Gå til innhold

hmm hva skal jeg gjøre

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er nå gravid med min første, noe som er utrolig spennende. Men det jeg lurer på er at ut i fra termin kalkulatoren er jeg 4 uker og 3 dager på vei, men allerede i begynnelsen av mars var jeg hos legen for å ta en urinprøve for jeg hadde ikke fått mensen. Den var negativ, dagen etter fikk jeg "mens" det var ikke vanlig mens og den varte bare i ca 2 dager. Grunnen til at jeg skriver her er at jeg har begynt å få litt mage og hvis jeg er i uke 4 så er jo det rart.. Kan jeg be om ultralyd? når kan jeg ta utralyd 1 gang, jeg vil jo vite hvor langt jeg egentlig er på vei.. Vær snill og hjelp meg....

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Uke 4 er nok for tidlig å ta UL. Man ser fint lite på UL da. Ikke sikkert man engang kan se at det er en liten spire der.

Jeg tok min første UL da jeg var 5+6. Målte størrelsen da, men regnet ikke ut hvor langt på vei jeg var da. Andre UL ble tatt i uke 10 (ifm sykehusinnleggelse pga hyperemesis). Da var det jo ikke noe problem å få målt den lille og se hvor langt jeg var på vei.

Årsaken til at man kan få mage tidlig er jo at man er veldig oppblåst. Eller evt forstoppet. Ellers varierer det jo fra person til person hvor tidlig man får mage. Jeg begynte ikke å merke noe på magestørrelsen før i uke 13-14. Er også førstegangs.

Skrevet

jeg har ikke noe prolem med å få gått på do eller noe, jeg er jo ganske tynn så kanskje det er noe med det.. takk for innlegget ihvertfall, det hjalp litt det. Får bare smøre meg med tålmodighet..

Men hvor ofte skal man ta ultralyd?

Skrevet

De fleste har jo bare den ordinære UL i uke 18 og ingenting mer. Mens andre blir fulgt opp med UL pga komplikasjoner ved f.eks dette eller tidligere svangerskap. Her inne på bim er det veldig mange som tar tidlig UL for å få bekreftet at alt er i orden.

Selv har jeg hatt 4 UL (en tidlig UL, to UL ifm sykehusinnleggelse pga hyperemesis og den ordinære i uke 18) og har fått tilbud om en i uke 36 bare for å sjekke av alt er greit før fødsel. Det sies vel at man helst ikke bør ta så mange UL, men vet ikke hvor grensen her går. Vurderete her tidligere om vi skulle ta 3d UL, men har slått det fra oss siden det har blitt såpass mange UL likevel.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...