Gå til innhold

Lærerskolestudenter/nyutdannede lærere...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg hadde tenkt å søke lærerskolen, men nå ser jeg på timeplanen at det er undervisning fire dager i uka, fra kl. 08.15 og stort sett til kl. 16.00. Bare en studiedag. Jeg vet at etter først å ha ordnet barn og levert dem på barnehage/skole og deretter vært på åtte timer forelesning/seminar og så laget middag, lagt barn, ryddet, vaske klær osv, osv., er jeg helt tom. Har verken tid eller overskudd til å gjøre noe faglig jeg da... Holder det å lese den ene studiedagen i uka, eller må man lese/jobbe/skrive/forberede seg osv. de andre dagene også etter kl. 16.00? I så fall er definitivt ikke lærerstudier noe for meg nå for tiden... Vil gjerne høre hvordan lærerstudenter opplever dette... Er det slitsomt og krevende eller er det enkelt og greit og ikke så mye jobb? Jeg trenger et enkelt og greit studium pga livssituasjonen akkurat nå.

Har studert før, så har erfaring med å studere, men kan ikke velge noe krevende nå. Er kanskje nett og samlingsbasert studium bedre?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Synes ikke lærerstudiet var et krevende studie. Min eldste var 1 år da jeg begynte på lærerskolen og jeg fikk to barn til mens jeg gikk der og fullførte likevel på normert tid. Tok altså ikke permisjon i forb med fødslene. Det som krever mest tid utenom den faste tida syntes jeg var gruppearbeidene. Vær nøye med å få en effektiv gruppe for slikt. Om du blir plassert på en gruppe som ikke fungerer så krev å få bytte.

Skrevet

Oi, du må ha vært en effektiv student! Var det like mye undervisning da du studerte? Jobbet du noe med studiene etter kl. 16,00/i helger, eller holdt det å jobbe 8-16 hver dag? Må bare spørre: hadde du med deg barna på skolen, var mannen din hjemme eller lot du være å gå på skolen og studerte hjemmefra når du hadde baby?

Skrevet

Jeg syntes det var krevende. Det er lange dager, kurs på kveldene, gruppearbeid med folk som kommer rett fra vgs og hverkan kan eller vil ting osv. Når det er sagt så klarer du det fint om det er det du vil. Følg godt med på forelesninga og noter, det er som regel dette du får på eksamen. Bruk studiedagen effektivt så er det ikke sikkert du trenger å lese så mye ekstra på kveldene og rundt eksamen. Forbered deg på at de to første årene er slitsomme særlig på grunn av alt gruppearbeidet egentlig. Er mye innefftive grupper og det er slitsomt. De to andre årene kan du jo velge selv så de går jo bedre om du velger rett.

Går forresten ann å ta dette deltid flere steder. Det er jo de to første årene som er verst for de to valgfrie kan du jo velge fag som passer deg. Hør om oppmøtet på disse for historie og samfunnsfag kan du lese hjemme om du ønsker.

Når det gjelder middag så kan du gjøre som meg å lage mat for to dager så lager du bare mat en dag og dagen etter er det bare å varme opp. Eventuelt kan du kjøpe enkel middag noen dager eller lage maten klar kvelden før.

Vaske tøy kan du jo gjøre på studiedagen. Sorter alt tøyet på gulvet og hiv inn etterhvert som maskinen er ferdig. Fint å ha konkrete pauser. Hver gang maskinen er ferdig kan du ta deg 10-15 min pause liksom.

Husvask kan du og mannen ta sammen en fast ettermiddag i uka da går det jo fort.

Siden du har studert tidligere har du jo studieteknikken inne og det gjør det enklere for deg. Lykke til!

Skrevet

Lå på det samme undervisningsmessig ja. Jeg leste/jobbet med studiene innimellom når jeg hadde tid på kveldstid, og så var det altså en del gruppearbeider som vi måtte møtes for utenom forelesningene og da var det som sagt viktig å ha en effektiv gruppe som ikke bare dillet bort tiden, men fikk ting gjort når vi møttes.

Jeg hadde babyene med meg på skolen i starten (til 1/2 år omtrent) og så hadde mannen min barna etter det og kom innom med dem for amming. Han var også student på den tiden, men på universitet så han var friere i forhold til oppmøte, og så leste han mens han jobbet som miljøterapeut/nattevakt på kveldstid og jeg var hjemme med ungene.

Skrevet

Man kan fylle opp så og si all studietiden hele uka med forelesninger om man ønsker det, men det er langt fra nødvendig. Det er bare et fåtall av disse som er obligatoriske. Og det er bare en viss prosentandel av de obligatoriske forelesningene man er nødt å møte opp til for å få lov til å ta eksamen.

Jeg har selv to barn og begynte på lærerutdanningen for to år siden. I tillegg har jeg en time reisevei mellom skolen og bostedet mitt. Jeg benytter tiden til å være hjemme så mye jeg kan (pga reisetiden jeg ellers hadde måttet brukt). Stort sett bruker jeg kun tiden da ungene er i barnehagen til å komme gjennom pensum, skrive oppgaver og forbereder meg. Var du "skoleflink" da du var yngre, er det slett ikke så verst. Da får du mye igjen for det nå. I tillegg kan det være lurt å kikke litt på pensumlisten og begynne å lese litt allerede nå. Så møter du opp på et solid grunnlag. Det vil jo også være med på å gjøre det relativt lett for deg.

Unntaket er praksisperiodene. De to første årene er praksisperiodene ganske krevende for min del. Da når jeg barnehagen akkurat i tide, og planlegging av timer, må jeg gjøre etter at barna har lagt seg. Til neste år har jeg søkt meg inn på et 60 stp fag, og ettesom jeg har hørt, er praksisperiodene mindre krevende da fordi øvingslærer ikke klarer å spa opp så mange timer til studentene sine i ett enkelt fag.

Vil absolutt ikke anbefale deg ett nettstudium i stedet for høyskole. Min erfaring er at dette faktisk er mer krevende. Både med tanke på å motivere seg til å sitte og lese pensum mutters alene og fordi man mister mye sosialt liv på den måten. Man trenger jo det og for ikke å bli sliten og lei.

Bare gjør det :-)

Skrevet

Følte jo at det var det jeg ville, da, men det at jeg vil ta dette studiet er en kombinasjon av at det er nært her jeg bor og at jeg har lyst... Det er noe annet jeg har mer lyst til, men det er vanskelig å få til fordi jeg da må flytte eller dagpendle veldig langt. Så, jo, jeg har lyst, men det er 2. valget mitt og ikke det 1. (som er umulig).

Gruppearbeid, huff, hater gruppearbeid fordi de som ikke har barn ikke skjønner at man må bli ferdig, tror man kan pirke på hvert eneste ord liksom... Grrr... Går kanskje an å finne seg noen med barn å jobbe sammen med eller blir man satt sammen i grupper?

HI

Skrevet

Ja, jeg var faktisk veldig skoleflink da jeg var "ung", så det er en grunn til at jeg tenker at kanskje lærerskolen ikke er så vanskelig for meg. Håper... Føler du at det holder kun å bruke barnehagetiden, eller føler du at du aldri kommer a jour, at du henger etter osv.? Har tenkt å begynne å titte på pensum nå, lese litt på kveldene, men pensumlisten er ikke klar enda, så det er en viss fare for at jeg leser feil... Men, neste års pensum kan jo ikke være så totalt forskjellig fra årets at det er bortkastet heller...

Hvor mye obligatoriske forelesninger er det? Viktig for meg at det ikke er for mange, da jeg har mye oppfølging/møter/behandling i forhold til det ene barnet mitt.

Hadde i utgangspunktet tenkt vanlig undervisning, ja, men fikk litt panikk da jeg så antall forelesningstimer i uka, og da tenkte jeg litt på nettbasert, for å få redusert antall forelesningstimer..

HI

Skrevet

Jeg hadde ikke barn selv da jeg gikk på lærerskolen, og det var jeg glad for. Når man har vanlig undervisning på skolen, er det ikke så problematisk, men det kan være en utfordring når man er i praksis- særlig hvis man får praksis på en skole langt unna der man bor.

Jeg var veldig uheldig med praksisgruppa mi det første året, og kom sammen med tre alenemødre, som alltid syntes det var heeelt naturlig at jeg tok de tyngste og mest tidkrevende oppgaven i gruppearbeid- "for jeg hadde jo ikke barn"... Tilslutt ble jeg ganske drittlei og forbanna av den holdningen, og sa klart i fra til dem at jeg hadde VALGT ikke å få barn før jeg begynte på utdanninga, nettopp for å slippe å måtte velge mellom å ta meg av barna og å jobbe med skolen, og at jeg ikke hadde tenkt til å ta straffa for at de hadde "ordna" seg med barn uten å være i forhold. Ble noen sure miner av det, men da var det bare et par måneder igjen av første året, og året etter ble gruppene endret. Heldigvis!

Bare en av de jentene jeg var i gruppe med første året ble ferdigutdannede lærer, så det kan nok hende at de andre to hadde gapt over mer enn de kunne svelge...

Skrevet

Hvis man behandler det som en vanlig 8-timers jobb, kommer man gjennom det som er nødvendig. Jeg tror ikke jeg kjenner en eneste student som har lest absolutt hele pensum i alle fag. Eksempler på det jeg ikke har lest er stortingsmeldinger og andre "tilleggsting". Mye av det vi lærer er sånn som jeg kan fra før (grammatikk, skjønnlitterære bøker jeg har lest før, fakta om verdensreligionene osv), men som jeg har hatt behov for å friske opp i. Sånn at det glir lett inn.

Jeg tør ikke si det for sikkert hvor mye oligatorisk undervisning jeg hadde første året. Jeg tror det tilsammen dreide seg om to og en halv dag i uken. Da kutter jeg, som sagt, ut all "unødvenig" undervisning. Du klarer dette :-)

Skrevet

Man kan bli prioritert før andre ang praksisskoler hvis man begrunner det med at man må rekke barnehagens åpningstider. Det er mange på lærerhøyskolen som har barn. Det går helt fint med de fleste.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...