Anonym bruker Skrevet 3. april 2009 #1 Skrevet 3. april 2009 har celleforandring og når jeg har fått ny time er jeg 18 uker på vei, min gynekolog sa det ikke var farlig men syns att jeg har lest en plass att man ikke skal ta celleprøver når man er gravid... noen som vet??
Manjo Skrevet 3. april 2009 #2 Skrevet 3. april 2009 Hei:o) Det er vanlig rutine å ta celleprøve ved første sv.kontroll. Vil da tro at det er ufarlig senere i sv.skapet også. Legen vet nok hva han gjør;o)
Anonym bruker Skrevet 3. april 2009 #3 Skrevet 3. april 2009 Pasienthåndboken: http://www.pasienthandboka.no/default.asp?mode=document&documentid=13969 Står det: "Gravide får i mange tilfeller tatt celleprøve ved første svangerskapskontroll. Senere i svangerskapet unngår legen å ta prøve. De store hormonforandringene under graviditeten endrer det mikroskopiske bildet av slimhinnenes celler, og antallet falskt positive prøver øker. Etter fødselen kan celleprøve tidligst tas 8-12 uker etter fødselen, fordi slimhinnen inntil da er forandret, særlig hos ammende kvinner. Går du til kontroll for celleforandringer, kan celleprøve likevel tas under graviditeten."
Anonym bruker Skrevet 3. april 2009 #4 Skrevet 3. april 2009 Jeg har hatt en del celleforandringer og jeg ble kalt inn til nye prøver en liten stund etter fødselen. Må til oppfølging minimum en gang i året. har fjernet en del av livmortappen og. Det trenger ikke være farlig å ha det, men man må være obs på det for det KAN utvikle seg til livmorkreft.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå