Maria1979 Skrevet 2. april 2009 #1 Skrevet 2. april 2009 Jeg fikk ei jente for 14 dager siden,hun ble tatt med vakuum og jeg ble sydd i mellomkjøttet(!)tror jeg det heter..... Greia er at jeg blør som en menstruasjon-det er lik type blødning og lukter menstruasjonsblødning. Jeg bare lurer på hvor lenge denne"renselsen"skal pågå?Har opplevd at den tar seg opp for så å avta.... Noen som vet??Vet at man skal blø etterpå da....
to_tette? Skrevet 2. april 2009 #2 Skrevet 2. april 2009 6-8 uker... men det avtar etter hvert da, og mot slutten trenger man ikke bind, kanskje bare truseinnlegg. for meg var det kraftig blødning noen dager etter fødselen, og så var det som vanlig mens et par uker tror jeg, opplevde også at det avtok litt og tok seg litt opp igjen (men ikke mye!). Tror sikkert at blødningen begynner å minke mer og mer for deg nå, hvis du får det på samme måte som meg. Jeg hadde 6 uker. Vær obs hvis det blir illeluktende, råtten lukt sier de, og om du får feber. Det har du helt sikkert fått høre på føden. Renselsen er jo selvfølgelig også forskjellig fra kvinne til kvinne... hadde ALDRI hørt noe om denne såkalte "renselsen" før jeg skulle føde selv, det var det ingen som noen gang hadde nevnt noe om... syns det ble lite informert om det på føden og i "fødselsbøkene" man får utdelt. virker som det er et ikke-tema, eller vi har visst fremdeles noen tabuer? jordmor/lege kunne godt ha snakket litt om det i tiden før termin synes jeg. alle skjønner vel at man kommer til å blø litt etter en fødsel, men "renselsen" hadde jeg aldri hørt om, ihvertfall ikke før helt på slutten av svangerskapet, og var litt sjokka da jeg lå på føden og leste i den boka at det var normalt å gå og blø i 2 måneder....
to_tette? Skrevet 2. april 2009 #3 Skrevet 2. april 2009 jeg ble også klippet og sydd i mellomkjøttet, men det har vel ikke noe å si for renselsen?
ojoj, NÅ er det liv i leiren!! Skrevet 2. april 2009 #4 Skrevet 2. april 2009 Neida, klippingen osv har ingenting med renselsen å gjøre. Blodet kommer fra såret i livmoren, der morkaken var festet. Og som du sa, at man skal være obs på dårlig lukt, for det er tegn på infeksjon i livmoren. Da er det gjerne noen rester av morkaken som ikke har kommet ut, og man kan rissikere å måtte ha en utskraping (i narkose) Kjenner et par stykker som har måttet det noen uker etter fødselen. (og en som fikk det umiddelbart etter fødselen, da ikke hele morkaken kom ut) men nå ble jeg litt ut på viddene her jaja. Jeg har blødd i ca 8 uker etter begge mine, eller kanskje litt kortere forresten.. Om det er litt tabu å snakke om renselsen, så kan jeg no fortelle litt om hvordan intimhygienen min har vert etter fødslene mine. ADVARSEL, her fortelles de ekle detaljene (sånn fordi dere sier dere ikke har fått mye info om dette- likegreit å få høre hvordan ting er den første tida etterpå) Med skrekkelige hemorider (etter første fødsel, var GRUSOMT vondt i 14 dager, kjente ikke stingene en gang fordi hemoridene gjorde 1000 ganger mere vondt en klippesåret og stingene i vagina..) var det et aldeles helvete å gå på do for å gjøre nr to... var som å føde på nytt. Og første gangen jeg skulle gjøre nr to etter andre mann var født, var jeg forberedt på det, og ja, det føltes som å føde på nytt altså...og det tilogmed uten hemorider. men, hver eneste gang jeg var på do, tok jeg av meg alt nedentil, og steget rett inn i dusjen, og spylte med dusjen på svaaaak styrke, med lunket vann leeeeeeenge og gjorde dette istedet for å tørke meg med papir. Det kan klæsje ned røde blodklumper, og man kan bli sjokkert over størrelsen på disse, ser nesten ut som kjøttstykker (!!) så gikk jeg ut av dusjen, og brukte et helt nytt, rent håndkle eller vaskeklut og klappet meg tørr nedentil. Samme prosedyre hver gang etter toalettbesøk. Veldig viktig å bruke vaskeklutene kun en gang, bli hyper hygienisk mtp infeksjonsfare. Ta vare på kroppen din!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå