Gå til innhold

Blir alle automatisk medlem av Statskirken??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er vokst opp innen en annen trosretning, og er derfor verken døpt eller konfirmert.

Har en venninne som sier at ALLE automatisk blir medlem av Statskirken og at man selv må melde seg ut om man ikke ønsker å være medlem. Stemmer dette?

Aldri hørt om dette før, jeg....

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tror det er slik at alle med en forelder som er medlem automatisk blir det... Men er ikke helt sikker.

Skrevet

nei det tror ikke jeg. tror barnet må døpes først. ihvertall får ikke ungdommer som ikke er døpt der komfirmere seg der heller om de ikke evt døper seg først - altså som 14 åring.

Skrevet

Nei. Men det er et svar med modifikasjoner.

Er du døpt (i den norske kirke) er du medlem. Er du barn av kirkemedlem og under 15 år er du tilhørig medlem. Er du udøpt men barn av kirkemedlem (ett holder) og født før 1993 er det store muligheter for at du står i medlemsregisteret.

Og er du hvem som helst annen, er det i grunn store muligheter for at du står i medlemsregisteret da også, selv om du ikke skal gjøre det.

Kirken har surret noe salig (pun intended) med registrene sine, og de suger intenst på å registrere utmeldinger.

Bill.mrk. "utmeldt minst fire ganger"

Skrevet

til høsten vil det komme blanketter i posten som du skal sende inn hvis du vil meldes ut av Statskriken. det har i hvert fall jeg hørt :) slik blir kirken kvitt sine inaktive medlemmer. gleder meg til å melde meg ut.

Skrevet

He.. he.. Såpass, ja! :-)

Takk for svar, jenter! Ble litt klokere...

Skrevet

Hvorfor skulle kirken bruke masse penger på å få folk til og melde seg ut? Skeptisk.

Men om du vil sjekke medlemsstatus og ha fremgangsmåte for utmelding tar du kontakt med [email protected] - de er veldig imøtekommende.

Skrevet

Bra noen har gode svar:)

Skulle de ikke sende ut brev til alle som er registrert som medlem i statskirken nå snart? Slik at man lettere kunne få meldt seg ut om man var ufrivillig medlem?

Om jeg plutselig oppdager at jeg er snikinnmeldt nå, oioi, da blir jeg ganske sinna. Men siden begge foreldrene mine er utmeldt, så kan det hende jeg ha sluppet unna.

Skrevet

Jeg blir nok ganske muggen jeg også om jeg oppdager at vi er blitt innmeldt igjen ja.

Skrevet

Høres bra ut, blir spennende å se om det faktisk skjer.

Forøvrig litt festlig med den skrivefeilen i bildeteksten i artikkelen: "...skal alle få tilsendt et kors," hihi.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...