Anonym bruker Skrevet 3. april 2009 #1 Skrevet 3. april 2009 Fått et stygt munnsår, aldri hatt det før. Var og kjøpte antix, men så leser jeg at den hjelper mot munnsår forårsaket at herpes simplex virus. Funker ikke munnherpes slik som kjønnsherpes da? Altså at man må smittes? Om dette er herpes, så må jo jeg ha blitt smittet nettop (siden jeg ikke har hatt sånn før) Og det vet jeg jo at jeg ikke har blitt... Så spørmålet er, er alle munnsår forårsaket av herpes? Og kan man få herpesmunnsår bare helt uten videre, eller må man først kontakt-smittes?
Anonym bruker Skrevet 3. april 2009 #2 Skrevet 3. april 2009 Jo, en er smittet og det er herpes simplex. Men du kan ha hatt viruset helt fra barndommen, uten noengang å ha hatt utbrudd:) Jeg hadde en kort periode med slike sår i munnviken, så jeg vet jeg har viruset, men har ikke hatt utbrudd på mange år. Det kom stort sett ved forkjølelse eller soleksponering med meg. Meeeen det kan jo være brennkopper, også da.
Anonym bruker Skrevet 3. april 2009 #3 Skrevet 3. april 2009 Man kan jo ha sår på leppa uten at det er pga herpes, men det man oftest kaller munnsår/forkjølelsessår er pga herpes. Da har man gjerne blemmer i tillegg til sår, evt små blemmer som blir til sår. Herpes kan ligge latent i veldig mange år uten at man har utbrudd, men man må en eller annen gang ha blitt smittet. Mange smittes når de er barn og da kan man ofte få sår i nesa som egentlig ikke merkes mye. Man kan bli smittet av de som har det når de ikke har utbrudd også, så det kan være umulig å vite når man har blitt smittet og av hvem.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå