LilleBjella Skrevet 3. april 2009 #1 Skrevet 3. april 2009 Er jo stadig vekk sånne tråder, men gidder jo ikke lese de når de ikke gjelder meg:) Syns at det har vært en merkbar endring i sovemønsteret på dagen de siste ukene. Er ikke lenger enn en måned siden at han sov seks og syv lurer på dagen. Vi er nå nede i tre lurer per dag, to korte og en lang (trilletur). Det blir fire lurer om vi ikke går tur, alle korte. Første lur er ca nå, og da sover han fra en halv time til tre kvarter. Vi går ut på tur sånn i tolv-tiden, og er da ute i et par timer. Siste luren prøver jeg å få til før fire, og den varer i en halv time, kanskje mindre. Grunnen til at jeg spør er at jeg de siste dagene har tatt den siste luren sånn i fire-tiden, i stedet for i fem-tiden. han blir rimelig grinete før leggetid, men har de siste nettene også sovet bedre. Og sovet helt til åtte på morgenen!!!!! Legger han 19. Våkner fortsatt for mat på natten. Nå må jeg vel bare stålsette meg for skryt om barn som sover både to og tre timer sammenhengende på dagen, men jeg får bare bite tennene sammen:)
mamarama og lille banan Skrevet 3. april 2009 #2 Skrevet 3. april 2009 lille banan er 5 mnd og 1 uke, og han sover ofte på dagen ennå. går sjelden mer enn 2 timer mellom hver blund. han sover fra 0,5 time til 2 timer. men sjeldne mer enn en lang dupp i løpet av dagen, ofte bare korte dupper på en halv time til tre kvarter. han våkner fortsatt et par ganger i løpet av natta for mat, og legger seg i åtte- halv nitida.
MarihønaMedHvitveis Skrevet 3. april 2009 #3 Skrevet 3. april 2009 6 mnd i morgen og sover bare 2-3 halvimesblunder om dagen. Ganske slitsomt egentlig. Er like blid, så hun trenger vel ikke mer:( Bortsett fra den siste uken, da har hun ikke sovet på natta av en eller annen grunn, men sover ikke mer på dagen for det, så nå er det litt kort lunte ja.
♥ En jente og en gutt ♥ Skrevet 3. april 2009 #4 Skrevet 3. april 2009 Gutten min har som regel kun 2 lurer på dagen, har i grunnen hatt det siden han var ca 3 mnd. Første lur legger han seg mellom 9-10.30 en gang, spørs når vi stod opp om morgonen, men han blir trøtt etter ca 2 - 2 1/2 time. Pleier å sove alt fra 1 1/2 til 2 1/2 time da. Andre luren blir på em i vognen, legger han i 14-15 tiden, sover da 1 - 1 1/2 time. Tar han opp ca 16.30 hvis ikke han har våknet da sån han rekker å bli trøtt til 19 tiden da han legger seg for kvelden. Hvis vi er ute og farter så blir det litt hipp som happ...ikke noe mønster for å si det sån. 20 min i bilen, 15 min i vognen på butikken osv.
babyfrøken *mamma* Skrevet 3. april 2009 #5 Skrevet 3. april 2009 Hehe, ikke noe skryt herifra iallefall... *stønn* Frøkna er 4,5 mnd, og har den siste tiden (1-2 uker) sovet mindre og mindre (frem til det sov hun 4x45 min uten noe tull)..nå vil hun ikke sove i det hele tatt, men er sinnsykt trøtt... Føler hele dagen går med på å prøve få henne til å sove..sover da max 30 min av gangen. Blir trøtt igjen etter halvtime-time, også er kampen igang igjen... Hjelper ikke å gå lang tur heller, hun kan ligge våken i over en time i vogna uten å sovne, enda hun er stuptrøtt. De gangene hun sovner i vogna, våkner hun også etter en halvtime, uavhengig av om vi triller eller ikke. Sovner ikke igjen selv om vi er på trilletur. Noenganger sovner hun av seg selv i stille vogn, andre ganger hjelper absolutt ingenting uansett. Idag er første dagen jeg måtte gi opp og ta henne med inn, orket ikke være ute me etter 1,5t. Da sovnet hun tilslutt i sofaen ved siden av meg, 2t etter hun egentlig skulle sovet. -Og våknet etter nøyaktig 30 min.. Så jeg er VELDIG åpen for tips, er jo helt håpløst det her.... -Hun sover heldigvis godt om natta foreløpig da, hehe...
mamarama og lille banan Skrevet 3. april 2009 #6 Skrevet 3. april 2009 babyfrøken, når legger du henne om kvelden? det kan fakisk hjelpe å legge henne tidligere
babyfrøken *mamma* Skrevet 3. april 2009 #7 Skrevet 3. april 2009 Hun legger seg ca halv syv.. Begynner kveldsstell og bad et sted mellom 17.45 og 18.. Pappan jobber til 17, så jeg har ikke lyst til å legge henne enda tidligere altså ;o) Legger seg uten noe tull om kvelden, ammes ca 23, ca 03 og ca 06.30. Sover da til ca 08.
Lillepusen-78 Skrevet 3. april 2009 #8 Skrevet 3. april 2009 Gutten min er 6 mnd, og sover 2 ganger på dagtid (av og til 3). Mener ikke å skryte, men vi har vært heldige med søvnmønsteret hans ;-) Han har fra han var nyfødt sovet lenge av gangen, men betydelig mindre nå enn for 2 mnd siden.... Han våkner kl 07, og legges ut i vogna ca 9-9.30. Da sover han som regel 1,5-2 timer. Sover igjen fra ca 14-15.30. Idéelt skulle han nok sovet litt igjen sent på ettermiddag, men da tar det så lang tid før han sovner, og så må vi vekke for at han skal få sove på kvelden.... Så blir litt tull der... Merket også en endring i søvnbehovet rundt 4 mnd... Frem til da sov han 3 ganger på dagen, og lengre hver gang. Han sover nå fra ca 19, og får mat på natten. Han våkner imidlertid mange ganger og må få smokken. Så mor sover ikke mange timer sammenhengende ;-)
Høna08 Skrevet 3. april 2009 #9 Skrevet 3. april 2009 Her har vi alltid slitt med dagsovingen. Nå om dagen blir det som regel tre lurer. Han må trilles i søvn. Hvis jeg går på tur er det litt hipp om haps (mmm skrives det sånn?!?!) om han våkner etter en halvtime eller ikke. Faktisk enklere å trille han i søvn på verandaen og så trille etter en halvtime for å få han til å sove videre enn det er å få han til å sove videre på tur (hvis noen skjønte noe av den setningen). Men den siste luren er kjempevanskelig å få han til å sovne (og den er aldri lenger enn en halvtime). Den blir som regel i fem tiden og er et slit. Målet vårt er vel egentlig å heller få til to lengre lurer slik at vi slipper den forferdelige ettermiddagsluren men ser ut som vi må holde ut en stund til ;-)
Høna08 Skrevet 3. april 2009 #10 Skrevet 3. april 2009 vi legger forresten poden rundt 19.30. Kanskje vi også burde heller prøve å droppe/forskyve ettermiddagsluren og legge han litt tidligere? Blir en del sutring på kvelden her og selv om han har en lur i fem-tiden, men kveldsleggingen går utrolig nok som en drøm (natta er en annen historie da ;-) )
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå