Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

For et par dager siden fikk jeg overraskende beskjed om at jeg blir oppsagt, og mister jobben... :( Er så fortvilet, alt bare raste sammen... Gleder oss jo selvfølgelig fortsatt over spiren, men plutselig ser fremtiden litt mørkere ut. Er snart 7 uker på vei, og har ikke rukket å fortelle det på jobben enda. Grunnen til oppsigelsen er at de legger ned akkurat det jeg jobber med. Aner ikke hva jeg skal gjøre, og når jeg blir arbeidsledig er jeg ca 4 mnd på vei, og da vises det nok ganske godt. Man skal jo ikke bli diskriminert pga graviditet, men må si jeg ikke har store håp om å få ny jobb før jeg går ut i permisjon... Er så bekymret! Får jeg da permisjonspenger basert på dagpengene...? Det blir jo tilnærmet ingenting! Dette kunne virkelig ikke skjedd på et verre tidspunkt... Noen andre i samme situasjon, eller med gode råd...?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kjære søte deg...ta å sykemeld deg!

Da tas det med i beregningen slik at du får foreldrepenger....

Skrevet

Var hos legen senest i dag, og det var nok ikke snakk om, selv om jeg nevnte det som hadde skjedd. Er jo frisk som en fisk også :)

Skrevet

Forklar han situasjonen din...eller bytt lege!

Du kan jo prøve søke jobber alt nå også før det syntes at du blir gravid.Men er viktig du har hatt jobb 6 av de siste 10 mnd før fødsel om du skal få foreldrepenger!

Hvor lenge til får du jobbe før du må gå?

Skrevet

jeg ville absolutt fortalt om graviditeten til arbeidsgiveren din. som gravid vil du ha ekstra rettigheter, og jeg er ganske sikker på at de ifølge arbeidsmiljøloven plikter å betale deg lønn frem til permisjonen, og at en eventuell sluttpakke/oppsigelsestid skal foregå/utbetales etter permisjonen.

vi har hatt mange nedbemanninger hos oss også, så jeg har undersøkt ganske mye rundt dette. nå er jeg også gravid i uke 7, og hvis ting blir verer her på jobben hos meg har jeg tenkt til å fortelle det veldig snart!

Skrevet

For det første, om du er frisk har du slettes ikke krav på sykemelding som noen skriver - det er for de som er SYKE... Om du vet at du om et par mnd står uten jobb så begynn å søk på jobber NÅ - det vises jo ikke enda at du er gravid og så lenge du får et jobbtilbud og skriver under på en kontrakt er du sikret... Dagpenger kan du ha krav på om du oppfyller kravene for det - ja det er mindre penger mens du går gravid men alternativet er jo å være uten penger.. Om du får dagpenger kan du jo også bruke regelen om de 6 beste av de siste 10 mnd og således få et bedre grunnlag for foreldrepengene...

Lillemor med spire skriver om at de må betale deg lønn fram til permisjonen - men det synes jeg høres veldig rart ut og kan ikke skjønne at det skulle finnes i lovverket. JEG finner det iallefall ikke.... Greit at gravide har et ekstra beskyttelsesvern, men du har jo allerede fått et varsel om oppsigelse og da nytter det ikke ETTERPÅ å fortelle at du er gravid.... Synd at det skal være så vanskelig i disse dager, men eneste trøsten er jo at du slettes ikke er alene om å oppleve dette... Ta kontakt med nav og evt tillitsvalgte /arbeidstilsynet for å sjekke rettighetene dine... Lykke til!

Skrevet

Bytt lege og sykemeld deg. Si at du har bekkenlösning eller noe. Man må jo tenke på sin familie i disse dager og det er ikke lett å finne ny jobb i disse dager. Ikke for de som ikke er gravide heller. Ser noen her som sier at du ikke har krav på sykepenger for at du er frisk, men hva gjör man. Finns de som virkelig snylter på systemet uten å ha andre å tenke på en seg selv. Barnefamilier blir ikke satt lengst fram i köen på jobbmarkedet, sånn er det bare. Det er jo mest ökonomisk for arbeidsgiver. Mange småbarnsforeldre har også vanskelig for å få jobb pga at små barn ofte blir syke.

Önsker deg all lykke til....

Skrevet

De regner de 6 beste mnd av de 40 ukene man går gravid (10 mnd) Og det betyr at du har opparbeidet deg 4 mnd innen du er ferdig:) Hvis du sykemelder deg i 2 mnd er du sikret full pott. Dagpenger regnes med ja. Ring 'anonymt' til NAV, da får du et ordentlig svar!

I noen utsatte yrker er det særegne regler på at du ikke kan bli sagt opp hvis du er gravid. Da er de pliktet til å gi deg andre arbeidoppgaver en annen type jobb innen for samme bransje. Hva jobber du som /med og hva slags bransje er det?

Ellers i andre jobber er det lov å si opp gravide så lenge ikke grunnen er at du er gravid.

Lykke til!

Skrevet

Tusen takk for svar jenter :) Er litt forvirrende med alle disse reglene, jeg skal absolutt ta en tlf til nav. Tror ikke jeg har noen rettigheter på jobben, i.o.m at de ikke vet at jeg er gravid. Nå er jeg jo litt irritert for at jeg ikke rakk å si det, hehe... (Jeg jobber i en grafisk bedrift, og de har ikke andre jobber å tilby meg nå, da de kutter på flere områder pga dårlig økonomi...) Vi og spiren skal nok klare oss, selv om dette ikke kunne skjedd på et verre tidspunkt :/ Ser poenget med sykemelding, men jeg tror ikke jeg klarer å gå til legen og be om sykemelding, eller late som om det feiler meg noe... Får heller prøve å søke andre jobber så raskt som mulig, selv om det ikke er flust av dem heller nå... Wish me luck! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...