Gå til innhold

sykemelt en god stund trenger hjelp.

Anbefalte innlegg

Skrevet

jeg ble veldig tidelig sykemelt fra jobben min på grunn av kvalme.

har vært sykemelt siden februar 100prosent og har gått tilbake i 50prosent fra 1april.

men jeg vill ikke bruke opp alle sykedagenen mine før fødselen skal ikke ha før i september.

og sånn som det er nå kommer jeg ikke tilbake i 100prosen før fødsen det klarer jeg ikke.

merker det er tungt og gå på jobb nå og har ikke fått noe særlg mage ennå.

hva burte jeg gjøre resten av tiden før termin.har jo også krav på 5uker ferie i år også.når skal jeg bruke de?

vill prøve og jobbe så lenge jeg kan men vill ikke bruke opp alle sykedagene mine heller.

hva skal jeg gjøre????????

noe forslag......

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei

Du vet du kan gå sykemeldt til sammen et år? Hva mener du med bruke opp sykedagene dine?

Jeg har vært sykemeldt siden januar pga hyperemesis, og nå bekkenløsning med gangvansker. Har innsett at jeg nok må gå sykemeldt en stund, men håper jo det vil gå seg til etter hvert. Jeg har termin i september, om jeg går sykemeldt helt til terminen, blir man jo friskmeldt i permisjonstiden og kan da opparbide seg nye sykedager. Man har jo ikke gått sykemeldt et år fra januar/februar til september, så du kan ta det med ro. Man mister kun rett på sykepenger om man går sykemeldt over ett år. Det er de reglene jeg er ineforstått med, ihvertfall.

Skrevet

Hei!

Jeg har også gått sykmeldt fra slutten av januar.Er sykmeldt ut april nå i første omgang.jeg har også lurt på om jeg har rett til fødsels penger og div...Har ikke satt meg inn i reglene i det hele tatt...

Så takk Veslemus:)) Jeg ble litt klokere.... :)

Skrevet

Hei

Jeg har også tenkt litt på dette siden jeg har hyperemesis + blødninger som gjør at jeg er litt av og på sykemeldt. Uten at jeg skal påberope meg å være noen ekspert, jeg tror ikke man opparbeider seg "rett til sykemelding" når man er i permisjon. Så la oss si at jeg er sykemeldt 1 år før fødselen, har min permisjon og kommer tilbake på jobb. Hvis jeg da skulle av en eller annen grunn bli syk har jeg ikke rett til sykemelding (da mener jeg med lønn selvfølgelig) med en gang, da må jeg ha vært i aktiv jobb en stund (usikker på hvor lenge).

Derfor fins svangerskapspenger, hvis det iløpet av svangerskapet blir fare for babyens helse kan man heller få dette slik at det ikke går ut over mors rett til sykepenger etter permisjonen.

Mulig jeg har misforstått, so correct me if I`m wrong :)

Skrevet

Svangerskapspenger

Svangerskapspenger gis til friske gravide kvinner som ikke kan fortsette i arbeidet under svangerskapet fordi det kan medføre risiko for skade på fosteret.

Du kan ha rett til svangerskapspenger hvis arbeidet, eller forhold på arbeidsplassen, medfører risiko for skade på fosteret. Det er et krav at det ikke er mulig med omplassering eller tilrettelegging til annet arbeid

Du får fødselspenger av sykepenger også. All inntekt du har hatt de siste 10 mnd....de regner inntekt 6 av de siste 10 mnd når de beregner foreldrepenger!

Du opparbeider deg rett til feriepenger de første 12 ukene av stønadsperioden om du velger å ta ut 100% lønn og 15 uker ved 80%lønn.Dersom begge foreldrene har tatt ut foreldrepenger i de første ukene, deles feriepengene mellom dere.

Skrevet

det jeg mener med og bruke opp sykedagene er,

hva skjer vis jeg brekker beine i permisjonstiden og må sykemelde meg i noen måneder og har vært veldig mye syk før fødsel, da kan det jo hende jeg ikke har krav på sykepenger lenger.hva skal jeg gjøre da.

Skrevet

svar til charlotte m/prinsesse i magen

anngående fødselpenger. men vis du har vært sykemeldt i den perioden da får du mindre penger da eller? da regner de jo ikke ut fra den lønnen du har hos arbeidsplassen din og da taper du jo penger.

så var det svangerskappenger. jeg har ingen mulighet til og omplasseres på jobben og tilrettelegging prøver vi på nå.

men det går ikke så bra.så vis jeg ikke klarer og jobbe lenger hva skal jeg gjøre da?

bare sykemelde meg eller gå over på svangerskapspenger?????

Skrevet

Hei

Lurer litt på hva du mener i forhold til å bruke opp dagen? Du kan være sjukmeldt i 52 uker, og du går vel ut i fødselspermisjon før det? Det spiller heller ingen rolle om du er 50% eller 100% det er "bare" 52 uker uansett om du bare er 50 % sjukmeldt.

Er selv sjukmeldt 50% og vært det siden midten av januar og har termin i slutten av august. Kommer ikke til å jobbe noe mer, blir mer sannsynlig mer sjukmeldt pga. at jeg jobber på fabrikk,men kan også bli aktuelt med svangerskapspenger pga. jobben egner seg ikke for gravide, siden det er endel stoffer som jeg ikke kan arbeide med mens jeg er gravid og da begrenser det seg mye selv hva jeg kan gjøre og hvor jeg kan være i fabrikken.

Hvertfall behøver du ikke bekymre deg for å bruke opp dagene dine, for mens du er i svangerskapspermisjon opparbeider du nye sjukepengerettigheter, hvis det er det du tenker på. Håper dette blei forståelig da.... Blei mye info på engang :P

Ha en fin påske

Skrevet

tusen takk for flott svar 25år gammel mamma.

da er det ikke noe problem ville bare høre hva som var best og gjøre.

takk for svare.

da er det ikke noe problem og bli mere sykemeldt.

god påske til alle sammen.

Skrevet

Hei

Jeg ble sykmeldt mens jeg hadde permisjon og var sykmeldt ut perioden på 52 og så ut i permisjon igjen. Grunnen til at jeg ble sykmeldt er fordi jeg fikk MS ca 5 uker etterfødsel. Da jeg nå var ferdig med min permisjon 9jan. ble jeg umiddelbart 50 % sykmeldt pga. MS sykdommen, og hadde krav på sykepenger fra dag 1. pga. permisjon ga rett på sykepenger. Nå ser det ut til at jeg ikke skal jobbe i det heletatt pga. kjemikalier på jobben, og da blir det event. 50% med svangerskapspenger pga, at jeg faktisk kan jobbe litt men ikke fullt pga. sykdommen....

Hvertfall opparbeider man seg rett på sykepenger under en svangerskapspermisjon, for man er jo frisk men er hjemme pga. barn, hadde man ikke hatt barn så ville man mest sannsynlig jobbet

Ble kanskje litt rotete men da det kommer til sykepenger og andre rettighet er jeg blitt ganske godt informert pga. MSen. Så tror jeg vet noe hvertfall..

Ha en kjempe lørdag alle sammen..

Skrevet

Hei igjen lottemor83

Synes det bare er bra at jeg gi videre noe av den informasjonen jeg har mått fått tak selv pga. flere faktorer. Koselig å kunne være til "hjelp"

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...