Anonym bruker Skrevet 3. april 2009 #1 Skrevet 3. april 2009 Ønsker å fortelle min historie. I tilfelle jeg kan advare andre unge jenter og hindre at det samme skjer med dem. Det er varierende hvor flink de er å informere om viktigheten av knipeøvelser på sykehusene etter en fødsel. Ofte blir rifter man har fått i forbindelse med fødsel bagatellisert - det er ikke det man skal tenke på etter fødselen, man skal konsentrere seg om babyen. De som får totalruptur får gjerne oppfølging av fysio og slikt, men det er ikke bare de med rifter i endetarm som bør følges opp. Rift grad 2 er minst like alvorlig. Jeg husker jo jeg leste ett og annet om knipeøvelser, men jeg tror ikek jeg helt skjønte akkurat HVORFOR det var viktig. Man blir bare fortalt at det er viktig... Men jeg festet meg aldri helt på hvorfor egentlig. Utenom at man skulle unngå å bli vid i skjeden kanskje. Jeg er kanskje dum.. men kanskje det finnes andre "dumme" der ute, som kan lære av meg. Iallfall. Da jeg fødte min baby så fikk jeg en grad 2 rift. Det vil si en rift i muskulatur i perineum. Jeg revnet helt bak til endetarm, men ikke inni denne. Endetarm var inntakt. Jeg er enda bitter for hvor lite informasjon jeg fikk angående denne riften. Jeg spurte rett etter fødsel om jeg hadde rivna mye. Neeei nesten ikke i det hele tatt, var svaret jeg fikk. Så jeg gikk jo rundt å tenkte at det ikke var så farlig. Tok ingen spesielle hensyn, med tanke på å ikke trykke for mye på toalett, unngå løft osv...... Jeg fikk vondt når jeg tok knipeøvelser så jeg sluttet litt med det. Tok vel kanskje en og annen innimellom. Absolutt ikke hver dag. Var elendig på det. Iallefall. 3 uker etter fødsel turte jeg å se meg selv nedentil. Jeg syns det så usedvannlig åpent ut. Så helt merkelig ut i forhold til slik det så ut før fødselen. Vel, det er vel normalt tenkte jeg. I ettertid har jeg fått vite at stingene mine løsnet (en del av dem). Jeg skulle ønske jeg var mer obs på slikt. Hadde jeg der og da reagert hadde aldri det som jeg skal fortelle om skjedd. Nøyaktig 6 uker etter fødsel var jeg SÅ klar for trening igjen. Jeg hadde fått med meg at man skulle vente 6 uker etter fødsel. Jeg følte meg super.. hadde ingen plager nedentil, i kroppen - ingenting. Var bare megaklar for trening igjen. Det jeg ikke tenkte på - var at bekkenbunnen var langt i fra klar. Jeg hadde jo ikke trent den opp igjen. Og i og med at stingene hadde løsnet var den ENDA mer svekket en vanlig. Et søkk i muskulaturen hadde jeg. Jeg får tårer i øynene når jeg forteller. Men det jeg gjorde var å løfte vekter. Ikke spør meg hva jeg tenkte på - jeg skjønner det ikke helt selv. Annet enn at jeg som sagt følte meg helt klar - og tenkte det var ok 6 uker etter fødsel. Jeg løftet vekter, jogget og tok sit ups. Alt på samme dag. Gikk helt fint der og da. Men i dagene etterpå kjente jeg at noe ikke var som det skulle. Denne nedpress-følelsen som man har umiddelbart etter en fødsel kom tilbake. Utrolig ubehagelig. Jeg kikket meg selv nedentil igjen. Nå var det akkurat som noe haded falt frem i åpningen. Hadde en klump der. Det som hadde skjedd var den bakre skjedeveggen hadde kollapset og falt frem i åpningen. Dette kalles fremfall av bakre skjedevegg. Jeg er overbevist om at det skyldes treningen min på svak bekkenbunn. Noen uker etter dette kjenner jeg igjen i skjeden. Jeg oppdager til min store skrekk at jeg kjenner livmortappen utrolig godt. ca en pekefinger inn. Der og da skjønte jeg at jeg hadde fått en grad av livmorfremfall. Spurtet jo selvsagt til lege. Hun syntes den lå langt oppe og ville ikke kalle det et fremfall. Syns akkurat som den trakk seg litt tilbake igjen også etterhvert. Men nå 4 mnd etter fødsel er den konstant bare noen cm opp i skjeden. Så jeg har altså i en alder av 26 år fått livmor og skjedefremfall. Det hadde ikke skjedd hadde jeg trent bekkenbunnen min før annen trening. Det hadde heller ikke skjedd hadde jeg reagert på de løsnede stingene, og fått det reparert. Da hadde jeg nok fått info om å ta det med ro etterpå, og jeg hadde ikke trent. Så jeg vil bare fortelle dere hva som faktisk kan skje om dere ikke kniper. Det er langt i fra bare det at man skal unngå å bli litt vid i skjeden. Dere er kanskje fullt klar over dette fra før, men min erfaring er at man får veldig lite informasjon om dette. Det varierer iallefall. Jeg skulle gitt en lillefing for å skru tiden tilbake. Nå må jeg slite med dette. Operasjon er ikke bare bare - og man får ofte tilbakefall senere i livet. Jeg kan heller ikke bli operert før jeg får de barna jeg vil ha - så jeg blir på en måte presset til å få baby fort igjen for å bli operert. Eller leve med det og de plagene det medfølger. Ikke en ønske-situasjon og som sagt. Jeg skulle ønske jeg hadde en tidsmaskin. Håper dette kan hjelpe til med at det ikke skjer med andre . (før dere er gammel og grå!!!!) KNIP! Og spør spør spør, hvor mye du revna og hvor. Det er viktig.
maria isabell Skrevet 3. april 2009 #2 Skrevet 3. april 2009 denne skal vi holde oppe:) de er alt for lite flink med å fortelle om dette,men det kommer seg:)
Anonym bruker Skrevet 3. april 2009 #5 Skrevet 3. april 2009 Flott fortalt:) Grunnene til å ta knipeøvelsene er mange. Ikke bare det du opplevde, men også for å i fremtiden unngå urinlekkasje. En kan fort bli inkontinent om en ikke kniper. DET er egentlig hovedgrunnen. Mange eldre damer kunne i dag unngått inkontinens i eldre alder om de hadde visst hvor viktig det er å knipe, og VAR å knipe etter fødselen. Jeg fikk det tipset å holde på hele "stellet" med flat hånd i starten, for å kjenne at jeg knep riktig. Hele vagina, kjønnslepper og alt skal liksom trekke seg litt innover/oppover, og en skal holde, ikke bare knip og slipp. Men holde knipet til en har telt til 8-10, og gjenta flere ganger. Bør gjøres daglig. Jeg synes heller ikke helsepersonell er flinke nok til denne biten. Du får bare beskjed om at klarer du å knipe av strålen når du tisser, så er du sterk nok. Og få forteller at keisersnitt påvirker bekkenbunn på lik linje med vaginal fødsel. De som tar keisersnitt må også knipe like mye. Jeg tok keisersnitt med eldste, og var på en sånn "barseltrening" på sykehuset rett etter. I starten kunne jeg ikke kjenne at jeg knep. Det var da fysioterapeuten sa det om å holde hånden på Da kjente jeg at jeg knep.
Anonym bruker Skrevet 3. april 2009 #6 Skrevet 3. april 2009 Flott at du deler dette med oss, sikkert mange (inkl meg) som har trodd at knipeøvelser kun er for å unngå slapp sjede. Jeg hadde KS og har vel derfor trodd at det ikke var nødvendig (var jo ikke utvidet nedentlil) men jaggu skal jeg kniiiiipe fremover!! Takk, anonyme HI!
Anonym bruker Skrevet 3. april 2009 #7 Skrevet 3. april 2009 Gah. Jeg tenkte at kniping ikke var sååååååå viktig, men jammen skal jeg trene opp bekkenbunnen før jeg begynner å trene ordentlig. Hadde tenkt å begynne å trene neste uke, har fått samme trenings plan som den de må igjennom for å kunne bli befal... Gud jeg er glad jeg leste dette nå. Takk
Anonym bruker Skrevet 3. april 2009 #9 Skrevet 3. april 2009 Jeg fikk skjedefremfall under fødselen jeg, så ikke alltid knipeøvelser hjelper. Jeg syns det er litt viktig å få frem hvilke skader man utsetter seg selv for under fødsel jeg!! Det snakkes jo ikke om i det hele tatt. Er utrolig mange unge som sliter med skjedefremfall - er jo bare til å ta et søk på disse siden for eksempel. Men jeg vet med sikkerhet at det er enorme mørketall, og overalt står det at det rammer gamle damer, men det er ikke sant. Mange går også til lege med dette og får beskjed om at det er normalt å bli forandret etter fødsel, så slår de seg til ro med det liksom, uten å helt vite hva som feiler en. Det er jo ok det, så lenge man ikke har symptomer. Men om man har det bør man få hjelp syns jeg. Men ja, knipeøvelser er sinnsykt viktig!! Men du er iallefall ikke alene trådstarter, med å være ung og ha problemer med underlivet. Ofte kommer skjedefremfall i forbindelse med fødsel, andre ganger etterpå pga svekket bekkenbunn. Mange får problemer ved svangerskap nr 2, hvis de ikke var flinke med knipeøvelser etter svangerskap nr 1.
maria isabell Skrevet 3. april 2009 #10 Skrevet 3. april 2009 knip 8 sek 8 ganger 4 ganger daglig liggende,sittende,stående og gående:) kniiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiip
Anonym bruker Skrevet 3. april 2009 #11 Skrevet 3. april 2009 Jeg kjenner livmortappen en fingerlengde inn, men har lest at dette er helt normalt. Når vi har sex, trekker den seg innover så den merkes ikke. Har aldri tenkt over at jeg kan ha noe grad av livmorfremfall.
Anonym bruker Skrevet 3. april 2009 #13 Skrevet 3. april 2009 du som sier du kjenner livmortappen en pekefing inn.. Det er en grad av fremfall. Men det er jo "normalt" med en grad av fremfall etter en fødsel, derfor regnes det som normalt om livmortappen siger litt ned. Men det er likevel et fremfall. Den trenger ikke ligge i skjedeåpningen før man kaller det et fremfall liksom...da er det mer totalprolaps.
Treningsmamma har født ♥ Skrevet 3. april 2009 #14 Skrevet 3. april 2009 Hei anonym HI Tusen takk for at du deler din historie. Håper det er greitt at jeg har tatt å lagt ut linken til innlegget ditt på hjemmesiden min. Skriver om trening både før, etter og under graviditeten og dette gir et godt eksempel på hvor viktig det er å trene opp bekkenbunnsmusklulaturen før man setter igang treningen for fullt. Masse lykketil videre
Anonym bruker Skrevet 3. april 2009 #15 Skrevet 3. april 2009 uff dette var leit å lese. Jeg har alltid vært flink å knipe etter fødselen. Men jeg har igrunn fått fortalt det er for å unngå ufrivillig vannlatning. Har aldri blitt informert om at det er viktig å knipe pga slike ting som du fortalte om. Og jeg har nå fødd min 3. unge!! Så synes det er flott du forteller om historien din, for dette var nytt for meg. At det kan skje sånne ting.
Anonym bruker Skrevet 3. april 2009 #16 Skrevet 3. april 2009 anonym 15:43 her Jeg også kjenner livmortappen med en finger inn. Gjorde jeg før fødsel 3 også. Men det varierte veldig når i syklusen jeg var. Når jeg var gravid var den veldig langt oppe. Trudde det var normalt jeg?!?
Anonym bruker Skrevet 3. april 2009 #17 Skrevet 3. april 2009 Etter min andre fødsel fikk jeg to "pyntesting" som jordmor kalte det. Jeg hadde visst revnet minimalt... Vel, et halvt år etter skulle jeg sette inn spiral hos fastlegen, og hun sa jeg var VID. Hun fikk knapt spekulumet til å sitte på plass fordi jeg var så vid. Hadde visst veldig lite mellomkjøtt mente hun (området mellom skjede og endetarm). Henviste meg til Ullevål for skjedeplastikk. Du er jo heldigvis ferdig med å få barn sa hun. MEN selv følte jeg meg ikke ferdig med barn siden jeg ønsket meg nr tre. I tiden før jeg skulle opp til vurdering, knep jeg derfor som en gudinne. Jeg kjente selv hvor stram og fin jeg ble etterhvert. Holdt på en mnd tid før jeg ble vurdert. Da jeg kom opp på Ullevål lurte gyn på hva i all verden jeg gjorde der. Han rotet i papirene og lurte på om jeg var feil pasient, hehe. Jeg var jo helt innenfor normalen. Så jeg slapp unna operasjonen. I ettertid har jeg også fått min nr 3. Har knipt mye. Siste fødsel var dessuten så lett (barnet bare 3.400 gram), så ingen rifter denne gangen. Men kniper fremdeles. Det er jo bra for sex-livet også, hehe. Kniping HJELPER!! Gratis er det også...
Anonym bruker Skrevet 3. april 2009 #18 Skrevet 3. april 2009 når man er gravid så blir jo livmora trekt opp av bekkenet, derfor er den høyt da.
Anonym bruker Skrevet 3. april 2009 #19 Skrevet 3. april 2009 men på pernille.no eller hva siden heter. så står det jo livmortappen er langt nede og langt oppe alt etter syklusen. Nå husker jeg ikke helt hvordan det var. Om den var høyt oppe når det var eggløsning og langt nede når man hadde mensen eller den var lukket.. Som sagt husker ikke helt hvordan dette var. Og ja står også den kan være langt oppe når man er gravid. Så vil da tru det er normalt å kjenne den med en finger inn i perioder av syklusen? Jeg gjorde iallefall det før jeg ble gravid. Varierte om den var høyt og lavt nede. Nå har jeg enda ikke fått mensen/eggløsning tilbake så aner ikke om det er normalt at jeg kjenner den langt nede nå. Har jeg da en grad jeg oså da? Bare spør jeg Har ingen plager iallefal..
Anonym bruker Skrevet 3. april 2009 #20 Skrevet 3. april 2009 Helt normalt at det er så langt nede i løpet av syklusen, men den skal ikke være så lavt hele tiden.
Anonym bruker Skrevet 3. april 2009 #21 Skrevet 3. april 2009 Da er jeg "normal" da igrunn bare det jeg ville vite hva jeg var hehe Men trist med HI..
kulepenn Skrevet 3. april 2009 #22 Skrevet 3. april 2009 Leit å høre om din historie. Skjønner jeg var en av de "heldige" som revnet både foran og bak. Det førte til at jeg fikk oppfølging av fysio på sykehuset. Hun understreket viktigheten av kniping. Nå er det 2 år siden og jeg kniper ikke lenger. Men i skrivende stund gjør jeg det he he..viktig viktig hele livet.. som hun er oppe skriver.
Anonym bruker Skrevet 3. april 2009 #23 Skrevet 3. april 2009 Bare en ting jeg ikke skjønner: Det er da helt normalt å kunne kjenne livmortappen ca en pekefinger inn? Hilsen ruptur grad 4 b med lite knipeøvelser og uten problemer.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå