige måten er slett ikke alltid best for barn og best for mor. Jeg har forsøkt begge deler og vet at i noen tilfeller er det absolutt best med ks.
Anonym bruker Skrevet 4. april 2009 #11 Skrevet 4. april 2009 Vel, min første fødsel var vaginalt. Sydde 50 sting og brukte mange dager på å komme meg på beina bla.. pga stort blodtap. 1 uke på sukehus etter fødsel. Fødsel nr 2: 10 sting på magen, oppe og gikk samme dag. Dro hjem etter 2 døgn, og gikk med barnet på armen. Av og til er det himmelrike å bli operert.
Anonym bruker Skrevet 4. april 2009 #12 Skrevet 4. april 2009 Hos de aller fleste går bedøvelsen ut etter kort tid, da. Jeg hadde ingen problemer med å gå på do samme dag som mitt ks, i alle fall.
Anonym bruker Skrevet 4. april 2009 #13 Skrevet 4. april 2009 Lenge siden ks'et ditt? Jeg var nemlig følelsesløs noen mnd, men så ble alt helt OK igjen. Ellers så foretrekker jeg "streken" på magen fremfor totalhavari i underlivet.
Anonym bruker Skrevet 4. april 2009 #14 Skrevet 4. april 2009 Det er jo som regel flere alternativer enn det da! Jeg har hatt et keisersnitt (ikke selvvalgt men pga tverrleie) og en fødsel med totalruptur grad 4 (all the way!) Allikevel ville jeg i dag valgt vaginalfødsel igjen uten å blunke!. Keisersnittet opplevde jeg som smertefullt, hemmende i flere uker, og selv i dag 15 år seinere er jeg følelsesløs i et område på 5x15 cm over snittet. Totalrupturen grodde fort og fint, var oppe etter et par timer, var ikke særlig vondt og jeg har ingen komplikasjoner. Så det kan gå galt eller bra samme hva man velger.
Anonym bruker Skrevet 4. april 2009 #15 Skrevet 4. april 2009 Vil bare si det at jeg har hatt 2 ks og har da gått ut av sykehuset med barnet på armen begge gangene. Man må bli i senga det første døgnet. men så er det opp å gå. Første gangen var jeg kjempe frisk og rask og hadde ingen problem andre gangen måtte jeg støtte meg på senga når jeg gikk i en dag.
Anonym bruker Skrevet 4. april 2009 #16 Skrevet 4. april 2009 Det må jo være grusomt å være følelsesløs i et område på 5 ganger 15 cm på magen (ironisk) hilsen en som valgte KS og er sjeleglad for det. Ikke ett problem i ettertid.
Anonym bruker Skrevet 4. april 2009 #17 Skrevet 4. april 2009 Det var ikke bedøvelsen etter KS jeg snakket om.Det var at hele bekkenbunnen var uten følelse, slik at jeg ikke kjente om jeg knep eller ikke. Jeg tenkte på å knipe, men måtte kjenne med hånden at det skjedde:) På do klarte jeg også å gå. Ingen problemer der, nei:)
Anonym bruker Skrevet 4. april 2009 #18 Skrevet 4. april 2009 heller følelsesløs på magen, enn følelsesløs i vagina! Mange som blir det etter mange fødsler.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå