babylykke2 Skrevet 3. april 2009 #1 Skrevet 3. april 2009 Ei venninne av meg fortalte at om jeg ikke fødte te termin (som er 10april) kan jeg kreve at jeg blir satt igang pga bekkenløsning jeg har. Hun selv gikk to uker over og ble så satt igang, noe ikke legen hennes var klar over. Han fortalte henne at hun kunne ha krevd igangsetting rett etter termin pga hennes fibromioallergi. Han fortalte oxo da at de som hadde bekkenløsning kunne kreve det. Stemmer dette? Hadde vært kjempe fint om det stemte , har ikke lyst å gå noe over. Men har ikke fått sjekka med lovverket osv. Noen som vet? Takker for svar
ojoj, NÅ er det liv i leiren!! Skrevet 3. april 2009 #2 Skrevet 3. april 2009 jeg vet ingenting om lovverket, men jeg ringte selv inn til fødeavdelingen tre dager før termin forige gang, og sa rett ut på telefonen (ETTER ET LANGT RESSONEMENT) at jeg håpte de ville sette meg igang. Det gjorde de, jordmoren sa hun skulle snakke med lege og ringe meg opp igjen. 20 min etterpå ringte hun og sa jeg skulle komme, de skulle sette meg igang. Denne ganger er jeg enda verre i bekkenet, og har begynt å planlegge igangsettelse av fødselen to tre uker før termin. Legen min skal henvise meg til fødeploiklinikken om noen uker. Så får vi se hva som skjer. Er fritt sykehusvalg også, så kommer ikke til å akseptert å bli avvist, da ser jeg til "neste sykehus"
Eplejuice Fødeklar Skrevet 3. april 2009 #3 Skrevet 3. april 2009 Hjelper dessvere ikke med bekkenløsning, med mindre man møter på de rette personene. Ei venninne satt i rullestol på slutten, hun gikk 10 dager forbi termin. At hun hadde vondt hjalp ikke siden babyen hadde det bra.
babylykke2 Skrevet 3. april 2009 Forfatter #4 Skrevet 3. april 2009 Takk for svar . Det var godt å høre at noen jordmødre/leger er villige til det , hører så mye om at de er "strenge" på sånt. Men jeg må si jeg er ganske lei og vil jo ikke plages mer enn nødvendig, syns ikke det er verdt det når det finnes muligheter. hvilket sykehus fødte du på sist + kommende? Jeg selv har valgt Tønsberg. Kanskje jeg burde ta en telefon dit å høre da? Hva de mener osv, eller må jeg bare være bestemt på at de skal ta meg for at de gjør noe med det? (Er førstegangs fødene).
ojoj, NÅ er det liv i leiren!! Skrevet 3. april 2009 #5 Skrevet 3. april 2009 bekkenløsning kan dreie seg om mere enn å bare ha vondt. Det kan ende med funksjonssvikt, altså lammelser. Jeg hadde det sist, og ble derfor satt igang, jeg får store barn også, så det var et moment at jeg skulle klare å føde barnet med et såpass redusert bekkenparti. Etter begge mine to fødsler har jeg ikke blitt bra etterpå, og det er dermed stor fare for at jeg ikke blir det nå heller, derfor er det av vesentlig art at jeg går gravid så kort som mulig og ikke en dag lenger enn nødvendig. Men selve beslutningen om å sette igang, avhenger også en del av hvor klar kroppen er, om man er moden eller helt umoden m.a.o Jeg "trodde" jeg hadde bekkenløsning første gangen, (og det hadde jeg jo) men uansett kor uutholdelig jeg følte det var den gang, var det overhodet ikke i nærheten av hvordan det var sist, og er nå. Har bekkenløsning av en anen dimensjon, smertene minner om rier, men likevel, det verste er tap av funksjon, lammelsene. Og frykten for om jeg mister mitt yrkesliv pga kroniske skader. Når babyen er fullgått, kan den godt komme ut, den har langt ifra nødvendigvis godt av å ligge en måned lenger i magen enn strengt tatt nødvendig
ojoj, NÅ er det liv i leiren!! Skrevet 3. april 2009 #6 Skrevet 3. april 2009 Ja, en vesentlig forskjell på bekkenløsningen jeg hadde første gangen, og disse to siste svangerskapene, er at de siste gangene har det ligget i symfysen i tillegg til bekken leddene bak. Symfysen er så bløt nå at jeg ikke har kraft i bena lenger, kan ikke bevege de, sånn som sist.. og jeg har fremdeles 8 uker til termin (!!!) men så fikk jeg også sf bekkenløsningen 8 uker tidligere denne gangen enn sist (hatt sf-bl siden uke 20 denne gangen, og vanliig bl siden positiv test) forige gang fødte jeg i Førde, kjempe fin fødeavdeling og kjempe greie folk. Nå skal jeg strengt tatt føde i Bergen, men føler likevel det er stor sjangs for at det blir Voss. Har termin 1 juni, og rekner med det blir stor pågang på Voss da også, pga nedskjæringene på kk fra 1 mai. Sikkert mange som vil til voss. Planen er at jeg skal til vurdering på kk i uke 37 ca for å finne ut hvordan vi gjør med igangsetting. (og om de i det hele tatt er villige til å høre på meg, blir uansett second oppinion om jeg møter en avvisende lege) Skal begynne med modningsakkupunktur i uke 35/36 for å være så klar som mulig så tidlig som mulig
babylykke2 Skrevet 3. april 2009 Forfatter #7 Skrevet 3. april 2009 Ja er nok noen med å møte de rette personene vil jeg tro. Men kan legen min skrive ut et brev om at jeg skal settes igang eller har hun ikke autoritet til det? Er kanskje legene på sykehuset som bestemmer.
Eplejuice Fødeklar Skrevet 3. april 2009 #8 Skrevet 3. april 2009 _Tror_ ikke legen autoritet til å bestemme det, men det kan vel være at et brev fra legen med kan hjelpe. Så dersom legen vil skrive en anbefaling om igangsetting, så er det jo verdt et forsøk.
ojoj, NÅ er det liv i leiren!! Skrevet 3. april 2009 #9 Skrevet 3. april 2009 Det vil nok alltid være fødselslegen på sykehuset som bestemmer det ja... Men en henvisning/brev fra fastlegen skader iallefall ikke. Be legen diin gjøre det, så du kan få en time på fødeavdelingen din til en vurdering f.eksempel. Håper du får den hjelpen du ønsker!! Jeg håper det kan hjeløpe på at jeg er tredjegangsfødende, og har fått dette "innvilget" før, og at det er lite sansynlig at jeg blir kvitt plagene etter fødsel (de sier jo ofte det, "det går som oftest over etter fødselen, så det har ingenting å si om du går en uke ellerto over termin") Jeg har ikke blitt bedre etter fødsel, har hatt hemmende bekkenplager i 6 år nå (siden etter første fødsel) så jeg kommer ikke til å ta det argumentet som "god fisk" Kan hende de er mere restriktive med å sette igang førstegangsfødende fordi de ikke "vet" (eller har pekepinn på) hvordan fødselen din kommer til å bli Jeg føder som en rakett (både første og andre gangen) to tre press og 4 kgs ungene mine har vert ute. Forige gang var de to ting utenom bekkenløsningen min, som gjorde at de på sykehuset følte det var en smart ting å sette meg igang å få en kontrollert fødsel : -jeg var moden, og hadde to-tre cm åpning -jeg hadde 1 1/2 time reisevei til sykehuset, første fødsel tok bare ca 1 time fra jeg hadde 3 cm til det hele var over- fort m.a.o så siden jeg allerede hadde ca 3 cm åpning, var de redd det skulle bli bil fødsel på meg om ting startet av seg selv hjemme. Disse to tingene forklarte jeg da jeg ringte den morgenen jeg opplevde å få lammelser pga bekkenet. Jeg var aaldeles fra meg av bekymring og var på gråten når jeg snakket med jordmoren på telefonen, og avsluttet ressonementet mitt med et forsiktig : "så jeg håpte faktisk på at dere kunne hjelpe meg, å sette meg i gang jeg"!
ojoj, NÅ er det liv i leiren!! Skrevet 3. april 2009 #10 Skrevet 3. april 2009 Det du kan gjøre da, er jo å be legen eller jordmoren din om å begynne å strippe deg for å få fart på modningen, og supplere med modningsakkupunktur f.eks, så kanskje fremskynder det fødselen din uten at du trenger å bli satt igang. Å bli satt igang uten at man er moden, er visstnok aldeles grusomt, og som jeg har forstått det, er sykehusene veeeldig restriktive med å gjøre det uten at det er tvingende nødvendig. Så jeg føler at mitt beste "ess i ermet" forige gang, var at jeg var veldig moden, så det er det jeg håper jeg kan få til denne gangen også, å modnes så godt som mulig. Kommer til å be om å bli strippet av legene på føden i første omgang, unngå drypp osv så langt det er mulig
Mia29 Skrevet 3. april 2009 #11 Skrevet 3. april 2009 Jeg har hørt om flere som har blitt satt i gang pga bekkenløsning. Men kan hende du må belage deg på å mase litt. Har forøvrig hørt rykter om at de er ganske greie med slikt i Tønsberg. Men vet ikke om det stemmer. Er jo selvfølgelig ofte personavhengig. Lykke til!
Marianne87 Skrevet 3. april 2009 #12 Skrevet 3. april 2009 Jordmoren din eller fastlegen din kan skrive et brev til sykehuset og påvirke om de setter deg igang eller ikke, men det er en overlege som må godkjenne det. Er litt enig med de over at det spørs litt hvem du møter på sykehuset. Men er du ikke fornøyd kan du be om ny samtale med en annen lege på sykehuset. Jeg ble satt igang 12 dager før ultralydtermin forrige svangerskap (ikke pga bekkenløsning men oppkast/kvalme/allmenntilstand). Da fikk jeg beskjed av den ene legen at de ikke ville sette meg igang, men etter samtaler med 2 andre leger var det ikke tvil om at jeg skulle bli satt igang. Så ikke gi deg hvis du møter en vanskelig lege. Er ingen grunn til å gå lenge over tiden hvis du ikke klarer bevege deg eller ikke fungerer overhode lenger. Babyen er klar allerede uker før termin og det er mer skadelig å føde i uke 42 enn i uke 38. (sier alle statistikker og forskninger) Lykke til
Vestlandsspire Skrevet 3. april 2009 #13 Skrevet 3. april 2009 Eg har termin 9., og har fått beskjed om at ingen blir satt igang på helligdagene i påsken... vi får krysse fingrene for fullmånen da.
Ranni Skrevet 4. april 2009 #14 Skrevet 4. april 2009 Hvor skal du føde, Vestlandsspire? Jeg hadde termin 1. april, og har ikke lyst til å vente til over påske....
Vestlandsspire Skrevet 4. april 2009 #15 Skrevet 4. april 2009 Skal føde i Haugesund, har termin 9., men har hele tida blitt lovd at eg skal bli satt i gang før eller på termin, pga angst og stort barn sist. Men nå har eg fått kontrabeskjed, så det var jo et skikkelig slag i trynet må eg si... "dumt du har termin i påsken, for da kan vi ikke hjelpe deg" - fikk eg rett og slett..
Vestlandsspire Skrevet 4. april 2009 #16 Skrevet 4. april 2009 så eg håper jo det skjer av seg selv så snart som mulig, har gått med modningsrier på 6 min mellom og 2-3 cm åpning siden mandag :s
Ranni Skrevet 4. april 2009 #17 Skrevet 4. april 2009 Det går ikke an! Håper virkelig det skjer noe av seg selv for oss begge, ellers får du stå på krava. Skjønner at det sikkert er færre folk på vakt i helligdagene, men da må de tilpasse det, da. Trodde virkelig de fulgte opp en med din historie bedre.. Jeg skal føde på Ullevål (førstegangs) og vet bare at de ikke har noen planlagte keisersnitt i helligdagene, men har ikke hørt noe (har ikke spurt heller) om igangsetting. Lykke til!!
Vestlandsspire Skrevet 4. april 2009 #18 Skrevet 4. april 2009 Ja, eg må si at eg ble tatt litt på senga der altså - var jo innstillt på at 9.april var "max" for meg - men nå kan eg jo gå langt over påske.. Masse lykke til til deg og!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå